با انجام موفقیت‌آمیز جدید‌ترین تست‌های پروازی فرودگر ناسا، نسل جدیدی از فرودگرها در حال تکمیل هستند. این فرودگر با الهام از یکی از شخصیت‌های بازی پرندگان خشمگین، «عقاب توانا» نام‌گذاری شده است.

علی رنجبران: جدیدترین فرودگر خودکار ناسا تست‌های پروازی را با موفقیت پشت سر گذاشت. این نمونه اولیه نسل جدید فرودگرهای خودکار ناسا که مایتی‌ایگل (Mighty Eagle به معنی عقاب توانا) نام گرفته، می‌تواند تا ارتفاع 30 متری بالا برود و اهدافش را با استفاده از تصاویر یک دوربین داخلی شناسایی کرده و سپس به صورت خودکار روی نقطه انتخابی بنشیند. این فرودگر این کارها را به کمک یک نرم‌افزار داخلی پرواز انجام می‌دهد که به آن اجازه می‌دهد تصاویر دریافتی از دوربین را پردازش کرده، نقطه موردنظر را شناسایی و به سوی آن حرکت کند.
این پرواز از سلسله پرواز‌های آزمایشی است که برای پیشبرد طرح یک فرودگر کاملا اتوماتیک در مرکز پروازی مارشال ناساس در هانتسویل آلاباما طراحی شده است. نام عقاب توانا و آزمایش‌های پروازی آن، آزمایش‌های انجام شده بر روی ماه‌نشین ایگل را به خاطر می‌آورد؛ طرحی که در در یکی از آزمایش‌های آن نیل آرمسترانگ (که به تازگی درگذشت) نزدیک بود جانش را از دست بدهد؛ اما ایگل سرانجام با موفقیت روی ماه نشست تا آرمسترانگ جمله مشهورش را برای میلیون بینده و شنونده بگوید: «عقاب فرود آمده است.».
البته نام این کاوشگر جدید از یکی از شخصیت‌های بازی محبوب انگری‌بردز (پرندگان خشمگین) گرفته شده است. بر خلاف عقاب توانای پرندگان خشمگین، فرودگر جدید سه پا دارد و حدود 1.2 متر بالا تر از سطح زمین می‌ایستد. همچنین قطر آن به حدودو 2.5 متر می‌رسد؛ بنابراین برای حمل فضانوردان ساخته نشده و ناسا امیدوار است بتواند از آن برای فرود خودکار و حمل‌ونقل بار و تجهیزات علمی روی ماه، سیارک‌ها و سایر اجرام بدون جو منظومه شمسی استفاده کند.
 

این کاوشگر جدید با کاوشگر مورفئوس ناسا مقایسه می‌شود که قادر است بارهایی با وزن حدود 460 کیلوگرم را (شامل روبات‌های انسان‌نما، کاوشگر‌های کوچک و یا آزمایشگاه‌های علمی) روی سطح ماه فرود بیاورد؛ اما مورفئوس در آخرین تست پروازی‌اش دچار انفجار شرم‌آوری در لحظات بعد از پرتاب شد. در این ویدئو هم می‌توانید نحوه عملکرد این فرودگر را در حالی که 30 متر بالا تر از سطح زمین ایستاده است، تماشا کنید.
 

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 242949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
    20 1
    انفجار شرم آور؟!!!!!!!!!!!!!!!یعنی چی؟!!!!!!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
      24 1
      به خاطر این شرم اوره که کار امریکاست اگه کار ما بود میشد اشکال فنی!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
    1 2
    اینا که ایرانین!
  • عليرضا IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    1 0
    پ لينك دانلودش كو؟؟؟