جمهوری اسلامی نوشت:

*موضوع پرجاذبه از سرگیری روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و مصر، از اواخر دهه 60 در محافل سیاسی دو کشور مطرح شد و تا امروز همواره به اشکال مختلف مورد بحث وحتی مذاکره میان طرفین بوده و اکنون وارد مرحله‌ای ظریف‌تر و حساس‌تر شده است. به دلیل همین ظرافت و حساسیت، قطعاً در این مرحله تصمیم گیری در این زمینه دشوارتر از مراحل گذشته است و باید با دقت بیشتری با این موضوع مواجه شد.

*برای پاسخ دادن به این سؤال که آیا اکنون زمان از سرگیری روابط میان جمهوری اسلامی ایران و مصر مناسب است یا نه؟ باید به مواضع دولت کنونی مصر و شخص محمد مرسی رئیس‌جمهور این کشور توجه و این مواضع با مطالبات واقعی نظام جمهوری اسلامی ایران که فاصله گرفتن از قرارداد کمپ دیوید در رأس آنها قرار دارد مقایسه شود.

*آقای محمد مرسی در چند مصاحبه و سخنرانی که بعد از رسیدن به ریاست جمهوری انجام داده همواره بر وفاداری خود به کلیه قراردادهای بین‌المللی مصر تأکید کرده است. این تأکیدها هر بار توسط ناظران سیاسی و رسانه‌ها به ویژه غربی‌ها به معنی وفاداری دولت جدید مصر به قرارداد کمپ دیوید دانسته شده و آقای مرسی و اطرافیان وی نیز با سکوت خود در قبال این تفسیر و برداشت، آن را مورد تأکید قرار داده‌اند. مهم‌تر آنکه روابط میان دولت آقای مرسی و رژیم صهیونیستی همچنان برقرار است و حتی سفیر جدید مصر در اسرائیل تعیین و به محل مأموریت خود اعزام شده است.

*علاوه بر اینها مواضع و رفتارهای آقای محمد مرسی در سفری که برای شرکت در اجلاس سران جنبش عدم تعهد به تهران داشت نیز بر ابهامات موجود افزده است. این مواضع و رفتارها را نباید در آنچه او گفت و آنچه انجام داد خلاصه کرد، بلکه شاید آنچه نگفت و آنچه انجام نداد پرمعناتر و ابهام آفرین‌تر باشند. ایران، مهد ا نقلاب‌ها در قرن اخیر و الهام‌بخش بیداری اسلامی و مبارزات ضد استکباری و ضد صهیونیستی و احیاگر آرمان فلسطین در عصر جدید است و ملت مصر در سه دهه اخیر به ویژه در جریان انقلاب مردمی دو سال و نیم اخیر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران به صورت همه جانبه برخوردار بودند. کسی که با عبور از دل این واقعیت‌ها بر کرسی ریاست جمهوری مصر تکیه می‌زند، وقتی به تهران می‌آید نمی‌توان بی‌اعتنائی او به همین واقعیت‌ها را امری عادی دانست. خوشبینانه‌ترین احتمال اینست که او برای قرار گرفتن در چارچوب واقعی و منطبق با انقلاب مصر به زمان نیاز دارد. حتی اگر این احتمال را درست بدانیم، طبیعی است که ما هم برای تصمیم گیری درباره از سرگیری روابط با مصر هنوز به زمان نیاز داریم.

/27217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 241415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متولد ماه مهر IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
    16 0
    بالاخره نفهمیدیم این مرسی رو مردم مصر انتخاب کردن یا امپریالیسم جهانی؟! با اعلام پیروز شدن مرسی بود که موجی از تبریک و ... (!!!) و جوگیری راه افتاد که آره! این مرسی همونی هست که باید باشه (= ما میخواهیم!!)، اما حالا داریم براش خط و نشون میکشیم که اگه تو این چارچوب باشی مدنظرمونه (!) داری در چارچوب "واقعی" (!!) انقلاب مصر قدم برمی‌داری!!!و گرنه...!!
    • بدون نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
      12 0
      همون! طرف رو مردم مصر انتخاب كردن كلي تو بوق و كرنا كرديم وقتي با يك درصد راي بيشتر شد رئيس جمهور حالا عارض شديم كه نه اصلا اين طرف نماينده انقلاب مصر نيست!
  • بدون نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
    9 0
    به هر حال ایشون انتخاب مصریان است و ما باید به این انتخاب احترام بگذاریم.مرسی بهترین گزینه بود.چاره ای نیست. خطوط انقلا ب مصر را ما می شناسیم یا مردم خود آن کشور؟
  • بدون نام IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
    1 2
    مرسی از مبارک بدتر نباشد بهتر نیست. او یک سلفی تندرو ضد شیعه و ضد عجم است. مصاحبه و اظهار نظر های او در این خصوص موجود است. در ضمن نباید برای ایجاد رابطه با مصر شان خودمان را پایین بیاوریم.