بازهم باکو به مرکز توجه جهانی تبدیل شد.

بازهم باکو به مرکز توجه جهانی تبدیل شد. با وجود فراز و نشیبهای روابط آذربایجان با ایران، در دیدار سفیر جدید ایران در باکو(که در هفته گذشته به محل مأموریت خود اعزام شده است) با رئیس جمهور، جناب آقای الهام علی یف از استحکام روابط دو جانبه خبر داد و اظهار داشت که جمهوری آذربایجان از حق ایران برای دستیابی به تکنولوژی صلح آمیز هسته دفاع کرده و خواهد کرد. وی هم چنین یادآور شد جمهوری آذربایجان هیچگاه اجازه نخواهد داد که دولت ثالثی از خاک این کشور به ایران تجاوز نماید. بسیاری از محافل سیاسی و روشنفکری جمهوری آذربایجان خواهان روابط گسترده دو کشور بر پایه احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی هستند. جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی آذربایجان دفاع کرده و در مورد بحران قره باغ خواستار حل مسالت آمیز مساله است و از مواضع و قطعنامه های سازمان ملل متحد بر تخلیه اراضی اشغالی از سوی ارمنستان تاکید دارد و از آن پشتیبانی می کند.
دومین نشست مجمع بین المللی حقوق بشر روز پنجشنبه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان آغاز شد. در آغاز این نشست الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان سخنرانی کرد و سپس نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه پیام ولادیمیر پوتین را خطاب به مجمع قرائت کرد.دومین مجمع بین المللی بشردوستی باکو با حضور 694 نماینده از 70 کشور جهان و 7 سازمان بین المللی با نفوذ، از جمله 10 رئیس جمهور سابق، 11 برنده جایزه نوبل، پنج استاد بازنشسته، 10 مقام ارشد جهان، سازمان های پیشرو بین المللی، و 55 چهره برجسته سیاسی و اجتماعی برگزار گردید.
نوروز ممداف رئیس بخش روابط خارجی دفتر ریاست جمهوری آذربایجان گفت یکی از اهداف اصلی این نشست، تقویت هر چه بیشتر درک متقابل، احترام متقابل و روابط بین مردم و کشورهاست.
در روز 4 اکتبر 2012 دومین مجمع بین المللی بشردوستانه باکو در شهر باکو در تالار مجلل و عظیم مرکز حیدر علی یف در شهر باکو برگزار شد. الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در مراسم افتتاحیه و جلسه عمومی سخنرانی مبسوطی ایراد کرد.
هدف اصلی برگزاری مجمع بین المللی بشردوستانه باکو فراهم آوردن پلت فرم های علمی و سیاسی برای مقابله با چالش های پیش روی بشریت در قرن 21، برگزاری گفتگوها، بحث و تبادل نظر در طیف گسترده ای از مسائل مربوط به همکاری های انسان دوستانه است.
آذربایجان با سنت های غنی خود از همکاری در میان فرهنگ های مختلف، فرهنگ ها و تمدن ها و مذاهب، محلی ایده آل برای برگزاری چنین رویدادهایی است.
مبتکران این مجمع رئیس جمهور جمهوری آذربایجان الهام علی اف و رییس جمهور فدراسیون روسیه ولادیمیر پوتین هستند(در سال گذشته دیمیتری مدویدف).
فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه میخائیل شویدکوی پیام تبریک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه و توصیه های وی برای همکاری های بین المللی فرهنگی خطاب به مجمع خوانده شد.
خانم کاتالین بوگنای رئیس کنفرانس عمومی یونسکو و سفیر مجارستان در یونسکو نیز سخنرانی کردند. مدیر کل یونسکو خانم ایرینا بوکووا پیام تبریک خود را از طریق پیامی ویدئویی برای مجمع فرستادند و برای پیشبرد اهداف مجمع آرزوی موفقیت کرده و از رئیس جمهور و ملت آذربایجان برای چنین ابتکاری سپاسگزاری کردند. دکتر عبدالعزیز بن عثمان‌التویجری مدیر کل آیسیسکو(ISESCO) نیز به ایراد سخن پرداخت. در ادامه مراسم فیلمی در مورد آذربایجان نشان داده شد. در زیر فرازهایی از سخنان رئیس جمهور آذربایجان آورده می شود: در سال 2008، «فرایند باکو» آغاز شد. فرایند باکو با حضور نمایندگان سازمان همکاری های اسلامی در نشست وزرای فرهنگ شورای اروپا در باکو در سال 2008 آغاز شد. این رویداد تجربه ای مثبت از آغاز فرایند باکو بود. از آن زمان به بعد، رویدادهای بین المللی دیگری هم برگزار شده است و در نهایت، مجمع بین المللی بشردوستی باکو به عنوان یک مجمع مهم در حال حاضر روند خوبی رادنبال می کند. من فکر می کنم تجربه آذربایجان در زمینه چندفرهنگی برای همه ما بسیار جالب باشد. چندفرهنگی یکی از موضوعاتی اصلی مجمع بشمار می رود. من مطمئن هستم که برخی از ایده های با ارزش بیان خواهد شد در مورد این موضوع بحث هایی مهم خواهد شد. ایده هایی درباره آینده مثبت چندفرهنگی مهم و ضروری هستند. من باور دارم که تجربه آذربایجان برای ترویج چند فرهنگی بسیار مهم و ارزشمند است. از آنجا که، تکرار می کنم، چند فرهنگی راه ما برای زندگی است.
یکی از اهداف مجمع بین المللی بشردوستی باکو دقیقا افزایش روند چند فرهنگی است. هیچ جایگزینی برای چند فرهنگی وجود ندارد. در مجمع قبلی هم نظراتم را در این مورد ابراز داشتم. می توانم با اعتماد به نفس کامل بگویم که چند فرهنگی ماندگار ترین گزینه برای توسعه در آینده است. به منظور موفقیت همه مسائلی که من ذکر کرده ام، نقش مهم را البته، سطح آموزش و پرورش بازی می کند به خصوص در کشورهای توسعه نیافته است. ما در جمهوری آذربایجان، توجه زیادی به این منطقه داریم. در آذربایجان هیچ بی سوادی وجود ندارد، نخبگان فکری در حال ظهور اند، علم و آموزش و پرورش به سرعت در حال توسعه است. آموزش عامل به جلو بردن هر جامعه است. پتانسیل فکری امروز و به خصوص در آینده توسعه هر کشور را تعیین می کند.
در برخی از کشورها منابع طبیعی غنی وجود دارد، اما به دلیل سطح پایین فکری این کشورها نمی توانند به توسعه پایدار دست یابند. بنابراین، ما در آذربایجان برنامه برای تبدیل منابع طبیعی به پتانسیل فکری را طراحی کرده ایم. اصل «تبدیل طلای سیاه به سرمایه های انسانی» که ما قبلا اعلام کرده بودیم در حال انجام است. فکرهای قشر جوان و با استعداد در آذربایجان در حال ظهور است. ما زمانی می توانیم به یک روش مدرن دست یابیم که تمایل به پیشرفت و توسعه وجود داشته باشد. کشورهایی با سطح بالایی از آموزش و پرورش به ندرت رویدادهای منفی را تجربه می کنند، در آنجا مبارزه به شیوه ای متمدن انجام شده است. در حال حاضر ما می توانیم ببینیم که نارضایتی عمومی در نقاط مختلف جهان در حال رشد است. گاهی اوقات این نارضایتی خود را در فرم بسیار نادرست، خونریزی نشان داده است که منجر به تقابل و جنگ شده است. در جایی که سطح آموزش و پرورش و فرهنگ عمومی بالاست، ماهیت آن صلح آمیز است.
آذربایجان یک کشور مستقل نسبتا جوان است. استقلال ما تنها 21 سال سن دارد. اما آذربایجان یک کشور با میراث فرهنگی غنی است. میراث فرهنگی ما توسط دولت و سازمان های بین المللی حفاظت می شود. هر چند که ما برای سالهای زیادی بخشی از کشورهای دیگر بوده ایم، ما حفظ ویژگی های ملی و خصوصیات را مدیریت کرده ایم، هویت ملی مان را از دست نداده ایم، و فرهنگ ما پیش شرط کلیدی برای آن بوده است.
ادبیات، هنر، موسیقی، زبان مادری، ارزش های ملی است. ارزش های ملی ما بر اساس ارزش های انسانی است. من باور دارم که ارزش های ملی و معنوی نقش ویژه ای در یک دنیای جهانی شده بازی می کنند و باید بازی کنند، به ویژه برای نسل جوان. ما در آذربایجان اهمیت زیادی به آن قائلیم، اما من هم باید بگویم که احترام به فرهنگ های دیگر، ادیان و تاریخ را باید با احترام به فرهنگ، تاریخ و دین خود آغاز کنیم. در عین حال که مردم به میهن خود وابسته اند، به دور از میهن پرستی، می توانند فرهنگ های دیگر را درک کنند. گاهی اوقات بی احترامی به فرهنگ های دیگر برپایه تحقیر برای خود استوار است. بنابراین، به این موضوع باید توجه ویژه ای در دنیای جهانی داده شود. ما در حال زندگی در یک دوره پیشرفت سریع علمی و تکنولوژیک هستیم. فن آوری های جدید، اینترنت و فن آوری های دیگر هستند، البته ما در آذربایجان در این زمینه ها پیشرفت زیادی داشته ایم. در آذربایجان، اینترنت رایگان است، تعداد کاربران اینترنت به 65 درصد از جمعیت رسیده است. در همان زمان، ما می خواهیم نسل جوان به رشد و توسعه برسد و در روح ملی، روح وطن پرستی، روح احترام برای تاریخ و فرهنگ تحصیل کند. بنابراین، من فکر می کنم این یک نقش مثبت برای صلح و فرآیندهای جاری در جهان است.
بازی های المپیک گرد هم آوردن همه ملت ها و همه مردم است. آنها هر دو در یک رقابت و نماد دوستی و تفاهم است. گاهی اوقات نمایندگان کشورهای متخاصم با یکدیگر در عرصه های ورزشی رقابت می کنند، با هم دست می دهند، هر یک به دیگری در پیروزی تبریک می گوید. متاسفانه، ما می توانیم آن را تنها در بازی های المپیک ببینیم. به این ترتیب، عامل ورزش نقش بسیار مهمی در افزایش گفتگو میان فرهنگهاست موارد هنگامی که اظهارات تحریک آمیز برخی از سیاستمداران تحریک مردم آموزش کافی به توسل به تجاوز وجود دارد. از سوی دیگر، وعده های غیر واقعی، سخنرانی های پوپولیستی سیاستمداران و ابتکارات اجتماعی نه بر اساس اصول واقعی اقتصادی باعث خشم عادلانه در جامعه است. شاید این یکی از دلایل اصلی این بحران مالی و اقتصادی است. وعده های غیر واقعی، گرایش پوپولیستی استقراض بیش از حد، نقش کلیدی به بحران مالی و اقتصادی است.
آذربایجان به مدت 20 سال با یک فاجعه انسانی روبرو شده است. به مدت 20 سال است، سرزمین آبا و اجدادی آذربایجان در قره باغ کوهستانی و هفت استان همجوار اطراف آن تحت اشغال ارامنه باقی مانده است. مردم ما تراژدی بزرگ را دیده اند. نسل کشی «خوجالی» قتل عام علیه مردم بیگناه، از جمله زنان و کودکان به راه انداخته شد. ارامنه آثار فرهنگی ما را نابود کرده اند. بنابراین یک نسل کشی علیه مردم ما و در برابر فرهنگ ما انجام شده است. کسانی که این نسل کشی، این جنایت را مرتکب شده اند، هنوز به اندازه کافی از سوی جامعه بین المللی محکوم نشده اند. درست است، سازمان های بین المللی، سازمان های بین المللی پیشرو در جهان قطعنامه هایی را تصویب بسیاری کرده اند و تصمیم گیری هایی در باره ارمنستان و آذربایجان مناقشه قره باغ کوهستانی است. اما، متاسفانه، هیچ ساز و کاری برای اجرای این تصمیمات و قطعنامه وجود ندارد. این امر منجر به کاهش احترام، نسبت به سازمان های بین المللی شده و آنها ایمان خود را در تصمیم گیری های این سازمانها از دست داده اند.
بیست سال پیش از این، شورای امنیت سازمان ملل متحد چهار قطعنامه بر خروج بی قید و شرط نیروهای ارمنی از اراضی اشغالی آذربایجان تصویب کرده است. هیچ کدام از آنها اجرا نشده است. دیگر اعتبار سازمان های بین المللی از جمله شورای اروپا، پارلمان اروپا، سازمان همکاری اسلامی، ناتو، و غیره، نیز در تصویب رسید قطعنامه های مشابه از بین رفته است. هر چند تمامیت ارضی آذربایجان از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده است.
اما تضاد حل نشده باقی مانده است. دلیل اصلی این است که ارمنستان به حفظ وضع موجود علاقه مند است. اما آنها باید بدانند که وضع موجود نمی تواند بدون تغییر باقی بماند، تحقق بخشیدن به تغییر به زودی اتفاق می افتد و است و ما می خواهیم آن را از راه مسالمت آمیز انجام دهیم.بنابراین من معتقدم که وقت حل و فصل مناقشه است. ارمنستان باید به طور کامل مطابق با قوانین بین المللی و قطعنامه های سازمان های بین المللی و بدون قید و شرط از سرزمین های اشغالی خارج شود. در این صورت، صلح و همکاری واقعی را می توان در منطقه به دست آورد. با وجود این مشکل، کشور ما یک راه طولانی و موفق را در سالهای پس از استقلال طی کرده است. اصلاحات سیاسی انجام شده در آذربایجان به ظهور یک جامعه آزاد کمک کرده است. همه آزادی ها در جمهوری آذربایجان وجود دارد، اصلاحات سیاسی را با موفقیت ادامه می دهیم: توسعه دموکراتیک وجود دارد. در همان زمان، اصلاحات اقتصادی ما بیشتر با تقویت اصلاحات سیاسی است. اصلاحات سیاسی بدون پایه های اقتصادی ممکن است به شکست منجر شود.
من می خواهم توجه شما را به برخی از ارقام جلب کنم. آذربایجان در طول چند سال گذشته، سریع ترین رشد اقتصادی را در جهان داشته است. بیش از هفت تا هشت سال گذشته، اقتصاد ما سه برابر رشد کرده است. نرخ فقر از 49 درصد به 7 درصد کاهش یافته است. ما سعی خواهیم کرد تا آن را حتی پایین تر بیاوریم. مشکل بیکاری عملا حل و فصل شده است. البته، هنوز هم بیکاری وجود دارد، اما سهم آن 5.4 درصد است. میزان بدهی خارجی جمهوری آذربایجان تنها 7 درصد از تولید ناخالص داخلی است. این نشان می دهد که با انجام اصلاحات اقتصادی و طرح های ما بر روی منابع داخلی پاسخ داده است. ما خیلی قرض نمی کنیم. بنابراین ما می توانیم به طور کامل بدهی های خارجی خود را در هر زمان بازپرداخت کنیم. من باور دارم که آذربایجان در جهان یکی از مناطق پیشرو در این رابطه است.
ما گام هایی را به سوی تنوع اقتصادی برداشته ایم. همانطور که می دانید آذربایجان یک کشور غنی از نفت و گاز است. اما شاخص های اقتصادی ما برای شش ماه اول امسال نشان می دهد که بخش غیر نفتی ما بیش از 10 درصد رشد داشته است. بنابراین تنوع و گوناگونی اقتصادی در حال حاضر یک واقعیت است. همه امکانات برای دستیابی به توسعه اقتصادی بلند مدت و پایدار در آینده وجود دارد. اول از همه، اینست که اراده سیاسی وجود دارد. وضعیت مالی قوی نیز وجود دارد. پروژه های انرژی و حمل و نقل ما اهمیت زیادی نه تنها برای آذربایجان و منطقه، بلکه برای اروپا دارد. بنابراین ما در حال حاضر می توانیم آینده خود را پیش بینی کنیم که آذربایجان در پنج تا 10 سال آینده چگونه می تواند باشد. به عنوان کسی که این اصلاحات را ساماندهی می کنم، هیچ مشکلی نمی بینم. من مطمئن هستم که توسعه اقتصادی پایدار و سریع خواهد بود.
با توجه به مسائل اجتماعی، رفاه مردم بهبود یافته است و کاهش سطح فقر مشهود است. عدالت اجتماعی نقش عمده ای در اصول اقتصاد بازار، مکانیزم اصلی توسعه آذربایجان دارد.
سهم بخش خصوصی در تولید ناخالص داخلی در حال حاضر 83 درصد است. بنابراین در 21 سال استقلال ما نه تنها مرحله گذار را طی کرده ایم، بلکه تغییر از اقتصاد برنامه ریزی شده به اقتصاد بازار را نیز انجام داده ایم. با توجه به برنامه های اصلاحات، ما وابستگی توسعه اقتصادی و آینده شهروندانمان به بخش نفت و گاز را هم به حداقل رسانده ایم.
ما طرح های بلندپروازانه داریم که با توجه به استفاده از پیشرفت های علمی و فن آوری و تکنولوژی بالا در سال های آینده بدان دست خواهیم یافت. ما باید یک چشم انداز روشن برای آینده داشته باشیم. دولت مستقل و مدرن آذربایجان بر روی تعدادی از اصول استوار است.
همانطور که قبلا اشاره شد، صرف نظر از نظام اجتماعی و سیاسی، آذربایجان سرزمینی برای ادیان و مردمان گوناگون برای قرن ها بوده است. این است که هنوز هم در حال حاضر نمایندگان تمام ملت ها و مذاهب مثل یک خانواده در آذربایجان زندگی می کنند و هیچ گونه تبعیضی بین آنها وجود ندارد و نمی تواند وجود داشته باشد. این هم یکی از عوامل تجسم آذربایجان جدید است. می توانم بگویم که تجربه ما در این زمینه در حال حاضر باعث علاقه در کشورهای دیگر شده است. اصول عدالت اجتماعی باید تقویت شود. در واقع، دلیل اصلی وقایع منفی در جهان بی عدالتی اجتماعی است. اصلاحات اقتصادی باید با یک سیاست اجتماعی قوی همراه باشد. اگر نباشد، اصلاحات اساسی اقتصادی می تواند رنج آور باشد.
                                                                                               ٭٭٭
در مراسم افتتاحیه پس از سخنرانی رئیس جمهور و سپس قرائت پیام ولادیمیر پوتین توسط نماینده او، عبدالعزیز عثمان التویجری سخنرانی کرد. او اظهار داشت: مجمع بین المللی بشردوستی باکو برای بشریت امروز بسیار مهم است. مدیرکل سازمان فرهنگی سازمان همکاری های اسلامی(ISESCO) عبدالعزیز عثمان التویجری، که برای شرکت در این مجمع در باکو به سر می برد در مصاحبه با روزنامه نگاران در روز پنجشنبه گفت: جهان وارد مرحله ای دشوار شده است، که با چندین جنگ مواجه است. ما نیازمند افراد نخبه و با هوشی هستیم که برای نجات بشریت از حوادث و فجایع،پیش رو کمک کنند.بر اساس گفته التویجری در اعلامیه پایانی این مجمع از همه مردم، در همه جای جهان، همه دولتها، همه سازمان های بین المللی، همه ملتهای آزادی خواه خواسته شده با احترام متقابل به یکدیگر و انسانی تر کار کنند و تماس داشته باشند و به تنوع فرهنگی، قوانین بین المللی و اعلامیه های بین المللی بشردوستی، حفاظت از کرامت انسانی و حقوق بشر احترام بگذارند.
مجمع بین المللی بشردوستی باکو پلت فرم جهانی علمی و سیاسی معتبر و برای یافتن پاسخ به چالش های جهانی است که بشریت در قرن 21 از طریق برگزاری طیف گسترده ای از گفتگوها، تبادل نظرات و بحث در مورد مهم ترین مسائل انسان دوستانه و همکاری های انسانی است.
بر اساس گفته التویجری در اعلامیه پایانی این مجمع از همه مردم، در همه جای جهان، همه دولتها، همه سازمان های بین المللی، همه ملتهای آزادی خواه خواسته شده با احترام متقابل به یکدیگر و انسانی تر کار کنند و تماس داشته باشند و به تنوع فرهنگی، قوانین بین المللی و اعلامیه های بین المللی بشردوستی، حفاظت از کرامت انسانی و حقوق بشر احترام بگذارند.
