یک روز پس از سیل در بهشهر مازندران، فرماندار بهشهر آمار قربانیان سیل را 6 نفر اعلام کرده است. این درحالی است که دیروز ابتدا مرگ 7 نفر و سپس 8 نفر اعلام شد. نکته اینکه مسوولان می گویند مردم مقصرند که به هشدارها توجه نکرده اند.

به گزارش خبرآنلاین؛ تمام مسوولان استانی و محلی که از دیروز تا امروز درباره سیل حرف زده اند، گفته اند هشدار داده شده، اما مردم جدی نگرفته اند.

به هر حال محمدرضا البرزی، فرماندار بهشهر در جلسه ستاد مدیریت بحران بهشهر با اعلام میزان بالای خسارت وارد شده به بهشهر گفت: متأسفانه عمق این حادثه بسیار بالاست و باید همه دستگاه‌ها وارد کار شوند.

او گفت در ساعات اولیه تعداد 7 کشته درسیل بهشهر گزارش شد که این عدد به شش نفر تصحیح می‌شود؛ چرا که راننده پرایدی که تصور می‌شد فوت کرده زنده است.

همچنین سیدعیسی هاشمی، معاون عمرانی استاندار مازندران دراین جلسه درباره دلیل روان شدن سیل در بهشهر و برخی دیگر از شهرهای مازندران گفت: 132 میلی‌متر باران در مدت زمان یک ساعت به طور مداوم قطعا سیل به همراه خواهد داشت و این مسئله در بهشهر اتفاق افتاد. متأسفانه رسوبات سیل همراه با شاخ و برگ و تنه درختان موجب بروز این سیل عظیم شد و اکنون همه ما موظف به امدادرسانی مناسب هستیم.

به گفته او گاز 250 خانوار بهشهری قطع است، 180 میلیون تومان خسارت به برق وارد شده، 1600 مورد آبگرفتگی منازل گزارش شده است و 20 میلیارد ریال خسارت به باغات و کشاورزی وارد شده است.

 

سیل در 9 شهر
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به سیل و آبگرفتگی در 3 استان مازندران، گلستان و آذربایجان شرقی گفت:‌ در این زمینه 3هزار و 571نفر دچار حادثه شدند که امدادرسانی به آنان با اسکان اضطراری صورت پذیرفت.

محمود مظفر به فارس گفت: در مجموع 9 شهرستان؛ کلیور در «آذربایجان شرقی»، بهشهر، قائمشهر، ساری و بابل در استان «مازندران» و بندرگز، گنبدکاووس، گرگان و آزادشهر در استان «گلستان» دچار حادثه سیل و آبگرفتگی شدند.

او گفت: تاکنون 393 نیروی امدادگر عملیاتی در قالب 92 تیم امدادرسان به همراه 112 پمپ آب و لجن‌کش توانستند آب را 381 خانه تخلیه کنند که بیشترین تخلیه آب مربوط به بهشهر با 200 باب منزل بود که تخلیه آب در آن صورت پذیرفت.

مظفر به تعداد حادثه‌دیدگان در این 3 استان که بالغ بر 3 هزار و 571 نفر بود اشاره کرد و گفت:‌ در این زمینه حادثه‌دیدگان نیز اسکان اضطراری یافتند و اکثر آنان در مساجد اسکان یافتند و برای برخی از آنها چادر برپا شده است و همچنین به آنان بسته‌های غذایی نیز اهدا شد.

 

سیل به 184 روستای گرمی مغان خسارت وارد کرد
همچنین عزیز صحرایی  فرماندار گرمی از وارد شدن خسارت به 184 روستای این شهرستان در سیلاب شنبه شب خبر داد.

او به ایرنا گفت: بارش شدید و سیلاب موجب قطع شدن جریان آب روستاهای حاشیه دره رود و رودخانه سامبور ، انسداد راههای فرعی و روستایی ، قطع برق چند روستا و تخریب پایه چند پل ارتباطی در بخش انگوت شده است. سیلاب همچنین به اراضی کشاورزی و واحدهای دامپروری انگوت هم خسارت وارده کرده که میزان ریالی خسارات وارده در دست بررسی است.

همچنین مجتبی اکبری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان به ایرنا  گفت: خسارت های وارده در سطح استان، هنوز به حدی نرسیده که نیاز به توزیع اقلام زیستی باشد.

 

خسارت سیل به 10 مدرسه در بهشهر
10 مدرسه در بهشهر به دلیل جاری شدن سیلاب در این شهرستان 100 درصد خسارت دیدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، فرماندار بهشهر گفت: دایر شدن مدارس تا اطلاع ثانوی نامشخص است و مدارس کنار رودخانه ها هم به هیچ وجه برای دایر شدن مناسب نیست.

به دلیل بارش شدید سحرگاه دیروز و جاری شدن سیل در این شهرستان 50 هزار دانش آموز بهشهری همچنان تعطیل هستند. جاری شدن سیل دیروز در بهشهر 6 کشته و 30 میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت .

 

شدت خسارت سیل در بندر گز سنگین‎تر از گذشته بود
فرماندار شهرستان بندرگز با بیان اینکه شدت خسارت سیل در این شهرستان سنگین‎تر از گذشته بود گفت: بارش شدید باران به بخش‎های منازل مسکونی، کشاورزی و احشام خسارت‎های زیادی وارد کرد اما، تلفات جانی نداشتیم.

علیرضا عسگری به فارس گفت: هنوز آمار کاملی از میزان خسارت به مردم و کشاورزان ارائه نشده است اما بازدیدی که از برخی از نقاط شهرستان به عمل آمد حاکی از آن بود که بیشتر اسباب و اثاثیه مردم، وسایل کشاورزان و احشام دچار آسیب شدند.

او بی اطلاعی درباره احتمال سیل و هشدار ندادن را رد می کند: هواشناسی و مدیریت بحران شهرستان از طریق فرمانداری به ناپایداری هوا اشاره کردند و ما نیز به تبع این اعلام به تمام بخشداری‎ها و شوراهای شهر و روستا اعلام کردیم تا تمام دستگاه‎ها در آماده باش کامل باشند، مردم نیز نسبت به وضعیت، اطلاعات خوبی داشتند. در خصوص بیمه کشاورزی، احشام و حتی منازل مسکونی به مردم تاکید شده بودبا توجه به خسارت‎هایی که از سیلاب گذشته در سطح شهرستان شاهد بودیم موضوع بیمه به طور موکد اعلام شده بود و خوشبختانه شهردار با همکاری شهروندان، بخشی از محصولات کشاورزی را بیمه کردند.

فرماندار بندرگز درباره تکلیف کسانی که بیمه ندارند و در اثر سیلاب خسارت دیده اند، گفت: طبق سنوات گذشته در مدیریت بحران گلستان یک سری حمایت‎هایی به صورت کمک هزینه به افراد خسارت‎دیده تعلق می‎گرفت هر چند معتقدیم دولت نباید هر ساله در پرداخت خسارت‎ها ورود پیدا کند. تا به حال خسارت‎های حوادث توسط دولت پرداخت شده است. امیدواریم این بار نیز دولت بخشی از این خسارت‎ها را حمایت کند و فکر می‎کنم موضوع بیمه در آینده با توجه به حجم خسارت‎ها خود به خود به یک فرهنگ تبدیل شود.

 

نماینده بهشهر: مشکل آبخیزداری باید حل شود
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: خسارات زیادی را در بهشهر دیدیم و سرچشمه مشکلات از آبخیزداری است.

احمدعلی مقیمی، نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در جمع اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان بهشهر که کانون سیل اخیر مازندران بود گفت: تا مشکلات مربوط به آبخیزداری را حل نکنیم، با بارش هر بارانی باید انتظار چنین مشکلات ریز و درشتی را داشته باشیم.

وی با اشاره به سخنانی مبنی بر اینکه از 24 ساعت قبل اخطارهای لازم درباره احتمال وقوع سیل در مناطق شمالی و حواشی رودخانه‌ها داده شده بود، تصریح کرد: چه اخطار داده شود و چه نشود، همین است. ما که نمی‌توانستیم به یک هزار و 600 خانواری که آسیب دیدند می‌گفتیم از خانه‌هایشان بیرون بروند چون سیلی در راه است.

مقیمی ادامه داد: خسارات زیادی دیدیم و هر چه زمان می‌گذرد عمق فاجعه بیشتر می‌شود.

 

دلیل سیل در بهشهر، تنگ بودن یک پل است

مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران وزارت کشور گفت: به نظر می‌رسد یکی از دلایل مهم حجم وسیعی از سیلاب و خسارات وارده، پل «بُرزو» باشد که تا تعریض نشود همین مشکل را خواهیم داشت. این پل نیاز به دیوار ساحلی دارد و در معرض خطر مداوم است.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران وزارت کشور با اشاره به ساحلی بودن و باران‌زایی استان مازندران خاطرنشان کرد: سیل در مازندران نباید جزو حوادث غیر مترقبه باشد و شما نباید در برابر سیل غافلگیر شوید.

به گفته او اجرای عملیات پاکسازی در روز نخست خیلی جدی نبود.

 

خسارت سیل به بخش‎های کشاورزی و زیرساخت‎ها گلستان
رسول حسام، مدیر کل مدیریت بحران استانداری گلستان گفت: بارندگی شدید در گلستان منجر به سیلاب شد و خسارت‎هایی را به بخش‎های کشاورزی و زیرساخت‎ها وارد کرد.

او به فارس گفت: به دلیل اینکه کل استان در معرض خطر سیل وجود داشت در حال حاضر نمی‎توان میزان خسارت‎ها را تخمین زد، اما بعد از اتمام عملیات مقابله دستگاه‎ها و پس از بررسی گزارشات، میزان خسارت متعاقبا اعلام خواهد شد. اصلاً تلفات جانی نداشتیم.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری گلستان با تاکید بر اینکه جلوی سیلاب را نمی‎توان گرفت، گفت: اعلام ناپایداری هوا هشدار داده شده و دستگاه ها از آمادگی لازم برخوردار هستند و مردم نیز باید به هشدارهایی که از طریق رسانه ملی اعلام می‎شود توجه کنند. مردم به هشدارهای ایمنی که توسط مسئولان داده می‎شود توجه داشته باشند تا کمترین آسیب متوجه آنان شود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 250669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    38 0
    مشکل اصلی قطع بی رویه درختان جنگل هاست . توی تمام عکس ها تنه درخت هایی هست که با اره بریده شده اند یا شاخه ها دیده میشه .خیلی جالبه !!!! بعد اقایون تقصیر رو میندازن گردن مردم
  • بدون نام CA ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    38 0
    هر جای دیگه دنیا بود شهردار و بخشدار و فرماندارو استاندارو اخراج میکردن اما در کشور گل و بلبل ما باید ازشون بخاطر دادن هشدار تشکر کرد چطوره روی یک پارچه تقدیرو تشکر بشه از این اقایون
  • محمد IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    30 0
    واقعا خنده دار است کم کاری های خود را به گردن مردم می گذارند شما که لایروبی مناسب برای دره ها و رودخانه ها انجام ندادید و حریم رودخانه ها را سرکشی نکردید انتظار دارید مردم خانه هایشان را کول کنند ببرن جای دیگر
  • همشهری IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    3 2
    دوستان باور کنید مقصر اصلی مردم هستند چون من خودم شاهد هستم علی رغم تمام هشدارهایی که می دن مردم باز در مسیر سیل خونه می سازند الان روبروی خونه ما دره ای بود که 10 سال پبش وقتی بارون شدید می اومد حتما سیل می اومد اما الان به خاطر خشکسالی چند سالیست که سیل نیومده و در 3سال اخیر با پوشاندن دره 5 خانه که بعضا 2 طبقه هستند ساخته شده و با تمام هشدارها و حتی رفتن به دادگاه بازهم ساختمانهارو ساختن اما تعهد دادن در صورت بروز سیل خودشون مسئولند ولی اگه سیل بیاد قطعا کسی به این تعهد توجهی نمیکنه و باز مسئولان مقصرند و صاحبان این خانه مقاومت شدیدی کردن و خونشونو ساختند اما به چه قیمتی
    • بدون نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      2 0
      ظاهراً شما خیلی بهتون خوش میگذره که چنین حرفی میزنید. که البته کاملاً هم به جاست. وقتی جای مردم نباشید و ندونید این مردم همون خونه رو با چه بدبختی درست کردن باید هم چنین حرفی بزنید. دوستی بالاتر این موضوع رو گفته. از هر کسی توی بهشهر با هر سنی بپرسید میگن که سیل در بهشهر غیر ممکن بود. این بار هم مثل همیشه مقصر ماییم.
  • بدون نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    4 0
    یه چاله تو اروپا پر آب بشه صدا سیما 24 ساعته خبر می ده ولی این سیل رو ...
  • امیر IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    6 0
    برای شمال، هم باران غیر مترقبه باشد واقعا خنده دار است. کافیست از جاده اصلی ساری-بهشهر-گرگان رد شوید و به عمق کوهی که جلوی چشمان مردم تخریب شده است و عمق فاجعه پی ببرید و اینکه در ارتفاعات چه بلایی سر جنگل اورده شده است بماند. در ضمن در مورد هشدار به سیل ،بهتر است جواب دهند که ایا در 50 سال گذشته که باران در این منطقه همیشه باریده،در منطقه شهری بهشهر سیلی امده است که مردم هوشیار باشندو این به دلیل تخریب جنگل بوده که امروز این اتفاق افتاده و از این به بعد باید منتظر سیل با هر باران باشیم. اقدام کارخانه نکاچوب رو هم واقعا محکوم می کنیم که در این موقعیت ماشین هایش را برای برداشت فقط چوب به محل اعزام کرده.حداقل ای کاش به خاطر بردن این چوبها مبلغی رو برای رفع مشکلات مردم هزینه می کردند.
  • سینا از شیراز IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    16 0
    نیازی به گفتن شما نیست ما خودمون میدونیم که همیشه ی همیشه مقصریم. مسئولین محترم نگران نباشن طبق معمول کسی با انها کاری نداره.
  • یوسف IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    1 0
    امید است مسولان کشوری ومنطقه ای ومحلی از این سونامی بسیار کوچک درس بگیرند
  • عماد IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    2 0
    بلایای آسمانی و طبیعی متاثر از خواست و اراده الهی ست. قدر مسلم آنکه آثار برخی اعمال آثار وضعی بر زندگی دنیا و عقبی خواهد گذاشت. خداوند آثار قدرت بی انتهایش را به طرق مختلف به انسان ها نشان می دهد اما عبرت گیرندگان بسیاراندک هستند. خدایا به ما قدرت درک و فهم حقایق امور را عنایت فرما. در برابر این مصیبت نیز با آستان مقدسش سجده شکر می سائیم و تسلیم محض مشیتش خواهیم بود. اما از سوی دیگر انتظار می رفت مسئولان نظام به خصوص رئیس جمهور و برخی دیگر از مسئولان سهمی از دغدغه های سیاسی و جناحی خود را صرف این موضوع کرده و لااقل با حضور خود در منطقه مراتب همدردی و تسلیت خود را اعلام می نمودند حالا هم دیر نشده آقایان بس کنید عادات سخیف غرب را و بازگردید به دامن فرهنگ دینی. به سایه سار ولایت بازگردید آقایا
  • بچه بهشهر EU ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    5 0
    سلام.ما که ساکن بهشهر هستیم هشداری نشنیدیم و ندیدیم اگه سایر دوستان چیزی دیدن بگن تا ما هم بدونیم.راحت و غیر اصولی یه پل و یه سد ساخته میشه بعد میبینیم یه جا رو خشک کرد میمونیم چی کار کینم.چند سال بعد هم میبینیم یه شهری و سیل برداشت اولش خبر نمیدیم و بعدشم میگیم و مردم و پل مقصرن.ظاهرا مردم نادان این پل رو ساختن تا منافع شخصی خودشون رو ببرن و فکر مسئولان نبودن که کفششون گلی میشه وقتی چنین سیلی بیاد.