وزیر امور خارجه کانادا بار دیگر مدعی ناامنی سفارت کانادا در تهران شد در همین حال فواد ایزدی فشار رژیم صهیونیستی را دلیل اقدام دولت کانادا برای بستن سفارت ایران عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، جان بیرد، وزیر امور خارجه کانادا گفت که کشورش تجدیدنظر درباره حضورش در ایران را از چند ماه قبل و پس از آن آغاز کرد که مشاهده کرد دولت ایران برای حفاظت از نمایندگی‌های خارجی کمکی نمی‌کند. وی روز جمعه در مونترال گفت که دولت فدرال پس از حمله به سفارت انگلیس در ایران تصمیم گرفت تعداد کارکنانش را کاهش دهد.
وزیر امور خارجه کانادا با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران ادعا کرد که ایران در کمک نکردن به سفارت‌های خارجی سابقه‌دار است و کانادا ایمنی کارکنانش را خواستار است.
به گزارش خبرآنلاین فواد ایزدی تحصیل کرده آمریکا و عضو هیات علمی دانشگاه مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفت و گو با هفته نامه پنجره در باره اقدام اخیر دولت کانادا مبنی بر کاهش روابط با ایران گفت: دولت کانادا تحت فشار رژیم صهیونیستی و با هماهنگی انگلیس این کار را انجام داده است. اتفاقی که درباره نشست عدم تعهد افتاد این بود که نتانیاهو به شدت عصبانی بود و فعالیت‌هایی هم داشت برای اینکه سران کشورهای غیر متعهد به ایران سفر نکنند اما در نهایت اجلاس خیلی خوبی برگزار شد و کشورها هم در سطح بسیار بالایی شرکت کردند و نتیجه این شد که نتانیاهو به شدت به حضور این 120 کشور اعتراض کرد.
اهم سخنان این کارشناس مسایل بین الملل در ادامه می‌آید:
  • دولت کانادا یک دولت ویژه است . این کشور حالت مستعمره انگلیس را دارد، یعنی هنوز هم ملکه انگلیس مقام خاص محسوب می‌شود و نفوذ انگلیس در آنجا زیاد است و از سوی دیگر دولتی که الآن بر سر کار است (دولت آقای استیفن هارپر) دولت ویژه‌ای است که وامدار صهیونیست‌هاست. در رابطه با اسراییل کارهای ویژه‌ای انجام می‌دهد که کشورهای دیگر انجام نمی‌دهند. مثلا اجلاس دوربان را که از سوی سازمان ملل برگزار شد و در رابطه با نژادپرستی بود، رژیم صهیونیستی و سپس آمریکا و کانادا بایکوت کردند که هماهنگی کامل با دولت اسراییل را نشان می‌دهد.
  • کانادا یک کشور معمولی نیست و استعمارزدگی دارد و کاملا تحت نفوذ انگلیس است. چند ماه پیش که مشکلاتی در رابطه ایران و انگلیس به وجود آمد انگلیس سفارتش را تعطیل کرد ، انتظار داشت که کشورهای که کشورهای دیگر اروپایی هم این کار را انجام دهند اما کشورهای دیگر عاقل‌تر بودند و این کار را نکردند و به خاطر قطع روابط دلخور بودند ولی کانادا تحت فشار اسراییل و انگلیس این کار را انجام داد و به قول معروف جوگیر شد.
  • نقدی به وزارت خارجه خودمان و در نهایت سازمان‌هایی که باید در خارج از کشور فعالیت های فرهنگی و دیپلماسی عمومی انجام دهند وارد است. سوالی که مطرح است این است که چطور می‌شود یک جمعیت کوچک صهیونیست با کمک رژیم صهیونیستی این گونه در داخل دولت کانادا نفوذ کنند و این گونه دولت کانادا را به سمتی که می‌خواهند ببرند و جمعیت کثیری که در آنجا مسلمان هستند ، به خاطر عدم برنامه ریزی ما برای آن‌ها و عدم ارتباط و شناختی که ما باید داشته باشیم و نداریم ، تبدیل شده است به مجموعه‌ای که خنثی است.
  • ما یک جمعیت کثیر نسل دومی ایرانی در کانادا داریم ولی چون ارتباط سازماندهی شده‌ای نیست و دیپلماسی عمومی وجود ندارد و برنامه خاصی برای این افراد نداریم ، این ها در معرض هجمه‌های خبری و استفاده نهادهای اطلاعاتی و امنیتی دشمن هستند که ما نمونه اش را در این چند ماه اخیر دیدیم ، افرادی که نسل دومی هستند و در ارتش امریکا کار می‌کردند ، آمدند ایران و جاسوسی کنند و دستگیر شدند. بعضی از این افراد هستند که به خاطر شرایط خانوادگی یا نگاه سیاسی نمی‌توان آن‌ها را جذب کرد ، یعنی در آن اقلی معاند هستند و اقلیت دیگری هم هستند که این‌ها به صورت خودجوش و به خاطر علائق مذهبی می‌توانند فرهنگ خودشان را در جامعه حفظ کنند. اما یک درصد قابل توجهی هم داریم که این‌ها بینابین هستند و به خط دهی نیاز دارند.
  • یکی از رایزن‌های ما حدود یک سال پیش گفت که « نسل دومی‌ها در کانادا به ایران علاقه دارند و ظرفیت خوبی هستند» در حالی که این جمله نباید در ملا عام گفته می‌شد چون حساسیت دولت کانادا را به دنبال داشت. البته نکته درستی بود اما در حد شعار بود و هم خودشان و هم دیگران می‌دانستند که که ما برنامه خاصی برای نسل دومی‌‌ها نداشتیم و اتفاقا یکی از دلایلی که باعث شد دولت کانادا این برخورد غیر معقول را داشته باشد وجود همین گروه با ظرفیت بالا بود که از نظر دولت کانادا دور نماند.
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 243400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    18 1
    بخشید وقتی دولت برای ارتباط با ایرانیان خارج از کشور برنامه ریزی کرد عده ای از جمله نمایندگان مجلس شروع کردند به افشاء گری و انحراف خواندن ارتباط با ایرانیان خارج از کشور شما چرا ساکت نشسته بودی؟؟؟