مصطفی محمد نجار که در حاشیه سفرش به کردستان از تغییر استانداران در حد ضرورت سخن گفته بود، 16 روز پیش هم موضع مشابهی در ارومیه اتخاذ کرد. وی با بیان اینکه دولت دهم بیشتر به ثبات مدیریتی می‌اندیشد، تغییرات استانداران را با توجه به بررسی‌های وزارت کشور و کارنامه خود استانداران خوانده بود.

اما این تغییرات که به گفته وزیر کشور قرار بود محدود باشد - و احتمالاً تنها استاندارانی همچون استاندار خراسان رضوی و اصفهان را در بر بگیرد که عضو هیات دولت شده‌اند- از ابتدای حضور وی در این وزارتخانه با تغییر استاندار خراسان رضوی آغاز شده و آنچنان که دیروز گفته است، همچنان ادامه خواهد داشت. به این ترتیب به نظر می‌رسد که وعده‌های وزیر کشور یک به یک رنگ می‌بازد و تغییر استانداران از شهری به شهر دیگر ادامه می‌یابد. آنچنان که تا کنون استانداران اصفهان، ارومیه، قم، فارس و مازندران تغییر کرده و بر اساس برخی اخبار، تغییر استانداران کرمانشاه، کردستان و ... در راه است.

روش نجار در اعلام مواضعی متفاوت از آنچه که بدان عمل می‌کند، روش آزموده‌ای است. چه آنکه مصطفی پورمحمدی در ابتدای دولت نهم بی‌توجه به نگرانی‌های ناشی از تغییر استانداران، اقدام به تغییر گسترده آنها نمود و همین رویکرد او را تا مرز استیضاح در مجلس هفتم پیش برد. اما نجار علی‌رغم وعده‌اش در روز اخذ رای اعتماد در مجلس مبنی بر عدم به‌کارگیری افراد نظامی، تا کنون در میان استانداران و معاونان خود از این نیروها استفاده کرده است. اما فاصله انتصاب‌های او آنقدر هست که اعتراضی را در مجلس برنیانگیزد. او همچنین در نخستین اصلاحات صورت گرفته در استانداران، اقدام به تغییر استانداران پروازی همچون رحیم قربانی استاندار آذربایجان‌غربی و رضا رضازاده استاندار فارس نمود تا به گلایه‌های نمایندگان این استان‌ها نیز نیم‌نگاهی داشته باشد. به این ترتیب حتی اگر به نظر نمایندگان در گزینه مدنظرشان برای تصدی این پست هم توجهی نشده باشد، اما باز هم با تغییر این دست استانداران، نظرشان تامین می‌شود.

وزیر کشور دیروز در حالی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه‌ استاندار مازندران، از ادامه تغییر استانداران سخن گفت که هیچ اشاره‌ای به تعداد این تغییرات نکرد. او تنها به این نکته اکتفا نمود که این تغییرات طی روزهای آینده از سوی وزارت کشور اعلام خواهد شد.
نجار این تغییرات را بر اساس بررسی عملکرد استانداران خواند و درباره تغییر استاندارانی که تا کنون کار جابه‌جایی آنها انجام شده است، خاطرنشان کرد: این مدیران کسانی بودند که از لحاظ اداری مستحق ارتقای رتبه بودند. البته او پیش از این، تغییر برخی استانداران را بر اساس درخواست خود آنها هم خوانده بود. او که تغییر در دولت جدید را طبیعی دانسته بود، خاطرنشان کرد: این تغییرات منجر به کارآمد شدن مدیریت استان‌ها خواهد شد.

البته وزیر کشور در سخنان خود طی مراسم تودیع و معارفه استانداران آذربایجان‌غربی  به استانداران هشدار داده و گفته بود: استانداران از پذیرش هرگونه پیشنهاد و توصیه‌ از افراد و گروههای مختلف خودداری کنند و توجه داشته باشند توسط دولت منصوب شده‌اند و توسط خود دولت نیز جابه‌جا خواهند شد. نجار برای استانداران تکلیف مشخصی هم تعیین کرد که عبارت بود از پیگیری مصوبات سفرهای اول و دوم رئیس‌جمهور تا مصوبه‌ای غیراجرایی نماند.

وزیر کشور ماه گذشته با رد شایعات مربوط به تغییر گسترده استانداران، گفت: این شایعات جهت ایجاد تزلزل در مجموعه مدیریتی کشور و اخلال در روند خدمت رسانی به مردم است که مردم و مدیران استانی نباید به آن توجه کنند. در همین رابطه مهدی محمدی‌فر معاون حقوقی و پارلمانی وزیر کشور نیز با اعتقاد بر اینکه تغییر استانداران گسترده نخواهد بود، انتشار اخباری از این دست را «جوسازی‌های رسانه‌ای» خوانده و گفته بود که تغییرات آتی در سطح استانداران جزئی خواهد بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 24603

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =