وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ازطریق ارایه خدمات جدید در مرکز مبادلات ارزی علاوه براینکه تقاضای کمتری به سمت بازار آزاد می رود، نرخ های ارز نیز به این مرکز نزدیک تر می شود.

وزير صنعت ، معدن و تجارت ازاضافه شدن دو فعاليت جديد به مركز مبادلات ارزي خبرداد و گفت : از امروز بخشي براي مديريت و هماهنگي ارز خدماتي و بخشي براي جهت دهي به ارز صادر كنندگان در اين مركز قرار داده مي شود .
به گزارش خبرآنلاین ، مهدي غضنفري گفت: ازطريق ارايه خدمات جديد در مركز مبادلات ارزي علاوه براينكه تقاضاي كمتري به سمت بازار آزاد مي رود، نرخ هاي ارز نيز به اين مركز نزديك تر مي شود.
وي با اشاره براينكه ارايه خدمات در مركز مبادلات ارزي بتدريج توسط بانك مركزي و از طريق دو بانك عامل ملت و تجارت آغاز شده ، افزود: بخش ارزخدماتي اطلاعات دانشجويان ، بيماران يا مسافريني كه مشمول ارز مبادله اي مي شوند را مرتبا رصد مي كند و اينكه آيا ارز مورد نياز خود را دريافت مي كنند و مشكلات نيز گزارش مي شود.
وزير صنعت ، معدن و تجارت همچنين درحاشيه بازديد از مركز مبادلات ارزي و پس از گفت وگو با مراجعه كنندگان و نمايندگان بانك هاي عامل مستقر دراين مكان گفت : با مقايسه اي ميان فعاليت نمايندگان بانك مركزي و بانك هاي عامل نسبت به 20 روز گذشته به خوبي مشخص مي شود كه كاملا كارها به صورت حرفه اي انجام مي شود يعني اينكه آنها درك دقيق تري از مسائل پيدا كرده و اشراف خيلي خوبي روي موضوعات دارند.
 غضنفري با تاكيد براينكه ارتباط و هماهنگي در مركز مبادلات ارزي خيلي خوب و بهتر از گذشته شده ، افزود: بانك مركزي بتدريج در حال صدور بخشنامه هاي مورد نياز است ، سطح هماهنگي و عمل حرفه اي خيلي خوب و بالاتر از گذشته مي باشد و اطمينان داريم با اين نگاه حرفه اي به كار و حل مشكلات به صورت تخصصي مركزي اميد بخش را براي ثبات بازار ارز و تامين ارز مورد نياز كالاهاي اساسي مواد اوليه و ماشين آلات توليدي فراهم كرده ايم .
ارايه ارز اولويت 8 به زودي آغاز مي شود
وي سپس با ابراز اميدواري براينكه مركز مبادلات ارزي كار خود را با همين كيفيت كه شروع كرده ادامه دهد ، افزود: هماهنگي ميان بانك مركزي ، بانك هاي عامل و همكاران ما در وزارت صنعت ، معدن و تجارت بيشتر شده است ، هم اكنون يك نقطه اتكا براي بازار ارز شكل گرفته و دراين 20 روز رشد خوبي داشته است .
وزير صنعت ، معدن و تجارت در باره وضعيت ارايه ارز گروه كالايي هشت نيز گفت : طبق توافق حاصله با بانك مركزي اميدواريم كه از چهارشنبه ارايه ارز اولويت هشت را آغاز كنيم كه با اين اقدام تقريبا همه كالاهاي اساسي و حوزه توليد پوشش داده مي شود .
محدوديت هاي ثبت سفارش گروه هاي 9 و 10
غضنفري در باره گروه كالايي 9 و 10 نيز توضيح داد : كالاهاي قرار گرفته در اين 2 گروه مصرفي است، سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش گروه 10 را متوقف كرده و گروه 9 نيز به اين صورت محدوديت هايي دارد .
وي تاكيد كرد: اگر بتوانيم هشت گروه كالايي و بخشي از 9 را پوشش دهيم ، همه كالاهاي ضروري كشور از نظر تامين ارز پوشش داده شده است و اين بدان معنا است كه تامين ارز مورد نياز واردات كالا از طريق مركز مبادلات ارزي امكان پذير شده و نيازي به مراجعه به بازار آزاد نيست ، البته نقش صرافي ها در انتقال اين وجوه ارزي همچنان قابل توجه است .
غضنفري با بيان اين جمله كه انتظار مي رود مردم همكاري لازم را داشته باشند ، عنوان كرد : اولويت هاي 9 و 10 كالاهاي مصرفي كم دوام و بادوام را در بر مي گيرد ، بنابراين بايد با اتكا به توليد داخل ، كالاي ساخت كشور را مصرف كنيم و به دولت براي موفقيت در اين اقدام مهم كمك كنيم .
وزير صنعت ، معدن و تجارت در باره اينكه آيا همه مراجعين به اين مركز موفق به دريافت ارز مي شوند ، پاسخ داد : تعداد زيادي از وارد كنندگان در مركز مبادلات ارزي موفق به دريافت تخصيص ارز شدند ، برخي كارگزاران خارجي ارز را به حساب فروشنده منتقل كرده اند و اين افراد مي توانند كالاي خود را منتقل كند ، اما تعدادي نيز در انتظار اين اتفاق هستند .
ارايه ارز صادر كنندگان در مركز مبادلات ارزي
غضنفري همچنين از توافق با صادركنندگان براي ارايه ارز حاصل از صادرات در مركز مبادلات ارزي به وارد كنندگان خبرداد و گفت : اين بدان معني است كه محل هاي تامين ارز تنوع بيشتري پيدا مي كند .
وي تصريح كرد : ورود ارز حاصل از صادرات دربانك هاي خارجي و در اختيار صادركنندگان بخش از فشار را از روي بانك هاي عامل برمي دارد و پوشش بيشتري مي دهد .
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه صادر كنندگان به درخواست ما پاسخ مثب داده اند ، افزود: اگر قرار بود اين ارز خارج از مركز مبادلات ارزي عرضه شود ، به بياني معناي آن اين بود كه احتمال آن مي رفت ، اين ارزدر مسير قاچاق ، خروج سرمايه و يا واردات كالاي لوكس و غير ضروري مصرف شود.
غضنفري تصريح كرد: تقاضاي ما از صادر كنندگان اين است كه حتما با توجه به اينكه ميزي براي استقرار نماينده آنها از طريق اتاق بازرگاني اختصاص مي يابد، بتدريج اطلاعات خود را از طريق نماينده صادر كنندگان در اختيار وارد كننده قرار داده و ارز خود را به آنها بفروشند .
 مركز مبادلات ارزي در خدمت توليد
از نظر وي ، مهمترين مزيت ارايه ارز صادر كنندگان در مركز مبادلات ارزي اين است كه در خدمت توليد كشور و نيازهاي واقعي قرار مي گيرد ، ضمن اينكه وزارت امور اقتصادي و دارايي به دنبال شفاف سازي انتقال ارز و درآمدهاي ارزي است .
وزير صنعت ، معدن و تجارت سپس گفت: براي اينكه در حوزه اقتصاد به راحتي بتوانيم مديريت منابع ارزي داشته باشيم ، بايد هم دارندگان ارز دولتي و هم بخش خصوصي كمك كنند تا بتدريج تمام نيازها از طريق اين بازار پوشش داده شود .
وي درباره ارايه مشوق هاي لازم براي صادر كنندگاني كه ارز خود را در مركز مبادلات ارزي ارايه مي كنند ، گفت : در وزارت اقتصاد و دولت اين موضوع كه صادر كنندگان از 100 درصد معافيت هاي مالياتي برخوردار هستند ، مطرح است و بنابراين از آنها انتظار مي رود كه در قبال آن ، حداقل اين ارز را در جايي اظهار كنند و در اختيار وارد كنندگاني كه قرار است كالاي مورد نياز توليد را تامين كنند ، قرار گيرد .
غضنفري گفت : اين موضوع تعهدي دو جانبه است و زماني كه دولت متعهد به ارايه تخفيف مالياتي به ميزان صددرصد مي شود در مقابل انتظار دارد كه همه صادركنندگان به بهبود بهتر فضاي كسب و كار كمك كند .
وي توضيح داد : توافقات اوليه با صادر كنندگان انجام شده و آنها قبول كرده اند كه ارز خود را در مركز مبادله اي عرضه كنند .
پيشنهاد صادر كنندگان براي ارايه ارز مورد نياز اولويت هاي 7 و 8
وزير صنعت ، معدن و تجارت با تصريح براينكه، صادركنندگان ارايه ارز مورد نياز اولويت هاي 7 و 8 در مركز مبادلات ارزي را مطرح كرده اند ، گفت : آنها آماده هستند تا دراين مركز ارز را در اختيار بانك مركزي قرار داده تا به طور مستقيم به وارد كنندگان ارايه شود .
غضنفري با تصريح براينكه هم به لحاظ مصارف اجتماعي از صادركنندگان انتظار مي رود تا دولت را درارايه خدمات بيشتر ارزي براي توليد كمك كنند ، افزود: ديگر اينكه آنها به ما كمك كنند دوباره فرايند پيمان سپاري ارزي شكل نگيرد ، موضوعي كه صادر كنندگان نظر مثبتي در خصوص آن ندارند .
وي همچنين گفت: بايد يك مكانيزم روشن ارتباط ارزي بين مركز مبادلات ارزي و صادر كنندگان ايجاد شود ، از آنها خواستيم كه طرح هاي پيشنهادي خود را به ما ارايه دهند ، روز گذشته نيز دومين جلسه با صادركنندگان دراين خصوص برگزار شد و اميدواريم بزودي شاهد آن باشيم كه نماينده آنها " ميز" خاص خود را در مركز داشته باشد و بدون اينكه ارز را مستقيما به فروش برسانند اطلاعات را در اختيار وارد كنندگان قرار دهند تا آنها بتوانند ارز را از صادر كنندگان دريافت كنند.
ثبت حدود سه هزار فقره ثبت سفارش به ميزان يك ميليارد دلار
وزير صنعت ، معدن و تجارت در ادامه گفت: نزديك به سه هزار فقره ثبت سفارش در مركز مبادلات ارزي به ثبت رسيده كه اين تعداد حدود يك ميليارد دلار ارز را به خود تخصيص داده و معني آن اين است كه اگر اين مركز شكل نمي گرفت بايد به همين ميزان ارز از بازار آزاد تامين مي شد ، اين وضعيت بر روي بازار آزاد اثر منفي مي گذاشت ، منجر به افزايش قيمت ها شده و كالاهاي توليدي را گران مي كرد .منجر به افزايش قيمت تمام شده مي شد ، موضوعي كه توليد كنندگان از آن شكايت دارند.
به اعتقاد وي ، مركز مبادلات ارزي بتدريج مي تواند حالت معكوس داشته باشد به نحوي كه با پايين آوردن قيمت ارز ، به ساماندهي توليد كمك كند و موجب افزايش مواد اوليه توليد شود .
غضنفري در عين حال با طرح اين مطلب كه شايد قضاوت در باره مركز مبادلات ارزي كمي زود باشد ، افزود: اما به نظر مي رسد در 20 روز فعاليت آن ، جهت حركت اميد بخش بوده ، هر چند كه ممكن است وارد كننده با يكي دو روز تاخير ارز خود تحويل گيرد اما به طور قطع در تداوم فعاليت بهتر خواهد شد و سروسامان بيشتري مي گيرد .
وزير صنعت ، معدن و تجارت در ادامه گفت : تحليل گران بانك مركزي در پي ارايه تحليلي دقيق در باره فعاليت اين مركز هستند كه خوشبختانه قيمت بازار تقريبا كنترل شده است
نوسانات اندك نرخ ارز در مركز مبادلات ارزي
وي در باره نوسانات اندك نرخ ارز در مركز مبادلات ارزي با اشاره براينكه فعالان اقتصادي به دنبال ثبات قيمت ها هستند ، افزود: اين موضوع براي آنها خيلي مهم است ، بنابراين از تغييرات حتي اندك هم گلايه مند هستند اين دو پارامتر باعث شد تا بتدريج مركز به سمت نوسان خيلي اندك در قيمت خود تمايل پيدا كند تا واردكنندگاني كه ارزي را خريداري كرده اند نسبت به دو روز بعد احساس نكنند كه مغبون شده اند و به بازار هجوم آورند .
غضنفري افزود : به نظر مي رسد با ثبات قيمت ارزي با نوسانات محدود بهتر مي توان فعاليت هاي كسب و كار را برنامه ريزي كرد در آينده و قيمت كالا را مشخص كرد.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 251316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =