کیهان نوشت:

یک روزنامه آمریکایی نوشت: دیدگاه غالب در آمریکا و غرب این است که ایران هسته ای را نمی توان مهار کرد.
نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: ایران با وجود تحریم ها تعداد سانتریفیوژهای خود را گسترش داده و سؤال این است که آیا باید با ایران هسته ای کنار آمد یا به گفته دولتمردان اسرائیل، این کشور را بمباران کرد؟ دیدگاه غالب این است که ایران هسته ای را نمی توان مهار کرد، دیدگاهی که هم باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و هم میت رامنی، نامزد جمهوریخواه و رقیب او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با آن توافق دارند.
نیویورک تایمز افزود: نکته این است که فکر می کردیم با تشدید تحریم های بین المللی و چند حمله سایبری، می توان ایران را از ادامه اجرای برنامه هسته ای بازداشت اما این فقط یک خیال بود. باید این موضوع را روشن تر بررسی کرد؛ تصور کنید که دولتمردان مصمم هستند سلاح هسته ای بسازند اگرچه تحلیلگران غربی می گویند که هیچ شواهدی وجود ندارد که نشانگر تصمیم و عزم رهبر عالی این کشور برای ساخت سلاح هسته ای باشد. اما زمانی که یک کشور در محاصره همسایگان دشمن و پنج قدرت هسته ای قرار گرفته امنیت خود را با تکیه بر زرادخانه هسته ای اش در نظر می گیرد.
این روزنامه درباره ناکارآمدی تهدید نظامی نوشت: اقدام بازدارنده و بمباران تاسیسات غنی سازی اورانیوم در ایران مستلزم تدارک گسترده آمریکا است اما این اقدام پیامدهای ناگواری دارد زیرا علاوه بر تلفات انسانی آنی، بهای بسیار سنگینی دارد؛ ایرانیان خشمگین به حمایت از حکومت برمی خیزند. از سوی دیگر ایران و متحدانش در بلندمدت اهداف آمریکایی و اسرائیلی را هدف حملات قرار خواهند داد. آتش نفرت از آمریکا در کشورهای عربی با قدرت های نوظهور شعله ور خواهد شد، شوک نفتی به اقتصاد لرزان جهان وارد خواهد شد و جبهه متحدی که اوباما برای انزوای ایران گرد هم آورده از هم می پاشد. تمام این پیامدها یک طرف و پیامد دیگر این است که عزم رهبران ایران برای جلوگیری از حملات بعدی دو برابر خواهد شد و این بار خط تولید هسته ای را سریع تر و عمیق تر در زیرزمین از سر خواهند گرفت.
نیویورک تایمز نوشت: در نتیجه این اتفاق نظر وجود دارد که حمله بازدارنده به ایران پایانی بر برنامه هسته ای این کشور نخواهد بود بلکه تنها اجرای این برنامه را برای چند سال به تاخیر خواهد انداخت.
نیویورک تایمز می نویسد: سومین گزینه اما زمانی که سیاستمداران با گزینه های نامناسب روبرو هستند، گزینه های جدیدی مطرح است که معامله ای را با ایران مطرح کرد که به این کشور اجازه بدهد اورانیوم را برای کاربرد صلح آمیز غنی سازی کند و به شدت مراقب رعایت موارد ایمنی این گزینه بود و بعد به تدریج تحریم ها را کم کرد. البته پیشنهاد گزینه سوم یعنی گفت وگو با ایران بر سر یک معامله تا پیش از ماه نوامبر اتفاق نخواهد افتاد زیرا هرگونه امتیاز آمریکا با اعتراض جمهوریخواهان روبرو خواهد شد و آن را رها کردن اسرائیل و پاداش به حکومت ایران در نظر خواهند گرفت.
/27217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 242786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =