بررسی موضوع عاشورای شمسی در 21 مهر ماه که سال های اخیر در ایران مطرح شد در گفت وگوی خبرآنلاین با حجت الاسلام والمسلمین آقاسید مهدی طباطبائی،

محمدرضا اسدزاده - آنچه این روزها در جامعه دینی ایران اتفاق می افتد ، وجوه پیچیده ای پیدا کرده که یافتن مرز حق و  باطل در آن خصوصا برای بسیاری از جوان های متدین نسل جدید با دشواری روبروست. برخی این دشواری را به درآمیزی دین و سیاست در عرصه عملی نسبت می دهند و برخی با نگاه مصائب آخرالزمانی به تفسیر آن می پردازند. روزگاری بود که مناسک دین در دست پیران و پیشکسوتان رقم می خورد و صاحب نفسان، برای نسل گذشته و حال تعیین تکلیف می کردند. اما در روزگار ما که مجالس دینی از دست روحانیت هشیار و راستین خارج شده و سبک و سیاق آن را مداحان - آن هم مداحان جوان و نوجوان - مشخص می کنند، شنیدن و دقت در تیزبینی های مردی چون آقاسیدمهدی طباطبایی،شاید برای این جریان دشوار باشد.

او سرد و گرم روزگار چشیده و تاریخ دیده است و اگر می گوید عاشورای شمسی را مشکوک می داند و اگر معتقد است دست هایی پشت این ماجرا هست، بیهوده سخن نمی گوید، چراکه آنچه ما در آیینه نمی بینیم، او در خشت خام می بیند که می گوید " سنت ائمه اطهار که سخن عقل و منطق تاریخی ماست، ملاک است نه حال نفسانی افراد"  

اهل هیئت و روضه و عزاداری سید الشهدا اگر حتی سخن بسیاری از روحانیون دانشگاهی جدید را خوش ندانند، بی شک باید توصیه های صمیمانه آقاسید مهدی طباطبائی را که خود عصاره تجربه ی دهه ها هیات داری، روضه خوانی و منبرداری است به گوش جان بپذیرند. این شد که به سراغ او رفتیم تا نگاهش را نسبت به برپایی عاشورای شمسی جویا شویم.

گفت و گوی کوتاه خبرانلاین را با حجت الاسلام والمسلمین آقاسید مهدی طباطبایی، استاد صاحب نام اخلاق تهران می خوانید:

*******************************

درباره موضوع عاشورای شمسی که از سال گذشته به صورت جدی در جامعه مطرح شد، واکنش هایی از سوی برخی مراجع وجود داشت اما همچنان شاهد طرح این موضوع توسط برخی هیات ها هستیم. نظر جنابعالی در زمینه چیست؟

از سال 61 هجری قمری که حادثه عاشورا اتفاق افتاد، همیشه سالگرد این رویداد بر اساس تاریخ قمری بوده و سنت و سیره معصومین (ع) نیز بر همین مبنا بوده است. به نظرم در تاریخ اولین بار در دوره هلاکو خان، مسأله سالگرد شمسی آن مطرح شد که در همان زمان هم البته مردود اعلام شد. پس این موضوع در برخی زمان ها هم مطرح شده اما هیچ گاه از آن استقبال نشد و برجسته کردن آن به حکم برخی از مراجع بزگوار ما، خلاف شرع است. دلیل مخالفت مراجع هم این است که زمینه ای برای تعطیلی یا از رنگ انداختن عاشورای قمری به شمار می رود.
در اوائل دوره پهلوی بر اساس جمله ای از کتاب تاریخ بیهقی، در مورد ولادت امام حسین(ع) صحبت هایی مطرح شد که این نظریه بعضی از عامه و سنی های ذی نفوذ بود که از هرات افغانستان شروع شد تا بتوانند کاری کنند که تغییری در عاشورا داده شود. بنابراین بر اساس سوابق و نظرات علمای بزرگوار به نظر می رسد، این موضوع یک برنامه برای تضعیف ماه محرم بوده است.

آیا بزرگداشت عاشورای شمسی از نگاه مذهبی، بدعت در دین محسوب می شود؟

این روش و شیوه مورد بحث و نقد است. ممکن است کاری، بدعت محسوب نشود اما روش، مغایر با سنت دین و پیشرفت باشد. بنابراین این موضوع مردود بوده و به نظرم میرسددست مرموزی پشت کار است. من سوء ظن دارم به این جریان ها.

عده ای اخیرا عنوان می کنند که ما اگر مسائل و دغدغه های دینی را به شکل ایرانی مطرح کنیم، نسل جدید آن را بیشتر می پسندند، نظر شما در این باره چیست؟

موضوع، مورد پسند بودن نیست. ممکن است کار خلافی مورد پسند عده ای باشد، باید جستجو کرد که آیا واقعا این امر در جامعه پسندیده است یا نه. ملاک برای پسندیده دانستن این موضوع، نظرات افراد عاقل، مورخ و صاحب رتبه علمی است. این که یک کسی هر چیزی را در جامعه بپراند که نمی شود گفت نظر همه مردم است. ممکن است یک موضوعی را حتی با دسیسه هایی مورد پسند عده ای قرار بدهند، خب اینکه نمی تواند ملاک عقلی اهل خرد قرار بگیرد.
مردم را بر اساس نخبه و فهمیده و تاریخ دان بودن باید سنجید. مثلاً مرحوم دهخدا صاحب لغتنامه دهخدا در حوزه خود، یک فرد صاحب خرد است. یا مثلا مرحوم صاحب ناسخ التواریخ. اینها آدم های پخته ای بودند. در هر دوره ای کسانی هستند که صاحب عقل  و فهم و علم هستند که این صحبت ها در زمان آن ها هم مطرح شده اما رد شده است.

امروز این مباحث بیشتر از طریق مداحان در مجالس مطرح می شود. شما چه توصیه ای برای این گروه دارید؟

مداحان، برای ما عزیز هستند و باید هشیار باشند. باید توجه داشت که گاهی از طریق 11 واسطه، از ناحیه دشمنان دین به دست متدینین نماها کار بد در کشور ما اجرا شده و می شود. یعنی یک موضوع می تواند اینقدر پیچیده باشد.

گاهی ممکن است آدم های خوبی پیگیر این برنامه ها باشند اما ندانند از کجا و با چه دلائلی چوپ می خورند. من تقاضایم از این عزیزان این است که از برگزاری مراسم برای عاشورای شمسی خودداری کنند، چرا که نه تنها مردم ایرانی این موضوع را نمی پسندند بلکه بیم دارم که این برنامه یک موضوع خطرناک سیاسی باشد.
ریشه بسیاری از دعواها در کشورهای اسلامی، به حرکت های سوسیالیستی یا امپریالیستی برمی گردد. برخی مسائل توسط سرمایه دار و ضد سرمایه دار هدایت شده و به دست مسلمانان انجام می شود. من حتی می ترسم که این موضوع یک عذاب الهی برای ما باشد. بنابراین تقاضای من از عزیزانی که تصمیم به اجرای این مراسم گرفته اند این است که فعلا صرف نظر کنند. چون حداقلش این است که بر اساس بینش سیاسی در این موضوع سوء ظن وجود دارد. خلاصه یک کلام برای این عزیزان می گویم که سنت ائمه اطهار که سخن عقل و منطق تاریخی ما در آن نهفته است، ملاک تان باشد نه حال نفسانی و من درآوردی عده ای. مراقب باشید هر زمان عده ای به بهانه ای از شما سوء استفاده نکنند که سوء ظن دارم به این جریان ها. ان شاء الله خداوند همه ما و شما را هدایت کند.

/30462

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 249618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    21 4
    مقلد یکی از مجتهدین که فتوی به حلیت سیگار کشیدن در رمضان داده بود در حضور ایشان سیگار کشید و سپس چایی خورد مجتهد گفت من فقط سیگار را مبطل نمیدانم مقلدش گفت اخه کدام ادمی است که نداند سیگار بدون چایی نمیشود؟ حالا حکایت عاشورا در سال شمسی است حماقت از این بالا تر اگه عاشورا بیفته در رمضان چی ویا21رمضان بیفته چی؟ اصلا با 15 شعبان مصادف بشه؟ ویا 17 ربیع یا اعیاد قربان وغدیرو فطر ؟؟؟؟؟؟
    • مهدی IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      8 8
      یا شایدم مثلاً امروز بیستم مهر باشه و دهم ماه محرم باشه که عاشورای قمری هست... فرداش بیست و یکم مهر و بازم عاشورا..اما شمسی... اصلاً همه چی قاطی میشه...
    • مهدی ب IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      5 1
      بنام خدا از یک نکته انحراف شده و آن هم ماه محرم ، ماهی که در آن کشتار و خون ریزی حرام است،،اما خون حسین (ع) در این ماه ریخته شد. این پرچمی که در طول سال و سالها باید بچرخد .
  • بدون نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    10 9
    برگزاری عاشورای شمسی یعنی جدا کردن ایران از جهان اسلام(هم شیعه و هم سنی) در باب موضوع حادثه ی عاشورا. به نظرم هر تلاشی برای ناسیونالیستی کردن ادیان ضربه به آن جامعه دینی و حتی آن دین است.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    28 15
    از نظر منطق سالگرد واقعه تاریخی درتقویم خورشیدی درست وصحیحتر ازتقویم قمری میباشد مثال اگر واقعه تاریخی در تابستان رخ داده باشد درتقویم خورشیدی ثابت است ولی درتقویم قمری بعلت متغیر بودن به زمستان یا فصلهای دیگر قرار میگیرد ناچارا آن حال وهوای طبیعی خود را درآن مقطع تاریخی از دست داده و صحیح ودرست نمی باشد
    • سعید IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
      1 0
      حسین در ماه حرام ذبح شد که ریختن خون حرمت شدید دارد کدام ماه شمسی این مفهوم را میرساند
  • بدون نام DE ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    24 15
    چه ایرادی داره؟ اگه واقعا بشه زمانش رو مشخص کرد که خیلی بهتره دقیقا همون روز رو عزاداری کنیم تا تاریخی که یه بار تابستونه، یه بار زمستونه..
    • حسین IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      10 7
      اگر عاشورا خورشیدی شود چون دیگر مناسبات دینی مذهبی قمری است و تغییر می کند ممکن است هر سال عاشورا با یک مناسبت دینی دیگر مصادف شود که باعث به هم ریختگی میشود. چرا ما اصرار داریم هر چیزی را ایرانیش کنیم ؟!
  • بدون نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    12 24
    عده ای که مکتب ایرانی را در مقابل مکتب اسلامی قرار دادند و با هوشیاری علما و مردم ناکام مانند به نظر میرسد از هر راهی در صدد عملی کردن نقشه های شوم خود هستند رمالان و جن گیران نباید برای دین و مردم تصمیم گیر باشند؟ مردم متدین مواظب این شیطنت ها و انحرافات هستند
  • بدون نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    19 15
    هيچ اشكالي نداره خيلي هم خوبه به نظر من ! چون واقعه توي تابستان اتفاق افتاده و وقتي كه توصيف ميكنن شرايط روز واقعه رو اگه تو زمستان باشه آدم اون حس بهش دست نميده ...
  • بدون نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    5 16
    تاريخ خورشيدي و قمري مگر چه فرقي با هم دارند آيا يکي نسبت به ديگري برتر است؟ بهتر است هر دو با هم باشد
  • بدون نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    17 15
    من هم بعنوان یک شخص عادی فکر میکنم دست عده ای در کار است که به وسیله دین عقاید خود را در مردم و (بخصوص جوانان)و در عوام جا بیاندازند و فکر میکنم وظیفه مراجع با تجربه و سواد و به روز ما این است که در رابطه با جوانان برنامه ریزی هایی انجام دهند و جوانان با دین بیشتر مانوس شوند در غیر اینصورت مطمئنا عده ای که در میان اجتماع اما خود را جدای جامعه میدانند و متاسفانه در محیط های علمی و غیر علمی فعالیت کرده و میکنند تیشه به ریشه همه چیز خواهند زد و 100% دست بیگانگان در کار است.و این عده هم شاید به عمد یا غیر عمد بازوی دشمن شده اند.
  • بدون نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    16 12
    متاسفانه در این 6-7 سال اخیر عده ای بخاطر مقاصد خود از هر حربه ای استفاده میکنند که باید بسیار هوشیار بود.
  • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    12 13
    این بحث هم بر میگردد به تقابل سنت و مقابله آن تجدد. شمسی شدن عاشورا شاید این حسن را دارد که در چله های بسیار سرد و یخبندان زمستان چگونه میتوان حس بی تابی تشنگی شهدای کربلا را به عزادران انتقال داد.
  • بدون نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    18 11
    شاید این برنامه و توطئه ای زیرکانه وهابیون باشد که میخواهند بخاطر علاقه و تقدس آن نزد شیعیان با شمسی شدن عاشورا آنرا ایرانیزه نمایند.
  • هیات رزمندگان IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    13 13
    عاشورا عاشوراست. حاج آقای طباطبائی یکی از استادان اخلاق بزرگ هستند. ما از نظرات ایشون پی روی میکنیم. هیاتی های هیات رزمندگان تهران
  • بدون نام US ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    16 6
    تمام شیعیان دنیا تو یه روز عزاداری کنن بهتره یا اینکه هر گروهی ساز خودش رو بزنه؟ کدومش بیشتر اتحادشون رو نشون میده؟
  • بدون نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    15 9
    اصولا عاشورا و تاسوعا ریشه لغوی آنها (عشر ) معنی عدد 10 و تسع به معنی عدد 9 میباشدیعنی واقعه ای تاریخی که در نهم و دهم ماه قمری محرم رخ داد. ریشه تاریخی این واقعه دهم ونهم ماه محرم است و با تاریخ های دیگر شناخته نشده نمی تواند باشد.
  • بدون نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    12 3
    اگر روز واقعه کربلا بر اساس شمسی 21 مهرماه باشد پس امروز هم که بیستم مهرماه تاسوعا محرم می باشد!
  • بدون نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    13 2
    اگر واقعه های تاریخی اسلام شمسی شوند پس باید شامل روزهای بعثت و میلاد ها و رحلت و شهادتهای معصومین ودیگر وقایع اسلام شود.
  • رضا EU ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    11 9
    من نمی دانم بزرگداشت عاشورای شمسی در کنار عاشورای قمری چه مشکلی ایجاد می کند که آقایان اینقدر نگران هستند مگر نه این است که بر اساس احادیث و روایات زیارت وجود مقدس اباعبداله ( ع ) در هز زمان و در هر مکان جایز و شایسته است پس لطفا مطلب را بیشتر روشن نمایید .
    • مهدی IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      14 1
      مشکل خاصی ایجاد نمیکنه...!!!!!!!!! فقط ممکنه چون سال قمری در حال گردش هست، اونوقت چند سال بعدش عاشورای شمسی با تولد امام حسین یا شهادت امام علی یا تولد امام زمان یا عید غدیر یکی بشه...!!!!!!!! پس یا نباید اینکارو بکنن یا باید تمامیه مناسبتهای دینی رو طبق سال شمسی جابجا کنن... صرفاً مربوط به عاشورا نیست...
  • حجت الاسلام مرادی IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    8 5
    تشکر از نگاه بیدارگرانه شما
  • رحمانی IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    6 3
    خدا شما را برای ما حفظ کند. استاد اخلاق تهران هستید
  • بدون نام IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    4 1
    منظور ازشما نظردهندگان هست یا اقای طباطبائی یا خبرآنلاین ! دیپلماتیک نظر دادی!اینجا بحث حوزوی بوده!
  • خوش خیال IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    5 2
    کاش روحانیت با مداحان تعارف نمی کرد. کاش روحانیت اقتدار خود را از دست نمی داد. کاش دین دست مداحان نیافتاده بود.... کاش... کاش.... و ..... دل به خیال بستن خوش باد
  • منتظر IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    2 0
    با سلام خدمت خوانندگان. بزرگوران مگر به یاد امام حسین (ع) و زنده گردن فرهنگ ایثار، شهادت، ظلم ستیزی و ... ربطی به سرما و گرما دارد که بگوییم اگر در تابستان باشد حال و هوای عاشورا را بهتر می فهمیم. مگر ما می خواهیم بدانیم که روز عاشورا چقدر گرم بوده است و بعد از این گرمی هوا تأثیر بگیریم تا عاشورا را درک کنیم. مگر رزمندگانی که به عشق حسین (ع) در سرما و گرما برای من و تو و اسلام جانشان را در راه خدا دادند درکشان از امام خود و پیام عاشورا ربطی به گرمی و سردی هوا داشت.؟ مگر لشکر عبیدالله بی زیاد و یزید بن معاویه هم در همان هوای گرم با امام حسین (ع) جنگ نکردند؟ آیا آنها را هم باید در هوای گرم سال درک کرد؟ آیا درک خوب و بد ربطی به درک گرمی و سردی هوا دارد؟ و ....