۰ نفر
۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۹

اظهارات تند رجب طیب اردوغان خطاب به شورای امنیت سازمان ملل، نشانه ای روشن مبنی بر سرخوردگی و استیصال ترکیه در برابر تحولات سوریه است.

نخست وزیر ترکیه در سخنانی در کنفرانس بین المللی استانبول سازمان ملل و شورای امنیت را به "بی‌کفایتی" و "عدم توانایی در تصمیم گیری‌های مهم" در قبال سوریه متهم کرده است. [ اینجا ]
این اظهارات بیانگر عمق نگرانی ترکیه از همراه نشدن شورای امنیت و تا این لحظه ناتو با برنامه های احتمالا نظامی گرایانه ترکیه در قبال سوریه است.
در یادداشت چند روز پیش [اینجا] به برخی از گزاره هایی که در ارتباط با شرایط کنونی ترکیه در قبال سوریه می توان بیان کرد اشاره کردم. این اظهارات خشم آلود اردوغان درستی برخی از این گزاره ها را به خوبی نشان می دهد.
واکنش گلایه مندانه ترکیه به همراه نشدن شورای امنیت با جنگ علیه سوریه نشان می دهد که گزاره تنها ماندن ترکیه در برابر بحران سوریه دست کم تا کنون کاملا صحیح است.
به زودی ممکن است نخست وزیر ترکیه همین مواضع را در قبال ناتو اتخاد کند و این پیمان را به کم کاری و یا دست کم به بی توجهی به آنچه که در سوریه اتفاق می افتد متهم کند. درست است که ترکیه تا کنون رسما و علنا از ناتو انتقادی نکرده است اما به خوبی روشن است که از مواضع ضعیف این پیمان در حمایت از ترکیه ناخشنود است.
از این رو موضعگیری اردوغان نسبت به شورای امنیت منبعث از دریافت یک حقیقت تلخ است که اگرچه در گذشته نیز قابل تصویر و تصور بود اما اکنون بیشتر به منصه ظهور رسیده است و آن اینکه قرار نیست تحولات سوریه به موضوعی فراتر از یک بحران منطقه ای تبدیل شود و آنکارا نباید انتظارات نامعقول از ناتو و شورای امنیت داشته باشد.  
از این منظر برغم همه تلاش های صورت گرفته توسط ترکیه و شرکای منطقه ای خود یعنی عربستان و قطر، قدرت های بزرگ جهانی از جمله آمریکا، ناتو و  سایر کشورهای اروپایی تمایلی به ورود نظامی به موضوع سوریه ندارند و همه کمک های خود را نهایتا به همانچه که تا کنون بوده است محدود خواهند ساخت.
عصبانیت ترکیه که بزودی ممکن است علنی و یا غیر علنی متوجه ناتو نیز بشود ناشی از درک همین موضوع است که آنها این پیام را به آنکارا داده اند که بحران سوریه صرفا یک منازعه منطقه ای است و نه جهانی و اردوغان مختار است بدون چشم داشت کمک مستقیم نظامی از سوی سایر کشورهای فرامنطقه ای از بین سه گزینه 1- تحمل وضعیت موجود 2- تلاش برای خاموش کردن آتشی که خود در کشور همسایه افروخته است و 3- دامن زدن به آن از طریق حمله نظامی به سوریه یکی را انتخاب کند.

 

لطفا نظرات خود درباره این مطلب را  اینجا مرقوم بفرمایید

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 250631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رجب IT ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    14 16
    چطور محمود احمدی نژاد انتقاد می کنه از سازمان ملل خوبه ولی به ما که نوبت می رسه بد می شه؟ مطلبتون رو با اجازه واسه "حریت" ترجمه کردم چون نگاه شما خاص بود و کارشناس های ترک هنوز ننوشته بودن چنین چیزی. ممنون.
    • حجت SE ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      12 2
      هیچ بقالی نمی گه ماست من ترشه. اتقافا خیلی ها تو ترکیه دارن هی اردوغان رو شیر میکنن بفرستنش جنگ که از شر حزب عدالت و توسعه خلاص شن. متاسفاه ما ایرانی هاهمیشه دوغ دم خونه رو ترش می دونیم و برامون مرغ همسایه غازه.
    • بدون نام NO ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      5 2
      برو رجب ما رو نخوندن!!!
    • بدون نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      2 1
      آقا رجب لینک ترجمه شده ات رو بذار اینجا ما هم ببینیم. نکنه درست ترجمه نکرده باشی الکی از اردوغان توش تعریف و تنجید کرده باشی
  • بدون نام SE ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    16 9
    هرگردی گردو نیست برادر من. انتقاد از سازمان ملل آقای احمدی نژاد و خیلی کسای دیگه دلیل دیگری دارد. منتهی این داد و هوار اقای اردوغان از سر ناراحتی ها و به خطر افتادن منافع شخصی خودش یعنی ترکیه هست. شما هم مثل اینکه خیلی ناراحت شدی از این موضوع
  • احمد بی EU ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    10 7
    دوست گرامی ،چرا واسه روزنامه های دیگه نمیفرستی؟.حریت که سابقش واسه مردم ایران و ترکیه روشنه..جو گیر شدن آقای اردوغان این عاقبت رو هم داشت . مردم فهیم ترکیه در تظاهرات ضد جنگشون نشون دادند که به صلح می اندیشند ..شما هم بهتر به ظاهر ترکیه برسید که این چند تا توریست هم اگه نیان کارتون زاره ،ضمناٌ هر کشوری باید حد و اندازش رو بدونه،اما ظاهراٌ جعل تاریخ که عادت ترکها شده حافظه تاریخیشون رو پاک کرده و باعث این توهم شده
    • بدون نام IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      5 2
      از همه اونایی که خبرآنلاین کار می کنند ممنونم
  • بدون نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    6 4
    همسايه تركيه داره ان كشور رو نا امن ميكنه! خمپاره ميزنه به خاكش بعد تركيه ميخواد جنگ كنه ! اردوغان يه رهبر ايده ال و عاليه و انشالله كه از اين ماجرا كه طرف مردم سوريه رو گرفت سر بلند در بياد. تركيه براي روبرو شدن با سوريه هيچ مشكلي نداره بشار نميتونه از پس ارتش ازاد چند صد نفره بر بياد بعد ميتونه با تركيه بجنگه اگه روسها نبودن تا الان بشار صد بار سقوط كرده بود.
    • بدون نام IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      3 2
      اقا شما برید شرف یاب شید یه دستی از مولاتون اردوغان ببوسید. خیلی مجذوب شده این گرامی بدون نام. اولا که خمپاره هایی که به مرز ترکیه میاد اصلا معلوم نیست که کار کی بوده و هست و ممکنه کاملا کار کردهای پ.ک ک باشه که الان با توافقی که با اسد کردن کنترل مرزهای سوریه رو به دست گرفتن و اتقاقا این کار رو به این خاطر کردن که اردوغان جون شما که دوست دار مردم سوریه هست تجهیزات نظامی برای تروریست ها ارسال نکنه. ثانیا اگه مشکلی نداره بسم الله پس چرا هی دست دست می کنه و پارس می کنه؟ سگی که پارس می کنه گاز نمی گیره عزیزم. سوریه هم چیزی برای از دست دادن نداره این ترکیه هست که یه موشک تو استانبولش بخوره تو همون روز اول چند صد میلیون دلار ضرر می کنه. برای سوریه دیگه وضع از اینی که هست که بدتر نمی شه
  • علی IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    7 4
    اردوغان نیت جنگ نداره.اگه داشت تا حالا این کارو میکرد. اون داره خویشتنداری میکنه. چرا باید از ناتو انتقاد کنه؟ تازه هم بکنه چی برای تو داره که اینقدر خوشحالی؟ موضعش در فرود هواپیمای جنایتکار روسی هم درست بود. الان کدوم آدم با اتصافی تو دنیا هست که از مواضع شورای امنیت در قبال سوریه انتقاد نکنه؟ چندین هزار مهاجر به کشورش پناه اوردن و هر روز هم سوریه داره برای جنگ تحریکش میکنه.
    • ارسلان IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      5 1
      جنگیدن کار هر کسی نیست.گاو نر میخواهد و مرد گهن.
    • بدون نام IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      5 1
      اقای علی از اینکه نوشتی روسیه جنایتکار معلومه که به قول دوستمون اب رو باید بریزی اونجایی که سوخته. در ضمن تعداد غیرنظامیان کرد پ.ک ک که ترکیه در خلال 20 سال گذشته کشته از تعداد ادم هایی که روسیه کشته در این 20 سال خیلی خیلی بیشتره. این 20 سال هم با احتساب نیمچه جنگ چچن و جنگ اوستیا عرض کردم و الا ترکیه که هر شب و روز داره شهروندان کرد خودش روهم تو خاک خودش هم تو خاک عراق بمباران می کنه. پس بیخودی ژست بشر دوستانه نگیر و قیافه نیا ما بالا و پایین همه این سیاستمدارا رو دیدیم همشون سرو ته یه کرباسن و استانداردهای دو گانه دارن همین کاری که بشار می کنه تو ترکیه با کردها می شه مبارزه با ترورسم مال اسد تو سوریه می شه جنایت علیه بشریت. گوش مخملی خودتی بابا
  • ملک محمد مهرعلی IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    4 1
    با نظر آقای نوروزپور موافقم ترکیه گمان می کرد با حمله نظامی به سوریه مورد حمایت ناتو قرار می گیرد ولی هنوز چراغ سبزی به ترکیه نشان داده نشده که البته ممکن است پشت این هم مسایل دیگری باشد از این آمریکایی ها و روباه پیر ( انگلیس ) هیچ چیز بعید نیست که این موضوع موجب سرخوردگی و استیصال ترکیه در برابر تحولات سوریه شده است.
    • بدون نام IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      3 1
      ترکیه عضو اجباری و اکراهی ناتو است ترکیه در همه این سالها به همه در و دیوار زده است تا عضو اتحادیه اروپا باشد اما او را راه ندادند. این کشور در سالهای اخیر تما رشد اقتصادی و رونق تروریسم و قدرت منطقه ای خود را به رخ اتحادیه اروپا و امریکا کشید تا از این طریق بتواند خود را به زور وارد کلوپ مسیحیان ( اتحادیه اروپا ) کنداین اصرار سبب شد تا غربی ها سرگرمی ویژه ای برای ترکیه بسازندو این ماجرای سوریه همان سرگرمی ترکیه است . ترکیه اگر درایت نکند همه داشته هایش را که با خون جکر در این سال ها به دست اورده در رویارویی با سوریه ایی که هیچ چیزی برای از دست دادن ندارد از دست خواهد داد و در اینجا ناتو و غرب هم بالاخره از شر بلند پروازی های ترکیه خلاص خواهند شد.
  • بدون نام IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    2 4
    چطور اون موقع که تو یه اجلاس بین المللی اردوغان شروع به داد و هوار و سنگ رو یخ کردن نخست وزیر رژیم صهیونیستی کرد اون کارش از روی ضعف و استیصال نبود و کلی هم براش به به و چه چه کردید ولی حالا صحبتهای این روزهاش در دفاع از مردم مظلوم سوریه که یه جنایتکار واقعی داره با بمبهای خوشه ای(که هیچ دیکتاتور وحشی ازشون استفاده نمیکنه)تکه و پارشون میکنه شده از روی استیصال؟!متعجبم از بعضی به اصطلاح تحصیل کرده ها که قیافه ادمهای چیز فهم رو هم به خودشون میگیرند بعد به همین سادگی با 4تا برنامه صدا و سیما گیج میشن و نمیبینند که چه جنایاتی داره تو سوریه به دست رژیم دیکتاتور بعثی و موروثی اسد صورت میگیره..اصلا جدای از همه این مساثل؛مگه کشور سوریه ارث پدری خاندان اسد هست که باید تو این خانواده قدرت دست به دست شه
    • بدون نام US ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      6 1
      خیلی ساده است بابا اون موقع حرف حق می زد خوب حالا اما حرف ناحق می زنه. چرا نمی خواهی متوجه بشی که ماجرای سوریه اصلا غصه خوری برای مردم نیست. ماجرای سهم خواهی و گسترش نفوذ در منطقه است. این ها می خواهند در برابر هلال شیعی یه هلال اخوانی درست کنن سوریه-ترکیه-اردن و مصر این ها در برابر شیعیان بحرین ایران عراق و لبنان و سوریه.
    • حجت IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      4 2
      آقای بدون نام. اولا که استفاده از بمب های خوشه ای تنها یه ادعا براساس یه فیلم تو یوتیوپ هست ما اینقدر گاگول نیستیم. همه خبرها رو هم می خونیم. بعدهم از همین بمب های خوشه ای سال هاست که ترکیه علیه کردهای پ.ک.ک استفاده می کنه اما چون شریک امریکاست هیچوقت صداش در نیماد. بعد هم از همین بمب هایی که نوشتی هیچ جنایتکاری استفاده نمی کنه جهت اطلاعت می گم ببخشیدا یا شما خیلی گیچی یا فکر می کنی ما خیلی اسکلیم، امریکا هزاران هزارش رو در همین دو تا جنگ افغانستان و عراق استفاده کرد و اسرائیل هم در دو جنگ 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه اینقد راستفاده کرد که دیگه شورای حقوق بشر براش قطعنامه صادر کرد و گزارشگر ویژه فرستاد.
    • حجت IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      0 0
      ببخشید دیکته یوتیوب درسته اشتباه تایپی بود. عذر خواهی می کنم
    • بدون نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
      1 1
      به نظر من تمام كساني كه سلاح به سوريه مي فرستند و از كساني كه در بين مردم غير نظامي مخفي مي شند قهرمان مي سازند به اندازه ي اسد در كشتار ملت مظلوم سوريه شريك هستند از جمله همين آقاي اردوغان و ... ضمناً آقاي اردوغان بهتره به وضع حقوق بشر در كشور خودش رسيدگي كنه و شما هم لطفاً نگاهي به تعداد روزنامه نگارهاي دربند در سوريه بنداز بعد مخالفاي نظر خودت رو ناگاه و جو زده توصيف كن.