اگر واردکننده خودرو بودید، خودرو ثبت سفارش شده خود را چه زمانی وارد بازار می‌کردید؟

رسول شقاقي: در يك ماه اخير شاهد رونق كوچكي در بازار خودروهاي وارداتي‌ هستيم. رونقي كه با توجه به افزايش نرخ ارز و افزايش قيمت خودرو به تبع آن كمي عجيب به نظر مي‌رسد. اما اين رونق آنچنان هم بي دليل نيست.

وارد كننده

شش ماه، زمان حداكثري از لحظه ثبت سفارش تا وارد شدن خودرو است. شركت‌هاي واردكننده در اسفند قبل از تغيير سال يعني قبل از تغيير احتمالي قوانين معمولا بيشترين سفارش گذاري را انجام مي‌دهند. حالا فرض كنيم شما وارد كننده خودرو هستيد و قيمت دلار سير صعودي دارد. خودرو ثبت سفارش شده خود را چه زماني وارد بازار مي‌كنيد؟ طبعا اگر در دوره بالا بودن قيمت ارز، خودرو با قيمت روز تحويل شود تفاوت حاصل از خريد تا فروش نرخ ارز خود سود قابل توجهي است. بنابراين اصلا عجيب نيست با بررسي روند صعودي قيمت دلار در چند وقت اخير، اواخر نيمه اول سال شاهد عرضه خودروهاي وارداتي باشيم. هم قيمت ارز بالاست و هم محدوديت شش ماهه ثبت سفارش، وارد كننده را مجبور به عرضه مي‌كند. آيا به همين ميزان بايد شاهد استقبال خريداران از خودروهايي كه تا چند وقت پيش قيمت كمتري داشتند خواهيم بود؟ نكته همين‌ جاست؛ برخلاف تصور جواب آري است.

 خريدار

خريدار اگر 70 ميليون تومان براي خريد خودرو مورد نظر خود كنار گذاشته بود حالا شايد پس از چند ماه صبر 77 يا 80 ميليون تومان بايد بپردازد. شايد فكر كنيد او منصرف مي‌شود اما خريد انجام شده است. اولا خريدار در ميان انتخاب‌هاي اندك، آن قدر تمكن مالي دارد كه بتواند پول بيشتري بپردازد. دوم بازار به دليل محدوديت عرضه و تنوع تشنه است و اگر او از انتخابش بگذرد كس ديگري خريد را انجام خواهد داد. به رونق هر چند اندك خريد و فروش در چند هفته اخير نگاه كنيد. از همه اينها مهمتر دودوتاي خريدار است. با افزايش نرخ ارز خريدار هم به خودرو مورد علاقه اش مي‌رسد و هم مي‌تواند اميدوار باشد خودرو خود را به قيمتي بالاتر از خريد، در فروش دست دوم عرضه كند. پس تعجب نكنيد اگر بازار محدود و گران وارداتي‌ها رونق گرفته است.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 244128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    40 1
    به نظر من بدبخت آن کسی که چندرغاز پولش در شرکتش و مشغول تجارت بوده و از کنار او چند کارمندی نانی می‌خورد. خوشبخت آن کسی که سال گذشته پول هنگفتی داشته و آن را تبدیل به دلار کرده و واردات ماشین اسپورت کرده و بعد با دلاری ۲۵۰۰ تومانی فروخته. بدبخت آنکه کار کرده و خوشبخت آنکه استراحت.
  • بدون نام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    20 1
    تحلیل بسیار خوبی بود ممنون
  • بدون نام IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    10 1
    بله درست است ولی پول خرید به هر قیمت و مابه التفاوت در نهایت از کجا تامین می شود؟