تاکنون در صنعت دفاعی ایران، 1436 محصول متنوع و گسترده تولید شده و 192 محصول، در سال گذشته توسط وزارت دفاع تولید شده است.

به گزارش خبرآنلاين، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم گرامیداشت روز صنعت دفاعی و رونمایی از 6 دستاورد جدید دفاعی که در مرکز نمایش‌های هوایی برگزار شد، با تاکید بر رشد 21 درصدی وزارت دفاع در تولید محصولات نظامی، گفت: صنعت دفاعی با چند کارکرد خود شناخته می‌شود که یکی از آنها استقلال است. استقلال هیچ کشوری بدون استقلال در حوزه نظامی واقعیت پیدا نمی‌کند. داشتن حجم زیاد سلاح مهم نیست داشتن سلاحی که در روز کارزار به کار آید مهم است.
وي با بيان اينکه کارکرد دیگر صنعت دفاعی در حوزه بازدارندگی است، افزود: محیط امنیتی دائما در حال تغییر است و اگر نتوانیم متناسب با آن تحول پیدا کنیم تحقق بازدارندگی امکان‌پذیر نیست. بازدارندگی نیازمند نوآوری فناورانه درون‌زا است.
وزیر دفاع تأکید کرد: نقش سوم صنایع دفاع، توسعه و فناوری‌های پیشرفته است، به عنوان مثال در یک اقتصاد دانش‌‌بنیان، صنایع دفاعی پیشرفته می‌تواند محرک، الگو و کمک کننده باشد و به عبارت دیگر صنایع دفاعی پیشرفته می‌تواند موتور نوسازی باشد. در همین جهت صنایع دفاعی نقش مهمی در توسعه عمومی کشور ایفا می‌کند. این پیشرفتها بدون درک تحولات محیطی امکان‌پذیر نیست و بدون آن نمی‌توانیم به صنعت پویا و پیشرفته دست یابیم.
گزيده سخنان وي را به نقل از ايسنا و فارس بخوانيد:
·         جمهوری اسلامی ایران به رغم محدودیت‌هایی که در بازار تجاری وجود دارد، به لحاظ عدد و تنوع محصول یکی از کم‌نظیرترین کشورهای دنیاست. ما در داخل صنعت دفاعی ایران 1436 محصول متنوع و گسترده با بازار نسبتا محدود داریم و این یعنی توانسته‌ایم با بومی‌سازی، اقتصادی‌سازی نیز انجام دهیم.
·         انقلاب نوین در عرصه دفاعی پیدا شده است. این انقلاب هم در سرشت جنگ و هم در شیوه‌های جنگ است. الان موازنه تهدید و خطر جایگزین موازنه قدرت شده است و جمهوری اسلامی توانسته به خوبی در این تغییر موازنه، جایگاه بارز خود را نشان دهد.
·          یکی از فرماندهان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی چندی پیش گفته «اگر به ایران حمله کنیم آنچنان بلایی بر سر ما می‌آورند که تاکنون ندیده‌ایم»، این به خاطر درک تحولات، حرکت، خودکفایی و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران است.
·         {با اشاره به رونمایی از 6 محصول دفاعی} یکی از این محصولات موتور دریایی بنیان بود که جزو محصولاتی است که تعداد بسیار محدودی در دنیا می‌تواند آن را تولید کنند. آن هم موتوری با توان 5هزار اسب بخار. دستاورد دیگر خمپاره‌انداز‌ 160 میلیمتری «وفا» که اوج خمپاره‌های موجود است. این خمپاره می‌تواند تا 20 کیلومتر هدف را بزند و نواخت آن 5 تا 8 تیر در دقیقه است که دو تا سه برابر نمونه‌های قبلی است.
·         خودروی «ارس» نیز آزمایش‌های سختی را در مناطق آبی و صعب‌العبور انجام داده و نسل جدید موشک فاتح، همچنین آزمایشگاه پرنده «آرمیتا» که یادگار شهید رضایی‌نژاد است برای تست پرنده‌های هوایی به خصوص صندلی پران از دستاوردهای وزارت دفاع است. محصول دیگری که امروز رونمایی شد سامانه کشف سیگنال «شاهد» بود که در کنار اینها 192دستاورد دیگر هم داشتیم. امروز مفهومی که در ادبیات جهان به نام شالوده صنعتی دفاعی وجود دارد کاملا در کشور ما بومی شده است و صنعت دفاعی نماد یک حرکت توفنده و معجزه آساست.
·         ما جنگنده‌هایی را در دستور کار داریم که امیدواریم در سال جاری برخی از آنها به نتیجه برسد. همچنین تولید نسل جدید شناورهای پرنده با توان رزمی بالا، نسل‌های جدید موشک‌های بالستیک و کروز، خودروهای زرهی، پهپادهای جدید، زیردریایی جدید و شناورهای سنگین در دستور کار وزارت دفاع است که امیدواریم در سال جدید به نتیجه برسد.
 
·         در وزارت دفاع 21 درصد رشد در تولید محصولات، 178 درصد رشد در فناوری و اختراعات، 286درصد رشد در پروژه‌های دانشگاهی و 138 رشد در پروژه‌های تمام شده صنعتی داشتیم.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 237494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • azizi IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    39 16
    چرا ایران رو ساختن هواپیماهای جنگنده نظامی تمرکز نمی کنه ؟
    • بدون نام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      36 11
      از کجا می دونی که تمرکز نکرده ساخت جنگنده در بهترین شرایطش حداقل 6 تا 10 سال طول می کشه
    • US ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      38 8
      ساختن هواپیمای جنگی راحتم نیست، اولین مشکلش ساخت موتور جت آن است که در دنیا فقط انگلیس و آمریکا و روسیه و ژاپن قادر به ساخت موتور جت ایمن و با کارایی بالا هستند، آلیاژ بال آن هم مخصوص است دارای تکنولوژی بالا میباشد که ساخت آنهم خیلی خیلی مشکل است. اما ايران توانمند از پس آن برمي آيد
  • eee IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    37 18
    خدا قوت سلحشور
  • بدون نام US ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    21 7
    عکس هاش کو؟
  • m IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    6 13
    آیا واقعا لازمه در این شرایط که غرب از ما اعتماد سازی می خواد ما بریم و موشک و بمب و جنگنده بسازیم؟ البته لازمه توانمنديمونو بشون ثابت كنيم
    • بدون نام IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      1 1
      بالاخره بایدچی کارکنیم?
    • وحید IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      0 0
      دوست عزیز یعنی شما هنوز به این پی نبردی که این مساله اعتماد سازی فقط یک بهانه هست که بخواهند جلوی پیشرفت ما را بگیرن؟ وگر نه به نظر شما آمریکا با بزرگترین زرادخانه های هسته ای و تنها کشوری که عملا بمب هسته ای را بر علیه نوع بشر به کار برده و این همه هم سابقه لشکرکشی و دخالت نامشروع نظامی در جای جای دنیا را داره بیشتر سزاوار اعتماد سازی هست یا کشور ما که بارها اعلام کرده برای مقاصد صلح آمیز مثل تولید برق و مصارف پزشکی به فن آوری هسته ای نیاز دارد؟ در ضمن این مانورهای نظامی و آزمایش موشک و غیره همگی با زمان بندی درست و حساب کتاب انجام میشه و در جواب تهدیدهای نظامی به خصوص اسراییل هست که در پلیدی و شرارتش شکی نیست. چه بسا مردم عادی مثل ما به خاطر آرامش جامعه در جریان این تهدید ها قرار نمیگیرن
  • بدون نام IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    11 6
    تا وقتی تو صنایع الکترونیک وابسته هستیم، چطورقطعه ميسازيم؟
  • داریوش احمد رضا بهمنیار IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    5 1
    و اعود اللهم ما استعطم من قوه ( قرآن کریم ) به جدید ترین سلاح های روز مجهز شوید
  • بدون نام IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    6 2
    آیا سوئیس که کل صنعت بانک داری دنیا رو رو یه انگشتش میچرخونه تا خالا به آزمایش موشکی انجام داده ؟
    • بدون نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      0 0
      خب برو سوئیس زندگی کن
    • بدون نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      0 0
      آخه ما مثل بعضیا دست و بالمون باز نیست که اراده کنیم بزیم سوئیس
  • فرشید IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    0 0
    جرا مسولین نظام ناو هوا بیمابر نمیسازن اونوقت میشه هرجا بخایم جنگنده هامونو بفرستیم