مدیر گروه دانشنامه ایران مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی از عزل خود از این مسئولیت و دیگر سمت‌های علمی و اجرایی‌اش به دلیل آنچه «نقدپذیر نبودن مسئولان ارشد آن» و نیز «پخته‌خواری» در این مرکز نامید، خبر داد.

معصومه ابراهمی طراح و ویراستار علمی دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» که چند سالی است با همکاری جمعی از استادان حوزه مردم شناسی در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی سرگرم تدوین آن بوده‌اند، در گفتگویی با خبرنگار مهر از مشکلاتی که اخیراً بر سر راه تدوین آن ایجاد شده است، سخن گفت. گزیده ای از این گفتگو را در ادامه می خوانید:

- من دکترای رشته انسانشناسی دارم و حیطه کار تخصصی‌ام نیز فولکلور ایران زمین است. من مدت 14 سال است که به عنوان عضو هیئت علمی در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی فعالیت می‌کنم و مدیر گروه دانشنامه ایران، مدیر گروه مردم شناسی، مدیر گروه خلیج فارس و مدیر گروه دانشنامه فرهنگ مردم شمیرانات آن هستم.

- من 4 سال پیش طرح این دانشنامه را با لحاظ کردن ملزومات آن از جمله اهداف، استراتژی و شیوه تدوین، به صورت کاملاً ابتکاری تنظیم، تدوین و آن را به رئیس مرکز جناب آقای کاظم موسوی بجنوردی ارائه کردم. بر اساس طرح پیشنهادی، دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» که در 12 جلد طراحی شده بود، می‌بایست طی 6 سال تدوین و هر 6 ماه هم یک جلد آن آماده چاپ می‌شد. مرکز طرح من را پذیرفت و قبول کرد که از آن حمایت مالی بکند.

- بعد از این مرحله، آقای بجنوردی به من حکم مدیر علمی و ویراستار علمی طرح را داد تا پروژه را از بُعد علمی و اجرایی هدایت کنم. ما کارمان را در گروهی بسیار وسیع متشکل از حدود 160 نفر از استادان دانشنامه و متخصصین حوزه‌های مختلف در زمینه فرهنگ و فولکلور شروع کردیم.

- ما امیدوار بودیم که در مرداد ماه امسال از 2 جلد نخست این دانشنامه رونمایی شود، تا اینجای کار مشکلی وجود نداشت و مسئله بعد از آن به وجود آمد که من به عنوان مدیر علمی و ویراستار دانشنامه و طبق سبک مرسوم برای همه دانشنامه‌ها در دنیا، برای آن مقدمه‌ای علمی نوشتم. اما این مقدمه که اصلاً نامی هم از شخص من در آن نیامده بود و در واقع امضایی نداشت، رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی را برآشفت و ایشان اساساً با من به خاطر نوشتن این مقدمه علمی اعتراض کرد که «شما حق نوشتن مقدمه برای این کار را ندارید».

- من در مقدمه ضمن شرح جزئیات طرح و اهمیت آن، تنها یادآور شده بودم که این دانشنامه را من به مرکز پیشنهاد داده بودم ولی آنها تمام مطالبی را که به نوعی به زحمات ویراستار علمی دانشنامه ارتباط داشت، حذف کردند و مقدمه را از حالت علمی هم خارج کردند.

- من از این کار ناخرسند شدم و یک نامه بسیار معمولی و با ادبیاتی کاملاً محترمانه به رئیس مرکز نوشتم و اعتراض خودم را به این شیوه برخورد با یک مقدمه علمی، نشان دادم اما متاسفانه باز هم داستان انتقادناپذیری مسئولان بالادستی در ایران حتی از نوع علمی آن بار دیگر تکرار شد و ایشان نه تنها توضیحات من را نپذیرفتند بلکه من را از از مدیریت علمی و ویراستاری این دانسنامه معاف کردند و همچنین من را از تمام سمت‌هایی که در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی داشتم، خلع کردند.

- مرحوم ایرج افشار همیشه می‌گفت در این مملکت زیاد هستند جاهایی که کارشان پخته‌خواری است و می‌خواهند صاحب نتیجه زحمات دیگران بشوند. من مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی را یکی از مراکزی می‌دانم که دوست دارد فقط صاحب حاصل زحمات دیگران و به اصطلاح پخته‌خوار باشد، می‌دانم.

- این مرکز بی جهت اتیکت روشنفکری را با خود حمل می‌کند چون اگر چنین جایی نبود حاصل 14 سال زحمات یک پژوهشگر را تصاحب نمی‌کرد. من مثل آنها قدرتی در اختیار ندارم ولی به شدت احساس مظلومیت می‌کنم و بجز یکی دو رسانه که بتوانم صدایم را به گوش دیگران برسانم، جایی را برای تظلم خواهی نمی‌یابم.

- رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی تنها گفتند زمانی که حکم شما صادر شده، اشتباهی رخ داده است ولی من اصلاً از این جمله چیزی سردرنیاوردم!

بر اساس این گزارش، دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» یک دانشنامه تخصصی درباره فولکلور و فرهنگ عامه مردم ایران است که توسط بخش مردم شناسی دانشنامه ایران در مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی و با مدیریت علمی من در حال تهیه و تدوین بود.

این دانشنامه عمده‌ترین مباحث فرهنگ مادی و معنوی مردم مناطق مختلف ایران را دربرمی‌گیرد که در 20 کد طبقه بندی شده‌اند که برخی از آنها عبارتند از: خوراک، پوشاک، بازی و نمایش، هنر و صنایع دستی، موسیقی، ادبیات عامه، طب عامیانه، باورها و اعتقادات، آداب و رسوم، نهادها و موسسات مرتبط با مردم شناسی و فرهنگ عامه، شخصیتها و صاحبنظران تاثیرگذار در این زمینه، کتابها و متون فولکلوریک.
6060
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 238200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =