۰ نفر
۲۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰

مرتضی نعمت زاده می گوید: سیاستمداران ما در برقراری روابط دیپلماتیک با مصر دچار گونه ای از شتاب زدگی مفرط، ذوق زدگی هایِ ساده انگارانه و اصرارهای غیردیپلماتیکی هستند.

سیدمرتضی نعمت زاده، کارشناس خاورمیانه و رایزن اسبق فرهنگی ایران در سوریه در یادداشتی برای سرویس بین الملل خبرآنلاین تحت عنوان:" خوش استقبالی و بد بدرقگی درباره محمد مرسی " نوشت: نباید از یاد برد که سیاستمداران ما در جهت برقراری روابط دیپلماتیک با مصر دچار گونه ای از شتاب زدگی مفرط، ذوق زدگی هایِ ساده انگارانه و اصرارهای غیردیپلماتیکی هستند که با شرایط واقعی مصر همخوانی نداشته و به همین خاطر هم به نتیجه نمی رسد جز آنکه شأن دیپلماتیک کشورمان را مخدوش و این تصور را در کشور مقابل ایجاد می کند که این ایران است که نیازمند برقراری مناسبات دیپلماتیک است. حال آنکه واقعیت تاریخی گویای آنست که ایران تاکنون بدون مصر توانسته جایگاه سیاسی شایسته ای را برای خود ایجاد کند و این مصر است که بنابر طبیعت انقلاب و مطالبات مردم خود و در جهت منافع ملی، اسلامی و عربی خویش، مرکز ثقل ارتباطات خود را به سمت ایران دگرگون خواهد کرد. البته نباید فراموش کرد این روند باید تدریجی و در گذاری آرام عملی گردد و انتظار حرکتی تند از سوی مصر انتظاری غیرواقعی است.
نعمت زاده می افزاید: در نگرشی واقع بینانه از همان آغاز قابل پیش بینی بود که سفر محمد مرسی فراتر از یک سفر پروتکلی و روتین و تنها با هدف انتقال ریاست دوره ای جنبش عدم تعهد از مصر به ایران نیست. هرچند خود این مسئله از اهمیت زیادی برای مصر و ایران برخوردار بود و پیامدهای مثبت خود را به طور طبیعی برجای نهاد، اما نمی بایست از این سفر انتظاراتی بیش از این توقع داشت.

متن کامل یادداشت نعمت زاده را در سرویس بین الملل خبرآنلاین اینجا بخوانید
برای مشاهدۀ وبلاگ سیدمرتضی نعمت زاده در صفحۀ وبلاگ نخبگان خبرآنلاین اینجا را کلیک کنید


49263
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 242583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    7 1
    خوب وقتی رئیس جمهورمان حاضر باشد بروند انجا کارگری از بقیه چه انتظاری دارید؟
  • بدون نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    10 2
    دمت گرم حرف دل ملت ار زدی اما داداش کو گوش شنوا؟؟؟
    • باران IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
      1 0
      ظاهرا که گوش شنواس شما فقط از بی بی سی و رسانه های اون ور آب حرفشنوی داره!
  • ایرانی IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    11 4
    متاسفانه این سیاست غلط و مشمئز کننده دویدن به دنبال مصر برای روابط چند سالی است که توسط دستگاه دیپلماسی ضعیفمان پیگیری شده و جز خوار و ذلیل شمردن ایران از طرف اعراب نتیجه ای در بر نداشته است.باید بفهمیم مصر بنا به دلایل مختلف مواجب بگیر آمریکا بوده و هست و سالیانه کمکهای هنگفتی از آمریکا دریافت میکند ساده لوحانه است اگر فکر کنیم به راحتی از درآمدهای یا مفتی که برای حمایت اسرائیا میگیرد را رها کرده و بچسبد به ایران و....
  • m IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    14 0
    ما برای رابطه با مصر داریم خیلی هزینه می کنیم و واقعا به قول معروف فقط داریم خودمون رو کوچیک می کنیم . از اول به بهار عربی گفتیم بیداری اسلامی و خودمون هم باورمون شد که مصر از ایران الگو گرفته در حالیکه بعد از حدود یک و نیم سال می بینیم که مصر حتی در ایران کاردار هم نداره چه برسه به رابطه در حد دو رئیس جمهور.
  • علی FR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    1 0
    درورد بر شما و این اظهار نظر شجاعانه شما محمد مرسی در اجلاس تهران جو گیر شد و خیال کرد کسی است. این آدم فقط ریش دارد ولی از درون یک مبارک دیگر است و ما باید حواسمان جمع باشد. مصر یک نوکر آمریکا بیش نیست و علمای الازهر نیز تهی و خالی اند.
  • متفکر IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    1 0
    چند روز دیگه مصر هم مثل بقیه کشورها این دوستی ها از یادش میره. به خصوص وقتی پای منافع پیش بیاد. ای کاش در روابط دیپلماتیک به ارتباط بلند مدت با کشورها فکرکنیم.