رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در واکنش به اعلام کمک آمریکا به زلزله زدگان آذربایجان شرقی گفت: آنها نیت خیری ندارند. اگر راست می‌گویند تحریم ها را بردارند تا دارو وارد کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، حسن قدمی گفت: آمریکا اعلام کرده است که می‌خواهد کمک کند ومطابق عرف بین‌المللی با این که کمکی از کشورها نخواسته‌ایم اما کشورها کمک می‌کنند که تا کنون پاکستان، قطر، ترکیه و آذربایجان کمک‌های خود را اهدا کردند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره ممنوع بودن کار عکاسان و خبرنگاران خارجی در مناطق زلزله زده گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم اما مجوز آنها توسط وزارت ارشاد صادر می‌شود.

این واکنش مشابه را، وزیر بهداشت هم داشت؛ مرضیه وحید دستجردی سه‌شنبه شب در اجلاس روسای انجمن‌های علمی گروه پزشکی که در تالار ابن‌سینای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: "اگر چه از لحاظ حقوق بشر دارو و واکسن نباید جزو تحریم قرار بگیرد اما این کار را با ما کردند."

 

تقدیر از جامعه پزشکی اردبیل و تبریز

او همچنین درباره رسیدگی به زلزله زده ها، گفت: "با بحرانی که در کشور پیش آمد با تلاش گروه پزشکی واقعاً ورق زرین دیگری در صفحات تاریخ پزشکی ثبت شد. بخش و دستگاهی که به طور کامل و صددرصدی وظایف خود را انجام دادند دانشگاه‌های علوم پزشکی و گروه‌‌های پزشکی بودند که از هیچ خدمتی فروگذار نکردند و مردم در این مناطق از خدمات پزشکی ابراز رضایت صددرصدی می‌کردند."

وحید دستجردی با اشاره به عملکرد نیروهای امدادی و اورژانس گفت: یک ربع پس از زلزله آمبولانس‌ها به محل اعزام شده‌اند و 147 آمبولانس و 340 تکنسین آمبولانس در مکان وقوع زلزله برای درآوردن مصدومان و جانباختگان از زیر آوار نیز کمک کرده‌اند. صبح روز یکشنبه تا ظهر 4 هزار و 500 مجروح در بیمارستان‌های تبریز و اردبیل سرویس‌دهی شده بودند. بیش از 700 نفر بستری شدند و حدود 700 جراحی بزرگ اعم از شکستگی یا جراحی‌های مغز و اعصاب انجام شده بود.

به گفته خانم وزیر هزار و 38 عمل‌های جراحی در بخش سرپایی و اورژانس در کمتر از 20 ساعت از وقوع زلزله انجام شده بود که به همین دلیل باید از اعضای جامعه پزشکی تبریز و اردبیل تقدیر کرد.


245 روستا تخریب شد
اما حسن قدمی درباره آمار خسارت های زلزله گفت: 245 روستا در زلزله اخیر خرابی داشته‌اند،.
وی درباره کمک های مردمی گفت: از مردم می خواهیم جنس دست دوم هدیه نکنند زیرا بسیاری از انبارهای ما مملو از کالاهای دست دوم است که باید دور ریخته شوند. بهتر است کمک‌ها نقدی بوده و به حساب 99999 هلال احمر واریز شود.

قدمی گفت: در خصوص اینکه می گوییم چرا آمار پزشک قانونی با آمار ما متفاوت است، باید بگویم پزشکی قانونی در مواقع مرگ‌های مشکوک و برخی حوادث بیشتر باید کار کند اما در حوادثی مانند زلزله نیازی به تایید پزشکی قانونی نیست برای همین بسیاری در روستاها بدون تاییدیه پزشکی قانونی دفن شدند.

وی افزود: تاکنون 253 فوتی و هزار و 380 زخمی داشته‌ایم اما آمار وزارت بهداشت می گوید 306 فوتی و پزشک قانونی هم 169 نفر را اعلام کرده است که به زودی آمار جامع ارایه می‌شود.


سپاه کمکها را جمع می کند تا به درستی توزیع شود
وی در مورد جمع‌آوری آذوقه توسط نیروهای سپاه گفت: سپاه پاسداران و هلال احمر و کمیته امداد تمامی کمک‌ها را جمع کرده تا به صورت واحد به درستی توزیع شود.

قدمی در مورد توزیع کنسروهای فاسد در میان زلزله زدگان گفت: کنسروهای هلال احمر آرم و نشان دارد و احتمال می‌رود این کنسروها توسط برخی مردم توزیع شده باشد برای همین درخواست داریم تمامی کمک‌ها اول به صورت نقدی و اگر نیاز بود غیرنقدی‌ها به هلال احمر تحویل شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران در پاسخ به این که مشاهده شده است برخی‌ها با زورگیری کمک‌های مردمی را غارت می‌کنند گفت: نمی توان نام این ها را زورگیری گذاشت زیرا برخی عصبانی هستند اما نیروی انتظامی صحیح نیست در حادثه مداخله کند زیرا موجب تشنج می‌شود و باید در این خصوص کار فرهنگی کرد. در این مورد هم مواردی مشاهده شد که مشکل خاصی نبود.


کانکس نداریم خانه می سازیم
قدمی در پاسخ به اینکه در مورد اینکه پس از چند روز اسکان اضطراری، سازمان مسکن و شهرسازی کانکس لازم برای اسکان موقت را ندارد، گفت: ما باید در کمتر از 2 ماه خانه‌ها را بسازیم تا هزینه خرید کانکس دیگر پرداخت نشود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
    20 1
    شما چه کار داری که آمریکا تحریم کرده یا نه!!الان مردم به دارو نیاز دارن و شما وظیفه دارید که هر کمکی رو قبول کنید.
  • امین IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
    24 1
    کاغذ پاره که برداشتن نمیخواد.
  • AZARI IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
    11 2
    جنس دست دوم :))))))))))))))) دیگه کمک خوبه ولی نه اینکه از وسایل خونت برداری بدی اونا لازمت میشه ایرانیا مهربونن دیگه چه کار میشه کرد
  • بدون نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    20 0
    هرروزمیگین 2 ماه ..این دوماه ازکی شروع میشه اون وقت ؟؟؟؟؟؟