مجمع بین المللی بشردوستی باکو پلت فرم جهانی علمی و سیاسی معتبر و برای یافتن پاسخ به چالش های جهانی است که بشریت در قرن 21 از طریق برگزاری طیف گسترده ای از گفت و گوها، تبادل نظرات و بحث در مورد مهم ترین مسائل انسان دوستانه و همکاری های انسانی است. موسسان انجمن، رئیس جمهور آذربایجان الهام علی اف و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هستند.چهره های مشهور دولتی، برندگان جایزه نوبل، 15 رئیس جمهور سابق، سران دولت های مختلف، وزرا، چهره های شناخته شده در زمینه های آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ، در این رویداد شرکت داشته اند. نخستین مجمع بین المللی بشردوستی باکو تحت شعار "قرن 21: امیدها و چالش ها" در ماه اکتبر 2011 برگزار گردید.
مجمع کار خود را با جلسات میزگردهایی با موضوعات زیر ادامه داد.
عناوین میز گرد
1 - جنبه انسانی مدل های رشد اقتصادی
کارگاه های آموزشی:
جنبه جهانی تمرکز اجتماعی در مدل های رشد اقتصادی - مشکلات و راه حل ها
اثرات بشردوستانه مدل های رشد اقتصادی
توسعه اقتصادی در چارچوب ارزش های انسانی - نگاه به آینده
2 - فن آوری همگرا و خطوط آینده
کارگاه های آموزشی:
فن آوری، چالش ها و مشکلات ناشی از تحول (خطرات و ثبات)
ارزش علم و (فن آوری همگرا)
طرح آینده: همگرایی علوم، مدیریت و پیشرفت
3 - رسانه های جمعی مدرن و چالش های جدید
کارگاه های آموزشی:
سیاست جهانی و شبکه های اجتماعی در عصر جهانی شدن
جنبه های انسانی روزنامه نگاری در هزاره جدید
نقش رسانه های جمعی مدرن در گفتگوی تمدن ها
4 - نظام های سنتی ارزش ها در فرهنگ پست مدرن
کارگاه های آموزشی:
میانجیگری به عنوان یک سازوکار برای نفوذ فرهنگی
تفسیر مجدد یک شخصیت در عصر پست مدرنیسم
تحولات انسانی و فرهنگی در واقعیت های جهان معاصر
5- جدید رویکردهای روش شناختی به فرایندهای جهانی شدن در قرن 21
کارگاه های آموزشی:
واقعیت مجازی و پیشرفت یک جامعه
نقش دانشگاه مجازی در شکل گیری نسل جدید
مشکلات و چشم انداز روابط نسل ها
6- فن آوری، تغییر در طب مدرن و بیولوژی مولکولی
کارگاه های آموزشی:
جنبه های پزشکی و اخلاق ترانسپلنتولوژی
مشکلات انکولوژی وظیفه گرا
بیولوژی مولکولی: دستاوردها و چشم اندازها
7- چند فرهنگی و چند فرهنگی خود آگاهی
کارگاه های آموزشی:
چند فرهنگی و گفت و گو از عقلانیت
چند فرهنگی و هویت در عصر جهانی شدن
تصویر خودآگاهی فرهنگی و فلسفی انسان
7-1- چند فرهنگی در زندگی یک جامعه
کارگاه های آموزشی:
مشکلات گفتوگوی ادیان، ارزش ها و مرزهای آن
روش های حاکم قومی، اجتماعی، اختلاف مذهبی و سازگاری آنها با هویت های مختلف
شباهتها و تفاوت های فرایند چند فرهنگی و ادغام در غرب و شرق
اظهار نظر برخی شرکت کنندگان:
سفیر ترکیه در آذربایجان اسماعیل جوشکون آلپر (Alper Coskun) در روز پنجشنبه 4 اکتبر به خبرنگاران گفت مشارکت چهره های برجسته دولتی و مقامات بسیاری از کشورهای پیشرو در این مجمع به طور موثر به حل بسیاری از مشکلات، پیش رو جامعه جهانی یاری خواهد رساند.
مجمع بین المللی بشردوستانه باکو علوم معتبر سیاسی و پلت فرم جهانی برای جستجو پاسخ هایی برای چالش های جهانی است، که بشریت در قرن 21 از طریق برگزاری طیف گسترده ای از گفتگوها، تبادل نظرات و بحث در مورد مهم ترین مسائل انسان دوستانه مواجه است.
وزیر خارجه سابق یونان آقای باکویاننیس(Bakoyannis)درباره برگزاری مجمع بین المللی بشردوستانه باکو اظهار داشت این مجمع جایی برای بحث در مورد سوالات مربوط به همکاری تمدن هاست. وی گفت "من باور دارم که این مجمع رویدای بسیار مهم است و من در اجلاس سال گذشته نیز شرکت داشتم. این رویداد از آن جهت مهم این است که جایی برای بحث در مورد مسائل مربوط به همکاری تمدنها و یافتن پاسخ به پرسش های دشوار است. در حال حاضر این مجمع افرادی مهم را از اروپا و سراسر جهان بدور هم گردآورده است. آقای باکویانیس اضافه کرد که امروز این مجمع بین المللی هم چون سازمانی جهانی عمل می کند. مجمع بین المللی بشردوستانه باکو علوم معتبر سیاسی و پلت فرم جهانی برای جستجوی پاسخ های چالش های جهانی است که بشریت در قرن 21 از طریق برگزاری طیف گسترده ای از گفت و گوها، همکاری و تبادل نظرات و بحث در مورد مهم ترین مسائل انسان دوستانه با آنها مواجه است.
اعلامیه نهایی دومین مجمع بین المللی بشردوستانه باکو به تصویب رسید. در این سند آمده است: شرکت کنندگان مجمع، بر نیاز به تفسیر چند فرهنگی در شرایط جهانی شدن آگاه هستند و آن را موثر ترین ابزار برای تشویق تنوع رو به رشد فرهنگی و شکل گیری گفت و گو بین فرهنگی مورد توجه قرار می دهند؛ آن را لازم می دانند بحث و گفتگو را در مجمع را بر روی طیف وسیعی از مسائل بشر دوستانه، ایجاد شده توسط جهانی شدن، توسعه علم و فن آوری و تاکید بر حقوق جامعه اطلاعاتی، توجه بر اهمیت رو به رشد بازاندیشی مفهوم چند فرهنگی و نقش آن در جامعه مدرن و این اندیشه که سطح گفتگوی فراگیر، گفتگوی چند سطحی در اثنای برگزاری مجمع بین المللی بشردوستانه امید برای توان پاسخگویی موثر به چالش های فعلی زمان ماست.
آنها با تاکید بر نیاز به استفاده از فرصت های چند فرهنگی به عنوان بخشی از سیاست های دولتی و اهمیت آن برای توسعه فرهنگ های مختلف، و هم برای حفظ و افزایش دستاوردهای فرهنگی تمام بشریت است.
درعین حال، شرکت کنندگان در مجمع به ساختارهای بین المللی و سازمان های حقوق بشری مختلف توصیه می کنند بطور سیستماتیک انجمن ها، کنفرانس ها، بحث و گفتگو و میز گردها را به منظور دستیابی به دیالوگ واقعی بین فرهنگی میان دولتها، جوامع مدنی و گروه های معتقد، به منظور ترویج ایجاد فضای تحمل و برای جلوگیری از درگیری بین تمدن ها اقدام نمایند.
قابل توجه است که حدود 694 نماینده از 76 سازمان از 70 کشور جهان در مجمع گرد هم آورده است.
مجمع بین المللی بشر دوستانه یک رویداد مهم با مشارکت سران دولت ها، برندگان جایزه نوبل در علوم مختلف، روسای سازمان های معتبر بین المللی، و همچنین سیاستمداران، دانشمندان و نمایندگان فرهنگ، آموزش و پرورش و رسانه های جمعی از سراسر جهان به منظور برگزاری گسترده گفت وگو در محدوده و بحث در مورد طیف وسیعی از مشکل های انسان دوستانه، ناشی از جهانی شدن است.

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 251182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =