آیین پاسداشت حماسه رزمندگان عملیات «ثامن‌الائمه(ع)» و رونمایی از 10 جلدی «تقویم تاریخ دفاع مقدس» عصر روز گذشته با حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش در سینما چاپلین فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

ایسنا گزارش داد: در این مراسم امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان این مطلب که هفته دفاع مقدس یادآور ایثار و از خودگذشتگی شهدا، رزمندگان و ایثارگران است گفت: آن‌ها با فداکاری‌هایشان در دوران هشت سال دفاع مقدس عزت، عظمت و استقلال را برای کشورمان به ارمغان آوردند.

 

- امروز مصادف است با سالروز عملیات شکوهمند «ثامن الائمه». این عملیات به شکست حصر آبادان منجر شد و می‌توان از این عملیات به عنوان کلید پیروزی در دیگر عملیات نام برد. تحقق فرمان تاریخی امام(ره) بعد از مقاومت 34 روزه در خرمشهر، اوج وحدت و همدلی ارتش و سپاه، بسترسازی برای انجام عملیات‌های گسترده دیگر و متحول شدن بسیاری از اسرای عراق از برجستگی‌های این عملیات به شمار می‌رود. در آن روزهای آغازین عراق آبادان را به محاصره 270 درجه‌ای خود درآورده بود اما در روز 14 آبان سال 59 فرمان تاریخی امام مبنی بر شکسته شدن حصر آبادان باعث شد تا تمام نیروهای مسلح با تمام توان‌شان برای تحقق آن عازم شوند.

 

- بعد از این عملیات، عملیاتی به نام «امام خمینی(ره)» به صورت مشترک انجام شد و همین عملیات سبب شد تا ارتش و سپاه متحد و همدل شوند و به برکت آن نیز پیروزی‌های بزرگی را رقم بزنند. اگر پیش از عملیات ثامن‌الائمه می‌گفتند ارتش و سپاه دو نیروی الهی بعد از آن دیگر می‌گفتند ارتش و سپاه یک نیروی الهی.

- نیروهای مسلح قبل از عملیات ثامن‌الائمه باور نداشتند که می‌شود عملیات‌های وسیع را طراحی و به اجرا درآورد اما پیروزی در این عملیات سبب شد که بعد از آن عملیات‌های سریالی «کربلای یک تا سه» ساماندهی شوند. این عملیات خودباوری را در ما تقویت کرد.

-‌ در این عملیات بالغ بر 4000 نفر از عراقی‌ها را اسیر کردیم. سرهنگ جلالی فرمانده لشکر 77 که کاملا به زبان عربی آشنایی داشت برای آن‌ها سخنرانی کرد. رفتار مهربانانه نیروهای ایرانی سبب شد که بسیاری از نیروهای عراقی متحول شوند اما چیزی نگذشت که پشت بند این عملیات فرماندهانی چون سرلشکر فلاحی رییس ستاد مشترک ارتش، محمد جهان‌آرا فرمانده سپاه خرمشهر، یوسف کلاهدوز از افسران ارتش و سپاه، سرلشکر فکوری فرمانده نیروی هوایی ارتش و سید موسی نامجو از فرماندهان ارتش بر اثر سانحه هوایی در منطقه کهریزک بر اثر سقوط هواییما به شهادت رسدند.

_ هشت سال دفاع مقدس یک فرهنگ است. دفاع مقدس ما پیش از آنکه یک واقعه تاریخی معاصر کشورمان باشد عرصه‌ای است که ریشه در عاشورا دارد و فرهنگ آن مقابله با ظلم و جور است بنابراین برای اینکه دچار تحریف نشود باید آن را سینه به سینه به نسل‌های آینده منتقل کنیم.
 

- اگرچه نیروی زمینی ارتش کمی دیر برای انتقال واقعیت‌های هشت سال دفاع مقدس اقدام کرده است اما سکان‌داران و سردمداران این حرکت که می‌خواهند آن را به نسل آینده منتقل کنند کسانی هستند که خودشان جنگ و مسایل مربوط آن را به خوبی و از نزدیک درک کرده‌اند. اگر در انتقال مفاهیم هشت سال دفاع مقدس غفلت کنیم و به سراغ کسانی که آن را درک کرده‌اند نروید در نهایت این حقایق را باید به سینه خاک بسپاریم.

_ آنچه در مجموعه 102 جلدی تقویم تاریخ دفاع مقدس منتشر شده است تماما حقایق و واقعیت‌های هشت سال دفاع مقدس بوده و بدون هیچ اغراقی بیان شده است. امروز قصد داریم از جلد 11 تا 20 این مجموعه کتاب‌ها رونمایی کنیم و در آینده باقی مانده این کتاب‌ها رونمایی خواهد شد.

امیر پوردستان ابتدا با حضور بر سر مزار پاک شهدای گمنام فرهنگسرای بهمن ضمن ادای احترام به قرائت فاتحه پرداخت و سپس به همراه حجت‌الاسلام صالحی ـ معاون تبلیغات و روابط عمومی نیروی زمینی ارتش،‌امیر پورداراب، امیر کریمی، امیر بهروزی و اسدی شهردار منطقه 16 تهران از این مجموعه 10 جلدی رونمایی کرد.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 246529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =