صادقانه به دولت ایران تبریک گفتم که این نشست توانست فرصت خوبی برای گشودن فصل سیاسی تازه ای در سطح جامعۀ بین المللی برای آنها باشد و نشانگر موضع معتدل و سازندۀ ایران است.

خانم ها و آقایان بسیار مایۀ خوشوقتی من است که این فرصت را دارم تا در مقابل جمعی از اساتید دانشگاه و به خصوص جوانان سخنرانی کنم. فکر می کردم بیشتر شنودگان و مخاطبانم جوانان باشند، اما حالا می بینم که بیشتر حضار اساتید دانشگاه هستند. اما من به عنوان دبیرکل سازمان ملل اقشار مختلف جامعه را مورد خطاب قرار می دهم. می دانید صحبت کردن با کدامیک از گروه مردمی بسیار سخت است؟ اساتید دانشگاه.
امید است در این مجال کوتاه در حضور شما اساتید برجسته دانشگاه، فرصتی باشد تا شما نیز ما را نیز مخاطب قرار داده تا بتوانیم درباره اهداف مشترک برای آینده به خصوص جوانان، دمکراسی، توسعۀ اقتصادی و چالشها صحبت کنیم.
به عنوان دبیرکل سازمان ملل اولین بار است که به ایران می آیم و فرصت فوق العاده بود که توانستم در نشست جنبش عدم تعهد شرکت کنم. اولین تجربۀ حضور من به سال 1974 باز میگردد زمانی که دیپلمات جوان بودم و مدت 40 روز در ایران اقامت داشتم. اما در این مدت تغییر بسیار زیادی در ایران صورت گرفته است. دوست داشتم این ملاقات در جای دیگری مثل یک کافه صورت می گرفت و این فرصت را داشتم که تعامل بیشتری با جوانان ایرانی داشته باشم. صادقانه به دولت ایران تبریک گفتم که این نشست توانست فرصت خوبی برای گشودن فصل سیاسی تازه ای در سطح جامعۀ بین المللی برای آنها باشد و نشانگر موضع معتدل و سازندۀ ایران است.
در ابتدا اجازه می خواهم مراتب تسلیت خود را نسبت به قربانیان زلزلۀ آذربایجان اعلام کنم. سازمان ملل آمادۀ کمک رسانی به قربانیان است.
خانم ها و آقایان زمانی که می خواستم به ایران بیایم، اطرافیانم به من می گفتند، چرا به ایران بروی؟ کشوری که پر از مشکلات است. اما من به عنوان دبیرکل سازمان ملل به قدرت دیپلماسی و تعهد اعتقاد دارم. من پیش از سفر به ایران فکر کردم که مسئولیت دارم از همۀ اعضای سازمان ملل دیدن کنم و به اضافه اینکه نشست جنبش عدم تعهد که 120 کشور دنیا شرکت کرده اند، فرصت مناسبی برای من بود تا نه تنها با ایران بلکه با بسیاری دیگر از کشورها از تعهد بیشتر صحبت کنم. من به یافتن راهکاری صلح آمیز برای دشوارترین مسائل اعتقاد کامل دارم. من به ارزشهای سازمان ملل اعتقاد دارم به همین خاطر است که من اینجا هستم.
من به اینجا آمدم تا از نزدیک ببینم ایرانی ها دوست دارند چه جامعه و کشوری را بسازند و سازمان ملل چگونه می تواند در این مسیر با ایران همکاری کند.
فرهنگ و هنر ایرانی قرنها و هزاران سال تاریخ بشریت را غنا بخشیده است. شعر، تصورات هنری و عمق احساس شما بسیار زیباست. مسئول هماهنگ کننده من بسیار تحت تأثیر شعر و زبان ایرانی قرار گرفته است. زبان ایرانی همچون شعر است. وقتی فارسی حرف می زنید، گویی شعر می خوانید. من با همکارم موافقم. بناها و معماری شما هم همواره بینندگان را شگفت زده می کند. ایران به همۀ این داشته های خود افتخار می کند.
ایران سابقۀ طولانی همکاری با سازمان ملل را دارد و در بسیاری از مسائل در کنار یکدیگر بوده اند. امروز در سطح جهانی با مشکلات زیاد و عدیده ای روبرو هستیم از بحران طولانی اقتصاد گرفته تا گرم شدن زمین. برای حل مشکلات نیاز به همکاری و همیاری یکدیگر داریم. ما برای حل همۀ این معضلات نیاز به همۀ کشورها داریم.
در ایران، فقر، میزان مرگ و میر در سطح پایینی قرار دارد و این بسیار خبر خوب است. حضور زنان در بیش از نیمی از دانشگاههای کشور فوق العاده است. این روند باید ادامه داشته باشد. اما ایران همچنان در بسیاری از حوزه ها از جمله زنان باید اقدامات بیشتری صورت دهد.
ما بر این باوریم که جامعۀ مدنی براساس پذیرش تنوع و تبادل نظر شکل می گیرد و این مسئله نباید با واکنش تند روبرو شود. فعالیت اجتماعی و نقد نباید با سرکوب مواجه شود. من نیز در کشوری بزرگ شدم که شرایط دمکراتیک در آن بسیار بد بود.
ما می دانیم که شرایط اقتصادی ایران نیز با مشکلات زیادی روبروست. افزایش قیمتها و از بین رفتن فرصت های اقتصادی، وضعیت کار، وضعیت ایران را نامساعد و بیشترین فشار را بر جوانان آورده است. می دانیم این روند برای کشوری همچون ایران، که بیشترین آمار جوانان را دارد، بسیار سخت است. بیش از 60 درصد جوانان این کشور زیر 30 سال هستند. درصد دسترسی به اینترنت در جامعۀ ایران نیز بالاست. نیمی در جمعیت ایران به اینترنت دسترسی دارند. با ایجاد فضای بیشتر، جوانان ایران می توانند موتور اولیه حرکت پیشرفت کشور باشند.
شنوندگان، اساتید دانشگاهها، جوانان، خانم ها و آقایان می دانید که برای ساختن آینده ای پر از فرصت و امید برای همۀ مردم ایران، مهمترین مسائل باید براساس معیارهای جهانی باشد. سازمان ملل و جامعۀ بین الملل در کنار ملت و کشور ایران در مسیر طولانی دمکراسی و حقوق بشر است.
اولین منشور حقوق بشر سازمان ملل توسط کوروش 2500 سال پیش گسترش پیدا کرد، این مسئله بسیار مهم است و شما باید به آن افتخار کنید.
امروز دانش و اسلام در ایران، فرهنگی غنی و توأم با پلورالیسم را تجربه می کند، تلفیقی از تعهد و دانش در قانون و من این مسئله را تحسین می کنم. ایران فضای فوق العاده ای برای چشم اندازهای مختلف براساس مناظرۀ عمومی دارد.
امروز بسیاری از کشورهای اسلامی راه خود را برای مطابقت با استاندارهای جهانی پیدا کرده اند و در استفاده از مجازات و تنبیه خود را اصلاح کرده اند. من تصمیم دستگاه قضایی ایران برای جلوگیری از اعدام نوجوانان را تحسین می کنم اما همچنان ایران را به تمرین بیشتر در این مسیر تشویق می کنم. ایران همچنان دارای مشکلات زیادی در حوزۀ حقوق بشر، حقوق مدنی، حقوق سیاسی و مسئلۀ زنان و اقلیتها روبروست. من ایران را به همکاری بیشتر با نهادهای حقوق بشر سازمان ملل تشویق می کنم. من با رهبر ایران در این باره نیز صحبت کردم و از او خواستم که در این زمینه اقداماتی صورت دهد.
خانم ها و آقایان مشکلات زیادی همچنان بر سر پروندۀ هسته ای ایران وجود دارد. این وظیفۀ ایران است که با جلب اعتماد جامعۀ بین الملل، به مذاکرات سازنده ای در این روند دست یابد. از این رو ایران را به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل و امضاکنندگان ان پی تی، به همکاری بیشتر دعوت می کنم و از سوی دیگر همۀ کشورها را به ضرورت توجه به راهکار مسالمت آمیز و دیپلماتیک دعوت می کنم. با توجه به اهمیت این مسئله من مذاکراتی با آقای جلیلی و صالحی داشتم و آنها نسبت به روند آن ابراز امیدواری کردند. از طرفی باید هرگونه اظهارات و مواضع تند و تحریک کننده از جانب همۀ طرفها پرهیز شود.
در منشور سازمان ملل، همۀ اعضای سازمان ملل از استفاده از زور و خشونت، تجاوز به استقلال سیاسی کشورها منع شده اند. هر کشوری مسئولیت دارد که با تمام توان خود برای جلوگیری از جنگ، رفتارهای خصمانه و یا هر موضعی که مانع برقراری صلح است، تلاش کند.
اجازه بدهید یادآوری کنیم که ایران بود 38 سال پیش، ایدۀ تشکیل گروه برای جلوگیری از گسترش خلع سلاح در خاورمیانه را ارائه داد. این نشست فرصت مناسبی برای همۀ کشورهای منطقه برای دست یافتن به یک برنامۀ مشترک در سطح برابر امنیتی می دانم.
خانم ها و آقایان من معتقدم که می توان برای همۀ چالشها راه حلی را یافت و به پیشرفت دست یافت. مسئولیت جمعی ما آنست که پلی به آینده بزنیم. هدف سازمان ملل نیز همین است که با مشارکت و حضور کشورها، ارتباط و گفتگو میان آنها را ارتقاء دهیم. با طرحی که خودِ ایران مبدع آن بوده است" گفتگوی تمدنها". همۀ کشورها باید به این مسئله توجه کنند. زمانی که من در سال 2001 در مجمع عمومی سازمان ملل بودم (دقیقاً بعد از 11 سپتامبر) طرح گفتگوی تمدنها در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد، طرحی که بسیار مهم، سازند، پرمعنا و مفید بود آن هم دقیقاً بعد از حادثۀ 11 سپتامبر.
شنوندگان، اساتید دانشگاه، خانم ها و آقایان پیشنهاد من امروز اینست که ایران اهداف و برنامه های خود را در سطح داخلی و بین المللی واضح و روشن کند. من می دانم که ایران با مشکلات زیادی روبروست، شما سالهای طولانی در جنگ با همسایۀ خود بوده اید، اما می دانم که می توانید همۀ این مشکلات را پشت سربگذارید و آیندۀ بهتری بسازید.
در ورودی سازمان ملل، یک فرش فوق العاده ای هست که فکر می کنم بزرگترین فرشی است که سازمان ملل دارد. فرشی کهه ایران آن را اهدا کرده است در کنار این فرش شعری از سعدی نوشته شده است که می گوید:
بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی.

دولت ایران فرش زیبایی را به من هدیه کرده است که در آن پرترۀ دبیرکل های سازمان ملل بافته شده است. وقتی به عکس خودم در این فرش نگاه می کنم، می بینم که تصویرم از من خوش تیپ تر است، واقعا می خواهم از دولت ایران بابت این هدیۀ زیبا تشکر کنم. این هدیۀ زیبا در مقر سازمان ملل تا زمانی که برقرار باشد، باقی خواهد ماند.
به شعر سعدی بر میگردم، این شعر واقعاً به من انگیزه می دهد تا در  اینجا حضور داشته باشم.
خانم ها و آقایان اجازه بدهید که باز هم بر همکاری و مشارکت جهانی سازندۀ برای حل معضلات در لحظۀ دشوار تأکید کنم.

 

 

ترجمه: زهرا خدایی

 

26351
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 239684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
    2 0
    دفعه بعد که تشریف آوردین شما رو کافه هم می بریم
  • بی نام IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
    2 0
    کاشکی یه عکس از اون فرشی که بان کی مون ازش حرف زده رو هم بذارین. باید خیلی جالب باشه.
  • بدون نام IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
    4 0
    احسنت!