۰ نفر
۲۹ دی ۱۳۸۷ - ۲۱:۲۲

مدیرعامل جدید یاهو که پیش‌از این ریاست شرکت نرم‌افزاری اتودسک را برعهده داشت، با اولین اظهار نظر خود، ارزش سهام یاهو را در بازار کاهش داد

دو ماه پس از کناره‌گیری جری یانگ، مدیر پیشین یاهو، کارول بارتز به سمت مدیرعامل این غول بزرگ اینترنتی برگزیده شد. خانم بارتز با 60 سال سن، ریاست و مدیرعاملی اتودسک را در سال‌های 1992 تا 2006 برعهده داشت و 7 هزار کارمند این شرکت را به‌سوی تولید محصولاتی چون اتوکد هدایت کرد.

روی بوستک؛ رییس هیات‌مدیره یاهو گفت: «ما از اینکه کارول بارتز را برای رهبری یاهو در دوره آتی رشد آن داریم، هیجان زده‌ایم. او مدیریت فناوری، تجربه و رهبری زیرکانه را در کنار هم دارد و این همان فردی است که دنبالش بودیم، ما از این‌که چنین استعداد برتر جهانی‌ای را جذب کرده‌ایم، احساس شعف بسیار می‌کنیم.»

خانم بارتز هم گفت: « جایی برای انکار چالش‌های فراوان یاهو در سال پیش نیست، اما من معتقدم که هم‌اکنون، فرصتی فرامعمول برای بها دادن به سهامداران و همچنین، احتمالات نوین پیشر وی مشتریان، همکاران و کارمندانمان است. ما از این فرصت استفاده می‌کنیم.»

آقای یانگ که در سال گذشته میلادی پیشنهاد 47 میلیارد دلاری مایکروسافت را رد کرد، در آبان ماه اعلام کرد که با داشتن تجربه اندکی بیش از یک سال فعالیت در سمت مدیرعاملی یاهو، از این سمت کناره‌گیری می‌کند.

خانم بارتز، یکی از زنان پیشرو در بخش فناوری است که به سبب مهارت‌های مدیریتی و توانایی در عقد قرارداد مورد تحسین بوده است. او سابقا برای شرکت مایکروسیستمز سان، دیجیتال اکویپمنت و تری‌ام کار کرده؛ در هیات‌رئیسه سیسکو سیستمز و اینتل عضویت داشته و به شورای مشاوران علم و فناوری دولت جرج‌بوش نیز راه یافته است. مجله فرچون، نام او را در فهرست «50 بانوی قدرتمند تجاری» قرار داده و نشریه بارونز، اور را جزو «30 مدیرعامل برتر جهان» معرفی کرده است.

با وجود این، عمده تجارب وی در زمینه نرم‌افزار و سخت‌افزار به سرمایه‌گذاری در هسته تجاری یاهو کمک می‌کند و انتظار نمی‌رود که در بخش‌های اینترنت، رسانه‌‌های مصرفی و تبلیغات ایده‌های آن‌چنانی ارایه دهد. مهم‌ترین وظیفه‌ای که برعهده بارتز نهاده شده، تغییرات گسترده در امور مالی یاهو است، چالشی که آقای یانگ و پیشینیانش را از پای درآورد.

راب اندرل، تحلیلگر اصلی شرکت مشاوره فناوری گروه اندرل گفته است که فعالیت خانم بارتز بایستی به کارش در یاهو شکل بدهد. او افزود: «اگر او اینجا موفق شود، افسانه‌ای خواهد شد. این یکی از آرزوهایی است که هر کس در پایان دوره شغلی خود می‌خواهد به آن برسد.»

از زمانی که آقای یانگ اعلام کرد که از یاهو کناره‌گیری می‌کند، هیات‌مدیره یاهو به دنبال مدیران ارشد با پیشینه و سابقه کاری برتر بود؛ اما در این دو ماه چندین نفر درخواست یاهو را رد کردند. شاید هر مدیر شایسته و کاربلدی که پیشنهاد کار در یاهو را دریافت می‌کرد، شگفت‌زده می‌شد وقتی می‌فهمید که نه تنها می‌بایست امور شرکت را سامان دهد، که راه سامان آن را نیز بیابد.

خانم بارتز مسوولیت شرکتی را پذیرفته که ارزش سهام آن در سال پیش به نصف مقدار خود رسید و هم‌اکنون هم درگیر مناقشاتی است که بتواند خود را در وب مستحکم کند.

در زمینه اینترنت، شرکت سانیویل کالیفرنیا از شرکت‌هایی چون گوگل عقب افتاد و این عقب‌افتادگی اقتصادی، چنان ضربه‌ای به امور بازرگانی وارد کرد که آگهی‌دهنده ها از سرمایه‌گذاری روی آن عقب نشینی کردند.

عدم پذیرش پیشنهاد 47.5 میلیارد دلاری مایکروسافت (33 دلار برای هر سهم) ، موجب نامیدی بسیاری از سهامداران یاهو شد؛ از جمله کارل ایکان، سهامدار میلیادری که هدایت جنبشی را علیه مدیرعامل سابق یاهو آغاز کرد و به‌تدریج، این موضوع را به هیات‌رئیسه کشاند.

کارول دکر، رئیس یاهو و یکی از رقبای اصلی برای کسب سمت مدیرعاملی همزمان که پس‌از انتخاب خانم بارتز از سمت خود کناره‌گیری کرد؛ در مورد بارتز می‌گوید: «من معتقدم که کارول، فردی ایده‌آل برای راهبری رو به جلوی یاهو خواهد بود. این باعث افتخار من است که در هر زمینه‌ای که او مفید می‌داند، به وی کمک کنم. من معتقدم بهترین سال‌های یاهو در پیش روست.»

اصرار از مایکروسافت
استیو بالمر، مدیر عامل مایکروسافت گفته است که این غول نرم‌افزاری هم‌چنان به دنبال بدست آوردن سرویس جستجوی مشاغل یاهو است و یاهو از طرف آقای ایکان و بقیه سرمایه‌گذارانش برای انجام این معامله تحت فشار قرار گرفته است.

بارتز در اولین صحبت‌های خود پس‌از حضور در یاهو گفت که هرچند به نظرش، معامله با مایکروسافت تصمیم خیلی خوبی نیست، اما در مورد آن فکر می‌کند! اما همین اشاره کوچک کافی بود تا ارزش سهام یاهو در بازار با 6 درصد کاهش به 11.59 دلار در هر سهم برسد.

اما طی هفته گذشته، روی بوستاک، رییس جدید یاهو دو بار با استیو بالمر، مدیرعامل مایکروسافت ملاقات کرده است. هرچند که از جزئیات این گفتگو خبری منتشر نشده، اما کارشناسان حدس می‌زنند فشار سهام‌داران برای فروش بخش جستجوی یاهو، رییس یاهو را مجبور به این ملاقات کرده باشد.

تایمز آنلاین، ترجمه محمدجواد ترابی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =