آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از تجمل گرایی و مهریه های سنگین در ازدواج، این مساله را دربردارنده مشکلات زیاد برای خانواده ها، جوانان و جامعه دانست و خواستار تشکیل سازمانی مستقل با بودجه و اختیارات کافی برای سازماندهی ازدواج جوانان شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، وی صبح امروز در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با تبریک سالروز ازدواج مبارک مولا علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) به بیان اهمیت مساله ازدواج در دین مبین اسلام پرداخت و گفت: مساله ازدواج مساله ای بسیار ساده و در عین حال مهم و پیچیده است.
این مرجع تقلید با بیان این که قرآن مجید مطالب بسیار مهمی درباره ازدواج دارد، گفت: قرآن ازدواج را مایه آرامش انسان قرار داده است و این آرامش تنها در بعد فردی خلاصه نمی شود بلکه به تبع آن آرامش در عرصه اجتماعی نیز تحقق می یابد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به آیه شریفه «هن لباس لکم و انتم لباس لهن» افزود: ازدواج انسان را از آسیب ها حفظ می کند و مایه آبرو است و همسر خوب چنین ویژگی هایی به انسان می دهد.
وی با بیان این که خداوند ازدواج را به صورت یک فریضه جمعی شمرده است، گفت: دولت، مسؤولان، مردم و خانواده ها همه باید دست به دست هم دهند تا مشکل ازدواج جوانان حل شود.
 آیت الله مکارم شیرازی افزود: به دلیل این که پیرایه ها به این سنت بسته شده مشکلاتی ایجاد شده است؛ مهریه ها، جهیزیه ها و تجملات سنگین و پر زرق و برق در مراسم ازدواج مشکلاتی را ایجاد کرده است، اینها هیچ کدام اسباب خوشبختی نیست، بلکه در مقابل غالبا اسباب بدبختی است.
وی با تاکید بر دوری جامعه و خانواده ها از این سه مساله که مانعی جدی فراروی ازدواج جوانان شده است، توصیه هایی به مردم ایران و دولتمردان در این زمینه ارائه کرد و گفت: سعی کنید مراسم ازدواج را به صورت آسان و بدور از تجملات برگزار و راه را برای ازدواج جوانان عزیز فراهم کنید.
این مرجع تقلید با انتقاد از تجمل گرایی در ازدواج، گفت جوانانی تحصیلکرده هستند که با چهارده سکه و جهیزیه ساده ازدواج می کنند و به جای مراسم پر زرق و برق به پابوس امام رضا(ع) می روند و بعد نیز زندگی بسیار خوبی با هم دارند.
وی با تاکید بر تبلیغ ازدواج های آسان در جامعه، ابراز داشت: اگر فرهنگ جامعه ارتقا پیدا کند مشکل ازدواج حل می شود، ما روحانیان باید مبلغ اینها باشیم و نمونه های ازدواج موفق که در اسلام و قرآن هست را تبلیغ کنیم. 
آیت الله مکارم شیرازی مهریه های بالا و جهیزیه های سنگین را مایه خوشبختی زوج های جوان ندانست و تاکید کرد: ما روحانیان باید خودمان نیز در عمل نشان دهیم که به این امور عامل هستیم.
وی در ادامه به مساله کنترل موالید اشاره کرد و گفت: از سویی سن ازدواج در جامعه بالا رفته است، از سویی دیگر بعد از ازدواج زوج ها تا چند سال تمایلی به بچه دار شدن ندارند و دوره مناسب بچه دار شدن را از دست می دهند؛ این مساله تبعاتی را برای جامعه به همراه دارد و باعث پیر شدن تدریجی بافت جامعه می شود و این تهدید و خطری برای جامعه و کشور است.
 آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: امیدواریم خداوند به همه گوش شنوا بدهد و ما ورای شعارهایی که داده می شود تصمیم و عمل نیز باشد حتی اگر یک سازمان مجهزی برای مساله ازدواج جوانان فراهم کنند که هم تسهیلات بدهند و هم آموزش های لازم را به آنها ارائه کنند، بسیار مفید و بجا خواهد بود.
این مرجع تقلید در پایان اظهار داشت: اگر این مساله را رها کنیم و هر ازچند گاهی مراسمی برگزار کنیم حالت دکوری و نمادین پیدا می کند؛ از این رو باید سازمانی دارای سرمایه های کافی و اختیارات لازم وجود داشته باشد تا مساله ازدواج ساماندهی شود.

/30362

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 251663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    1 0
    حاج آقا به نظرم این رویه ماحصل ارج بیش از حد نهادن به مقام به اصطلاح شامخ زن است و تقریبا نمونه مشابه خارجی هم ندارد اینکه 100 سکه مهریه باشد در حالی که توان پس انداز برای 1 سکه در سال برای افراد با 600هزار تومان حقوق وجود ندارد. از سویی قیمتها دقیقا 2 برابر شده ولی یارانه و حقوق افزایش نداشته . و حداقل با استناد به رویه ازدواج در دول غربی که در زمان طلاق مایملک جمع آوری شده بین 2 نفر تقسیم میشود را مطرح کنید. و در وضع موجود فقط وامها و اقساط بین دو نفر تقسیم خواهد شد با سود 35 درصد.
  • بدون نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 2
    خدا حفظت کنه آقا روحانیت وارد گود بشه بقیه جامعه حله
  • بدون نام IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    4 0
    ازدواج جوانان نه به سازمان نیاز داره و نه ستاد.آقایون اگه واقعن میخوان جوونا زودتر ازدواج کنن،چند مسأله رو حل کنن کافیه: -دوره خدمت سربازیو که افزایش دادن به حالت اول برگردونن(من توی خوابگاه دانشجویی زندگی میکنم که در ساکنینش از 18 تا 30 ساله هستن و اکثرشون اگه سربازی نداشتن،همین امشب میرفتن خواستگاری!). -وضع اقتصادی کشورو سروسامون بدن(علی الخصوص قیمت مسکن). در اینصورت جوونا خود به خود به سمت ازدواج میرن، نیازی هم به سازمان نیست.
  • بدون نام EU ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    با وجود ایجاد سازمان ورزش و جوانان ........ایا ایجاد این سازمان ضروری است ؟