سایت انتخاب نوشت:

محمدخاتمی در دیدارجمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: خوب است مسؤولان قضایی، امنیتی، فرهنگی و دانشگاهی به مطالب رهبری در جمع دانشجویان در مورد آزادی یا ملاک ضدیت با ولایت و … رجوع کنند و همین را اجراء کنند و مد نظر قرار دهند، خیلی از ناروایی ها و مشکلات در این حوزه ها حل خواهد شد.
*اگر گرانی و تورم هست، اگر تولید لطمه خورده است، اگر امید به آینده کم رنگ تر شده است، پرداختن به این امور در کنار مسائل سیاسی و رسیدن به راه حل هایی که هم وضع کشور بهتر شود و هم وضع مردم و مدیریت جامعه بهبود یابد و از امکانات به نفع مردم و حل تنگناها و مشکلات روزمره آنان بهره برداری شود نیز لازم است. مهم برداشته شدن فشار روی مردم و خدمت به کشور است، ولو این که جناحی که ما منتسب به آن هستیم روی کار نباشد و نیاید.
گزیده سخنان وی را به نقل از «انتخاب» بخوانید:
·         ما باید جمهوری اسلامی را به گونه ای بفهمیم و ترویج کنیم و برای استقرارش تلاش کنیم که نه تنها با دوپایه اصلی انقلاب یعنی آزادی و استقلال سازگار باشد، بلکه بر آن مبتنی باشد.
·         بر اساس آموزه‌های قرآنی تفاوت انسان با آسمان و زمین و کوه و کهکشان و حتی فرشتگان در همین اختیار است و لازمه اختیار آزادی است. اگر آزادی باشد لا اکراه فی الدین معنی پیدا می کند، یعنی اکراه و زور در کار نیست.
·         اگر به جای نگاه به گذشته به آینده بنگریم و با توجه به این که همه دلشان برای کشور و اصل نظام می سوزد به سوی رفع کدورت ها پیش برویم .
·         از جمله کارهای بزرگی که در دولت اصلاحات صورت گرفت تک نرخی کردن ارز بود که ارز چند قیمتی منشاء درآمدهای گزاف برای بعضی ها و بروز فسادهای ناپیدا (و احیانا پیدا) می شد. ارز 7 تومان یا 100 تومان را می گرفتند و 400 تا 500 تومان یا بیشتر می فروختند یا با ارز ارزان کارخانه هایی احداث می شد و در همان زمان قیمتش چندین برابر در بازار بود. خوب کار بزرگ و شجاعانه تک نرخی کردن ارز بود. نگران بودیم که ناگهان نرخ تورم جهش کند، ولی با تدبیر توانستیم با تحمل حدود 3 درصد تورم از این پرتگاه عبور کنیم یعنی تورم زیر 12 درصد به حدود 15 درصد رسید و بلافاصله نیز روند کاهش شروع شد،‌ به طوری که با یک تا 2 درصد کاهش نرخ تورم دولت بعدی زمام امور را در دست گرفت.
·         در برنامه چهارم پیش بینی نرخ تورم یک رقمی و بی کاری یک رقمی شده بود که کاملاً قابل دسترس بود، در حالی که کل بودجه ارزی ما حدود 20 میلیارد دلار در سال بود. امروز خیلی بیش از کل بودجه ارزی ما وارادات کشور است.
·         اینک هر چه گفته شود گرانی و تورم نیست بالاخره مردمی که به بازار می روند می بینند قیمت مرغ و بسیاری از کالاها چندبرابر شده است چه احساسی دارند؟البته منظور من مچ گیری نیست، بلکه کمک کردن برای حل مشکلات کشور و مردم است.
·         خوب اگر لازم باشد ما باید از برخی خواسته هایمان صرف نظر کنیم و اولویت ها را آن گونه در نظر بگیریم که در مسیر رفع مشکلات مردم و رفع خطرات خارجی و بهبود مدیریت جامعه باشد. حاکمیت هم باید از سرمایه های ارزنده ای که هدر می رود استفاده کند و به هر حال طرفین باید به سوی فضای باز و سالم بروند.
·         می بینیم که نه تنها بداخلاقی هنجار می شود، بلکه گاه احساس می کنیم که جوان ما به ایرانی بودن و مسلمان بودن خود افتخار که نمی کند هیچ، بلکه پای بند هم نیست. این مایه تاسف است.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 235200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
    آقاي خاتمي! الان ديگر مردم اهميت ندارند؟
    • بدون نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
      40 3
      اگه آخرش علامت سؤال نذاشته بودي باهات موافق بودم.
    • بدون نام IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
      8 23
      دوباره گول خاتمی رو نمی خوریم
  • بدون نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
    اینکه از مسئولان دعوت شه به حرفهای رهبر گوش بدن خیلی خوبه به شرط آنکه به خاطر صرفا انتخابات پیش رو و تزویر و ... نباشه ای کاش شما هم در سال 88 تابع صحبت های رهبر بودید
    • بدون نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
      3 47
      کسایی که نظر منفی دادن حرفهای شما رو از روی ریاکاری می پسندن
  • بدون نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
    334 7
    چرا متن کامل سخنان ایشان را منتشر نمی کنید؟؟؟؟
  • حاتمی IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
    37 6
    سیدمحمد سیدحسن ودکتر عارف کاندیداهای خوبی برا جانشینی دکتر احمدی نزادند
  • بدون نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
    11 41
    خوب وقتی یکی مثل خاتمی وارد استدلالهای ریز اقتصادی میشه باید بگذاریم به حساب تبلیغات انتخاباتی
  • بدون نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
    31 1
    گوش اگر گوش تو ناله اگر ناله من........
  • بجه ادم IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
    11 15
    بیایید باهم باشیم نه مقابل هم
  • بدون نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
    4 86
    لطفا منم منم نکنید در زمان شما بانک مرکزی تحریم نشده بود و پیشرفت انرژی هسته ای در حال توقف !!!
  • سالار IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
    4 72
    شاه سلطان حسین کرنشگر در مقابل غرب سر فتنه عامل موساد و اینتلجنت سرویس راب بنیاد سورس و....همه اینها بست نیست سید که بری یه گوشه و تماشاگر باشی سپد عزیز
  • ناشناس IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
    5 79
    آقاي خاتمي يادتان رفته زماني كه به رياست جمهوري انتخاب شديد چه قلع و قمعي در بين كاركنان دولت و مسئولين شهري انجام داديد آيا آن موقع لازم نبود بخاطر ابراز عقيده افراد آنان را بي آبرو نكنيد. در فتنه 88لازم نبود كدورت را برطرف كرد اگر انتخابات رياست جمهوري آينده در پيش نبود اين افاضات را نمي فرموديد.
  • سعید IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
    3 57
    اگر در گذشته به فکر اینده بودید کدورتی نبود که که حالا رفع شود
  • بیکار IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
    76 9
    امیدوارم در دوره بعدی انتخابات ایشان یکی از کاندیداها باشند
  • محمد IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
    4 78
    خوبه که همه به حرف رهبری عمل کنند نه اینکه کوش دهند
  • بدون نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
    44 2
    به دور از احساس، منطقي حرف زدن و عمل كردن بسيار خوب است.اميد فرداي آبادتر
  • مجيد از مراغه IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
    28 3
    از نكات مثبت دولت اقاي خاتمي همين بس كه در دوره ايشان اختلاس هاي سه هزار ميلياردي اتفاق نمي افتاد و دولت ايشان يكي از پاكترين دولتها بود
  • پاي ثابت IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
    5 21
    شما آقاي خاتمي بايد قبل از اين مدت و قبل از خيلي كارهاي ديگه به امروز فكر ميكرديد.خيلي زود دير ميشه
  • aa IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    3 29
    با نگاه به گذشته مي توان آدم هاي درست را شناخت. آنهايي كه 3 سال پيش براي دشمن تلاش مي كردند حالا مي گويند گذشته را فراموش كنيد...پر رويي هم اندازه ايي دارد.