بررسی اثر'ذبیح الله منصوری'درباره امام صادق(ع) باعنوان 'مغز متفکرجهان تشیع' در گفت وگوی خبرآنلاین با حجت الاسلام و المسلمین علی تهرانی/ 7

در مورد کتاب «مغز متفکر جهان شیعه» که مرحوم ذبیح الله منصوری آن را ترجمه و اقتباس کرده، انتقاداتی وجود دارد از جمله این که گفته می شود مستندات و شخصیت های این کتاب صحت و وجود خارجی نداشته و همه آن ها ساخته و پرداخته ذهن خلاق نویسنده است، در این زمینه نظر حجت الاسلام و المسلمین علی تهرانی، امام جماعت مسجد هدایت را پرسیدیم.
وی با بیان این که بنده اسناد و منابع این کتاب را بررسی نکرده ام گفت: اما مستندات کتاب آقای ذبیح الله منصوری چه درست باشد، چه نباشد هیچ بر ایمان و اعتقاد ما نمی افزاید و از اعتقاد ما نیز کم نمی کند.
تهرانی افزود: ما مگر درباره امام صادق(ع) چه چیزی را می خواهیم بدانیم و آقای منصوری چه چیزی را می خواهد ثابت کند؟ یک وقت است می خواهیم شخصیت امام صادق (ع) را از نگاه و گرایش دانشمندان دنیا به ایشان بفهمیم، شاید اینجا مشکل پیدا کنیم ولی ما نیاز به این کار نداریم، امام ما در یک حد بالایی از مقامات علمی است و دلیلش هم فرمایشات و شاگردان ایشان هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اغلب کتاب های دینی ما بخشی از کتاب بحار مرحوم مجلسی است به نام «السماء و العالم» که فرمایشات امام صادق را راجع به علم نجوم و مطالبی که بکر مانده است بیان می کند.
امام جماعت مسجد هدایت تأکید کرد: صرفنظر از اعتقادی که نسبت به امام صادق(ع) داریم، می دانیم که آن حضرت دارای همه علوم بوده و در تمام رشته های علمی دست داشته اند.
وی بیان این که به فرض، مرکز استراسبورگ و کتاب آقای منصوری هم نباشند، افزود: اما در عین حال وجوه مختلف شخصیت امام صادق بر همگان کاملاً روشن است.
تهرانی در پایان در معرفی یکی از بهترین کتاب ها درباره امام صادق اظهار داشت: یکی از کتاب های کم نظیر درباره امام صادق، کتاب امام صادق و مذاهب اهل سنت تألیف علامه اسد حیدر عراقی است.
/30462

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 243040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =