مجموعه وضعیت پذیرش زن و مرد نسبت به سال گذشته تفاوتی نداشته و مطالب ذکر شده در مورد محدودیت دختران صحیح نبوده و با توجه به پیش‌بینی‌ها درصد پذیرش زن و مرد نسبت به سال‌های گذشته تفاوت معنی‌داری نخواهد داشت.

به گزارش خبرآنلاین، سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص مطلب مطرح شده در جراید و رسانه‌ها در خصوص حذف پذیرش دختران در آزمون سراسری سال 91 اطلاعیه‌ای صادر کرد.
در این اطلاعیه آمده است: در آزمون سراسری سال جاری، دانشگاه‌ها و مرکز آموزش عالی در 22 هزار و 800 کد رشته محل و 314 رشته در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان پذیرش دانشجو خواهد خواهند داشت. تعداد رشته محل‌های پذیرش در سال 1391 نسبت به سال 1390 حدود 14 درصد افزایش و مشابه سال 1390 است.
لذا مطالب مربوط به 77 رشته محل ازکل 22 هزار و 800 رشته محل سه دهم درصد رشته‌ محل‌ها است که متاسفانه توسط بعضی رسانه‌های داخلی رشته ذکر شده که باعث برداشت غلط شده است. 77 رشته محل ذکر شده در رسانه‌ها مربوط به قبل از اصلاحیه‌های این سازمان بوده و محدود به 4 دانشگاه شهید چمران اهواز، محقق اردبیلی، لرستان، و اراک در معدودی از رشته‌ محل‌ها در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی بوده و پس از اعمال اصلاحیه‌ها موارد تصحیح شده است که مورد تاکید قرار نگرفته است در حالی که با نگاهی به جداول ذیل وضعیت رشته محل‌ها ظرفیت پذیرش سال 1391 کاملا قابل استنتاج است.
این اطلاعیه همچنین به تعداد رشته‌محل‌های گروه‌های مختلف آزمایشی در آزمون سال 91 پرداخته و آورده است: گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی 7 هزار و 859 رشته‌محل، معادل 34. 5 درصد، گروه آزمایشی علوم تجربی 6 هزار و 475 رشته‌محل، معادل 28. 4 درصد، گروه آزمایشی علوم انسانی 7 هزار و 662 رشته‌محل، معادل 33. 6 درصد، گروه آزمایشی هنر 304 رشته محل، معادل 3. 1 درصد و گروه آزمایشی زبان 500 رشته‌محل، معادل 2. 2 درصد و در مجموع 22 هزار و 800 رشته‌محل و معادل 100 درصد است.
سازمان سنجش در ادامه به تفکیک جنس پذیرش داوطلبان پرداخت. در اطلاعیه تاکید شده است: جنس پذیرش رقابتی و ظرفیت امسال 570 هزار و 26 نفر و معادل 90 درصد است و ظرفیت پذیرش تنها زنان 30 هزار و 68 نفر معادل 4. 7 درصد از کل ظرفیت و جنس پذیرش فقط مرد30 هزار و 161 نفر معادل 3. 5 درصد کل ظرفیت دانشجویان و در کل ظرفیت پذیرش داوطلبان 631 هزار و 155 نفر است.
مطابق اطلاعیه سازمان سنجش پذیرش دانشجو در رشته‌هایی که جنس پذیرش آنان فقط زن بوده است عموما در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی همانند دانشگاه الزهرا، دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران دکتر شریعتی، دانشگاه دخترانه حضرت معصومه (س)، موسسه آموزش عالی کوثر، موسسه آموزش عالی ابرار، موسسه آموزش عالی رفاه و.... صورت پذیرفته است.
همچنین پذیرش دانشجو در رشته‌هایی که جنس پذیرش آنان فقط مرد بوده است، عمدتا در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی همانند تربیت دبیر شهید رجایی، دریانوردی و علوم دریایی چابهار، صنعتی قم، صنعتی مالک اش‌تر، علوم پایه انتظامی، مرکز آموزش عالی تربیت مربی عقیدتی سیاسی سپاه قم، موسسه آموزش عالی امام علی (ع) و.... صورت پذیرفته است.
در مجموع می‌توان گفت که در این میان تنها 10 درصد ظرفیت به دانشگاه‌هایی با شرایط خاص از جمله دانشگاه­های فوق‌الذکر که صرفا برای پذیرش ویژه بانوان یا آقایان مجوز دریافت کرده‌اند، اختصاص دارد و اکثریت قریب باتفاق دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در تمامی رشته‌ها و رشته‌محل‌ها از هر دو مورد (زن و مرد) پذیرش دانشجو انجام می‌دهند.
در پایان این اطلاعیه تصریح شده است: ذکر این نکته لازم است دلیل اصلی سوء‌برداشت رسانه‌ها، خبر غیر کامل یکی از خبرگزاری‌ها بوده که به اشتباه به جای رشته محل، کلمه محل را حذف و قید رشته ذکر شده است.
در پایان سازمان سنجش آموزش کشور به اطلاع داوطلبان آزمون سراسری سال 91 می‌رساند مجموعه وضعیت پذیرش زن و مرد نسبت به سال گذشته تفاوتی نداشته و مطالب ذکر شده در خصوص محدودیت دختران صحیح نبوده و با توجه به پیش‌بینی‌ها درصد پذیرش زن و مرد نسبت به سال‌های گذشته تفاوت معنی‌داری نخواهد داشت.
23245
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 238703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    30 3
    توضیحشان در مورد دانشگاه های تراز اول کشور مثل امیر کبیر و شهید بهشتی چیست؟ پذیرش زنان در رشته های مهم و پر طرفدار یک سوم مردان است این یعنی دختران برای راه یافتن به دانشگاه خوب باید رتبه ای بسیار بهتر از آقایان داشته باشند و این به معنی بی عدالتی محض نظام آموزشی در حق نخبگان کشور است و راه یافتن ناشایستگان به جایگاهی که حقشان نیست. از انجایی که این دانشگاهها ارتباط بسیار خوبی با صنعت دارند، بحث جنسیت مطرح نیست بحث محروم کردن جامعه از نیروهای نخبه و کارآمد و سپردن امور مهم به افرادی با لیاقت پایین تر است (عدم شایسته سالاری)
    • علي IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
      2 3
      چرا اين حق به مرد ها داده نشه مرد ها روي درس فكر ميكنند اين رو من نمي گم نتايج المپياد هاي دانشجويي ميگه شما اينقدر حفظ كن جزوه اساتيد رو چي ميشه فكر مي كني مي توني با خوندن 5 ورق جزوه 4 تا كتاب معتبر رو فول بشي پس لطفا سكوت
  • بدون نام IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    10 1
    خود رئیس دانشگاه علامه در مصاحبه ای ضمن تائید تفکیک جنسیتی گفته دختران از این کار راضی هستند. چطور سازمان سنجش میگه تفکیک جنسیتی نیست؟
  • Mahdi AT ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    9 0
    یوم تری المومنین و المومنات یسعی نورهم بین ایدیهم و بایمانهم بشریکم الیوم جنات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها ذلک هو الفوز العظیم - حدید آیه ۱۲ بنابراین زن و مرد در بهره مندی از کسب و سعی و تلاش و پاداش عبادت و الزلم به وظایف و مسئولیت‌ها مساویند . اوج مردسالاری زمانی‌ بود که دختران را زنده به گور میکردند اوج زن در تاریخ در وجود مبارک خدیجه کبرا (س) فاطمه ی زهرا (س) و زینب کبرا (س) تجلی گردید کسانی‌ این تصمیمات کلان را میگیرند آیا از عواقب آن آگاهند و اگر تصمیمات غلطی بودند چه کسی‌ جوابگو می‌باشد؟؟؟؟؟؟؟
  • دانشگاه علامه طباطبایی تهران IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    3 0
    سلام اگه بیایید دانشگاه علامه یه سری بزنید تفکیک کامل جنسیتی را به وضوح خواهید دید . به وضووووووووووووووووووووووووووووح
  • بدون نام GB ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
    8 0
    جالبه از یه طرف دارن در باره محاسن و نتایج مثبت تفکیک جنسیتی انجام شده در دانشگاه ها افاضات میکنن از یه طرف اون تکذیب میکنن!
  • بدون نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
    6 1
    و همین طور دانشگاه خواجه نصیر که سهمیه پذیرش دختران بسیار کمتر از پسران است و بسیاری دانشگاههای دیگر. چه دلیلی دارد که رتبه های بهتر به دانشگاه راه پیدا نکنند؟