اواسط شهریورماه بود که دولت کانادا یک​باره روابطش را به شکل یک​جانبه با ایران قطع کرد.

به گزارش خبرآنلاين، جان بیرد وزیر خارجه کانادا دلیل این تصمیم را آنچه حمایت تهران از نظام سوریه خواند، اعلام کرد. بلافاصله پس از این خبر نیز رامین مهمانپرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران گفت در اولین فرصت واکنش مناسب را خواهیم داشت. {ایــــنــــجـــــا} سپس وزارت امور خارجه کشورمان در بیانیه‌ای صراحتا اعلام کرد که دولت کانادا مسول سلامت پرسنل سفارت ایران در اتاواست. دولت کانادا برخلاف همه اصول انسانی، در این دوره حداکثر تلاش خود را برای تشدید فشار به هموطنان مقیم کانادا انجام داد. اقدامات متعدد دولت هارپر علیه ملت ایران مانند بستن بخش کنسولی سفارت کانادا در تهران، بستن حساب‌های بانکی شمار زیادی از هموطنان مقیم کانادا، منع انتقال پول برای دانشجویان ایرانی مقیم این کشور و ... از جمله همین اقدامات است.
نمایندگان مجلس هم که میزبان علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه بودند علت این اقدام دولت کانادا را از وی جویا شدند که وی در پاسخ گفت: کشور کانادا در سیاست خارجی تحت تاثیر تحرکات صهیونیست‌ها است. دولت کانادا که چند روز پس از برگزاری موفق اجلاس عدم تعهد اقدام به تعلیق روابط به ایران کرده بود مورد تقدیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار گرفته بود.
با گذشت يک ماه از آن زمان، بار ديگر جان بیرد از تريبون سازمان ملل ایران را اصلی​ترین تهدید برای صلح منطقه​ای و امنیت بین المللی  خواند و اتهامات بی اساسی را به کشورمان نسبت داد و برنامه هسته‌ای ایران را منبع تهدید و بی ثباتی خواند.
سخنگوي وزارت امورخارجه هم، اظهارات وزير امور خارجه كانادا را غيرحرفه‌اي و نتيجه گرايش روزافزون سياست خارجي كانادا به سمت افراط‌گرايي و فاصله گرفتن از اصول شناخته شده سياست خارجي آن كشور دانست. اين رويكرد افراطي كه با اسلام‌ستيزي، نژادپرستي، اعمال معيارهاي دوگانه در حوزه‌هاي تروريزم و حقوق بشر شناخته مي‌شود موجب تبديل دولت كانادا به منبع تهديد امنيت بين‌المللي از طريق ايجاد تنش در روابط بين‌الملل شده است.
وي توصيه كرد كه دولت كانادا بيشتر به مسائل داخلي خود از قبيل رسيدگي به حقوق بوميان و دست برداشتن از ترويج اسلام‌هراسي در كشورش بپردازد.
مهمان‌پرست اظهاركرد: هر چند اين دولت با اخلال در روابط دو ملت تلاش كرد تا پس از موفقيت جمهوري اسلامي ايران در برگزاري اجلاس سران غيرمتعهدها افتخار سياسي جمهوري اسلامي ايران در عرصه بين‌المللي را با چالش مواجه كند، اما بازگشت به دوره عادي روابط دو كشور منوط به تصميم كانادا نبوده و جمهوري اسلامي ايران بر اساس مصالح و منافع خود در اين زمينه تصميم‌گيري خواهد كرد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 248309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    94 20
    عجب پاسخ دندان شکنی کشور های دیگه هم حواسشون جمع باشه ما اینجوری برخورد میکنیم. شما که تایید نمیکنید این قسمت جرو تزیینات سایتتونه.
  • حسن IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    حالا تو رو خدا اینبار ببخشیدشون یه اشتباهی کردن شکر خوردن نفهمیدن
  • بدون نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    68 4
    تا اونجا كه يادمه وزارت خارجه بيشتر نگران حفظ حقوق بوميان كانادا بوده تا شهروندان ايراني!!
  • علی US ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    24 1
    یه وقت بلائی سر خاوری نیاد.......
  • بدون نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    2 4
    دوستم امسال از دانشگاه آلبرتا کانادا پذیرش داد اما این مسائل باعث شد که به بیچاره ویزا ندهند.