در حالیکه روزانه حدود 9 میلیون دلار گاز ایرانی دود می شود معاون وزیر نفت در امور گاز از رفع این مشکل تا پیان برنامه پنجم توسعه می گوید.

آذرجزایری: براساس ترازنامه هیدروکربوری کشور روزانه حدود 41.5 میلیون متر مکعب گاز‌های همراه در بخش تولید نفت و همچنین 9.5 میلیون متر مکعب گاز سبک در پالایشگاه‌های گازی کشور می‌سوزد.
این اتفاق در شرایطی است که درحال حاضر ایران، هر هزار متر مکعب گاز ترکمنستان را 170 دلار وارد می کند که در صوررت احتساب این رقم، در واقع روزانه 8 میلیون و 670 هزار دلار در مشعل های پالایشگاه های ایرانی به هدر می رود.
این درحالی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته از تکنولوژی ساخت پالایشگاه های بدون فلر بهره می برند درحالیکه ایران همچنان از تکنولوژی های قدیمی استفاده می کند.
اگرچه مقام معظم رهبری در سفر سال گذشته خود به عسلویه بر رفع این مشکل تاکید کرده اند اما با وجود وعده های مسوولان این منطقه مبنی بر کاهش نیم متری این شعله ها، براساس اظهارات معاون وزیرنفت در امور گاز باید تا 4 سال دیگر منتظر ماند.
موسی سوری مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در مصاحبه‌ای که سال گذشته با پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری داشت در بخشی از مصاحبه گفته بود: «در بازدید از عسلویه وقتی آقا به مشعل‌هایی رسیدند که شعله‌های بسیار بلندی داشت، اشاره کردند که چرا این شعله‌ها این‌قدر بلند است؟ یکی از دوستان توضیح داد که این به لحاظ فنی است. گفتند من دو سؤال دارم؛ اول این‌که آیا این شعله‌ها گاز است و ارزش اقتصادی دارد؟ گفتیم بله. آقا گفتند: دوم این‌که آیا محیط زیست را آلوده می‌کند؟ گفتیم بله. گفتند پس باید تدبیر کنید. توجیه نکنید، تدبیر کنید.»
این درحالی است که ‌برافروخته شدن فلرهای هر فاز از سوی مدیران آن فازها به عنوان نمادی برای استخراج گاز از آن فاز و نیز موفقیت ایران در برداشت از میدان مشترک محسوب می‌شود.
اما کهنه‌کاران حاضر در عسلویه افزایش اشتعال این فلرها و شعله‌ورتر شدن آنها را عاملی برای افزایش تاسف به حال ایران وایرانیان می‌دانند چرا که به اعتقاد آنهابرافروخته‌تر شدن شعله‌های فلرها به معنی هدرروی گاز استخراج شده است.
آنچه از میادین هیدروکربوری استخراج می شود معمولاترکیبی از نفت و گاز است و مساله مهم در این باره درجه ترکیب نفت و گاز است. اگر میزان نفت به مراتب بیش از گاز باشد اصطلاح گاز همراه به کار برده می شود، یعنی گازی که همراه تولید نفت به دست آمده است. اگر میزان گاز بیش از نفت باشد تولید اصلی درواقع گاز است و اگر مقداری نفت همراه گاز به دست آید به آن کندانسه می گویند و کندانسه نفت بسیار سبک و باارزشی است و نفت کوره هم ندارد. گاز همراه را اصطلاحا گاز حل شده، گاز همراه نفت و گاز درون نفتی نیز می گویند.
بهره برداری بهینه از گازهای همراه میادین نفتی، به عنوان یکی از وظایف اصلی شرکت ملی نفت ایران تعریف شده و مورد تاکید قرار گرفته است، اما متاسفانه در حال حاضر روزانه مقدار زیادی از گازهای همراه سوزانده می شوند و علاوه بر سوختن منابع ملی منجر به آسیب دیدگی محیط زیست نیز می شود.
به اعتقاد کارشناسان سوختن گاز این فلرها سبب هدرروی گاز اتیلن می‌شود که در هر تن300 دلا‌ر به فروش می‌رسد اما چون توان استخراج و خریداری برای آن وجود ندارد این گاز نه در داخل و نه برای انتقال به دیگر کشورها مورداستفاده قرار نمی‌گیرد و فقط به هدرمی‌رود و می‌سوزد.

/22131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 241615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شرکت نفتی IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
    4 0
    با سلام متاسفانه سیستم پالایشگاهی کشور بجز چند تا پالایشگاه جدید چنان فرسوده است که واقعا ادامه کار بعضی از اینها اصلا صرفه اقتصادی نداره و آلودگی زیادی هم ایجاد می کنند و طی سالیان هیچ طرح نوسازی در این پالایشگاهها انجام نشده که بعضی از مسولان ان پالایشگاه ها و شرکت نفت باید پاسخ گو باشند.