۰ نفر
۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱

مطالعه وضعیت موجود شیوه تملک اراضی خصوصی می‌تواند در ابهام زدایی، به حقوقدانان، قضات و دست‌اندرکاران امر تملک اراضی در دستگاه‌ها اجرایی در فهم دقیق و جامع موضوع کمک نماید.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «تحصیل و تملک اراضی توسط دولت» نوشته مصطفی سالاری به همت نشر دادگستر منتشر شد. از آنجا که تامین اراضی مورد نیاز به عنوان نخستین گام در اجرای کلیه طرح‌ها و برنامه‌های عمرانی و عمومی ضرورت دارد؛ بررسی راه‌کارهای حقوقی، معایب و محاسن رویه‌های موجود می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات موجود در این زمینه باشد. ضمن‌آنکه در تسریع اجرای طرح‌ها و برنامه‌های ارائه خدمات عمومی به شهروندان جامعه اثر مستقیم دارد. این کتاب در جهت بررسی علمی و کاربردی این موضوع و بر مبنای حدود ده سال سابقه مولف در این زمینه و به استناد سوابق پژوهشی و مقالات تالیفی و سامانه اختراع شده توسط وی در این حوزه تالیف شده و مشتمل بر شش فصل می‌باشد. فصل نخست، ابتدا به معرفی انواع اراضی و املاک از دیدگاه فقه و حقوق موضوعه می‌پردازد. سپس به تحلیل انواع املاک و اراضی با رویکردی کاربردی روی می‌آورد. فصل دوم کتاب به تشریح حدود اختیارات و صلاحیت قانونی مراجع مختلف اداری، شبه قضایی و قضایی در تشخیص نوع و احراز مالکیت اراضی و املاک با تاکید بر اراضی خارج از محدودة شهرها پرداخته و در دو بخش به معرفی مراجع ذیصلاح برای تعیین ماهیت اراضی همت گماشته و مراجع اصلی و فرعی موثر در احراز ماهیت و مالکیت را تبیین می‌کند. آغاز عملیات اقدامات اجرایی و عملی، مستلزم آگاهی از موانع و محدودیت‌های قانونی اراضی و املاک است که در فصل سوم از منظر حقوقی و کاربردی بدین مقوله پرداخته شده است.

 

مراحل مقدماتی مشترک برای تحصیل و تملک صرف‌نظر از نوع و ماهیت اراضی مشتمل بر: شناسایی محدوده، بررسی شمول مقررات لایحه قانونی نحوه تملک یا دیگر مقررات راجع به تملک اراضی، شناسایی مالکین و رفع اختلافات ملکی قبل از شروع عملیات اجرایی، همگی طی فصل چهارم طرح و بحث می‌شود. فصل پنجم به روند اجرایی تحصیل و تملک انواع و اقسام اراضی اختصاص یافته است. شیوه‌های گوناگون تملک اعم از رایگان، استیجاری یا اجاره به شرط تملیک اراضی و فروض مربوط به آثار رضایت یا عدم رضایت مالکین خصوصی می‌پردازد. فصل ششم در گام نخست، اختلافات و دعاوی محتمل و معمول فرایند تحصیل و تملک را بیان می‌دارد. در گام بعدی راه‌کارهای کاهش اختلافات و طرح دعاوی وارائه ضوابط تمیز حقوق مورد ادعای طرفین دعوا مورد تامل و پیشنهاد قرار می‌گیرد.

 

دکتر عباس کریمی استاد حقوق دانشگاه تهران در مقدمه این کتاب آورده است: «مطالعه وضعیت موجود شیوه تملک اراضی خصوصی می‌تواند در ابهام زدایی، به حقوقدانان، قضات و دست‌اندرکاران امر تملک اراضی در دستگاه‌ها اجرایی در فهم دقیق و جامع موضوع کمک نماید و افق روشنی برای قانونگذاری به دست دهد، به ویژه که مولف تلاش کرده تحصیل اراضی دولتی، عمومی و حتی موقوفه را نیز برای اجرای طرح‌های عمومی مورد مطالعه قرار دهد تا جامعیت بحث حفظ گردد. چنین مهمی فقط از عهده کسانی ساخته است که بر مبانی حقوق خصوصی تسلط کافی داشته باشند، با قواعد حقوق عمومی نیز مانوس باشند و از همه مهم‌تر در عمل تجربه کافی از اعمال قوانین ناظر به تملک اراضی داشته باشتد و مولف کتاب حاضر در هر سه زمینه فوق تخصص و تبحر دارند و بدین لحاظ به توقع جامعه حقوقی در این رابطه پاسخ شایسته داده‌اند.»

 

این کتاب در 294 صفحه با قیمت 9000تومان روانه بازار شده است.

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب کافی است با شماره 20- 88557016 (شبانه روزی با پیغامگیر) سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ «سام» تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند. 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 247859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =