کتاب «ایران پیش از اسلام: عصر مس سنگی» نوشته حسن طلائی، به وسیله سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) منتشر شد.

فارس نوشت: آنچه عصر مس‌سنگی (chalcolithic) نامیده می‌شود یکی از درخشان‌ترین دورانهای پیش از تاریخ ایران به شمار می‌آید. در این دوران (حدود 4500ـ3000 ق. م.)، جوامع روستایی اولیه، که در دوران ماقبل نوسنگی شکل گرفته بودند، به اوج شکوفایی خود می‌رسند. از این نظر، این دوران حاکی از گسست تدریجی از الگوهای دوران نوسنگی (neolithic) است که برآیند آن ظهور عصر مس‌سنگی در گسترده به هم تنیده فلات ایران است، به طوری که در این دوران، پیشرفت و شکوفایی در تمام عرصه‌های زندگی رخ داده است. در ادبیات باستان‌شناسی ایران، به طور عمده، ظهور و بروز این دوران با الگوهای بین‌النهرین، که به لحاظ چشم‌اندازهای محیطی با ایران متفاوت است، مورد ارزیابی قرار گرفته است.

 

از این نظر، عناصر بنیادین و درونی این تحول در پرده‌ای از ابهام باقی مانده و شناخته نشده است. با توجه به موارد اشاره‌شده، هدف نهایی این تألیف ابهام‌زدایی از این دوران پیش از تاریخ با استناد به یافته‌های بی‌غرض باستان‌شناختی در بستر عظمت طبیعی فلات ایران است. از این نظر، کتاب پیش‌ رو نخستین تلاش در این زمینه است و به طور منطقی بدون ایراد نیست، لذا، نگارنده آرزومند است کتاب حاضر نه سخن آخر بلکه سرآغاز پیدایش تحقیقات جدید درباره عصر مس‌سنگی ایران باشد.

 

این کتاب در چهار فصل به هم پیوسته نگارش شده است. در فصل اول، فرایند گذار از فرهنگهای نوسنگی به مس‌سنگی بررسی شده است، به نظرات و رهیافتهای مطالعاتی‌ای که در این زمینه وجود دارد اشاره گردیده و انطباق یا عدم انطباق آنها، با توجه به مجموعه داده‌های باستان‌شناسی این دوران در پیکره به هم تنیده فلات ایران، ارزیابی شده است. با توجه به اینکه به مسائل و موضوعات دوران مس‌سنگی و استفاده از این اصطلاح در دوره‌بندی فرهنگهای پیش از تاریخ ایران کمتر توجه شده است، در فصل دوم به پیشینه استفاده از این اصطلاح در منطقه بزرگ‌تر آسیای غربی و فلات ایران پرداخته‌ایم. این موضوع از این نظر اهمیت دارد که دانشجویان رشته باستان‌شناسی در دانشگاههای ایران که این کتاب به طور عمده برای استفاده آنها در دروس مربوط به پیش از تاریخ ایران نگاشته شده است، در ابتدا و بی‌مقدمه وارد بحثهای تخصصی و نیمه‌تخصصی این دوران نشوند. در فصل سوم، به ظهور عصر مس‌سنگی در مناطق مختلف جغرافیایی فلات ایران پرداخته‌ایم تا از این طریق حجم داده‌های باستان‌شناسی در مناطق مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

انتشارات سمت این کتاب را در 239 صفحه با قیمت 5هزار تومان منتشر کرده است.

 

 

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب و هر محصول فرهنگی دیگر کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و سفارش خود را در محل کار یا منزل -بدون هزینه ارسال- دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 235714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =