۰ نفر
۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۸

سخنان متفاوت و حساس رهبر انقلاب در سفر اخیرشان همزمان با شرایط خاص ایران و جهان دوره جدیدی برای کشور رقم زده است .

این دیدگاهها هم می تواند با مواجهه ای شعاری و کلیشه ای مورد غفلت قرار گیرد و هم می تواند نقطه عطفی درعرصه های گوناگون خصوصا در حوزه سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی کشور باشد .
تأمّل دقیق و عمیق در این دیدگاههای خاص ممکن است صفحه ای تازه در کتاب انقلاب باز کند و روزی نو در تقویم ایران بگشاید و رویکردی متفاوت و حساب شده که درعین اقتدار و قاعده مند بودن کاملا واقع گرا و عینی است و نوعی اعتدال و عقلانیت در همه حوزه ها ایجاد کند .
این روز تازه تاریخ انقلاب از این نظر اهمیت دو چندان پیدا می کند که آرام آرام با مخاطبانی تازه و نسلی جدید روبرو هستیم که علیرغم تعلق عاطفی و قلبی به محتوای اصول و آرمانها و ارزشهای بنیادین نظام اسلامی و تمدن کهن ایرانی شاید در شکل و ظاهر بسیاری امور با نسل گذشته تفاهم و توافق نداشته باشد .
این روز تازه از این نظر اهمیت بیشتر می یابد که شرایط و تحولات اجتماعی و فرهنگی جهان و سرعت دگرگونی و پیشرفت تکنولوژی فرصت ها و تهدید های تازه ایجاد می کند و تا چشم بر هم بزنیم و به خود بیاییم اینترنت بدون خطوط تلفن و شبکه های ماهواره ای بدون دیش و رسیور قابل دریافت خواهند بود .
این روز تازه از این نظر اهمیت افزونتر می یابد که بعد از سالها تجربه های گوناگون و خطاهای راهبردی فراوان دیگر فرصت چندانی برای درک این شرایط نداریم و بر سر دو راهی حساسی قرار گرفته ایم : یا باید بخش عظیمی از نیروها و استعدادهای جبهه خود را به دشمن واگذار کنیم صرفا به این دلیل که در ظاهر و برخی جزئیات مثل ما نیستند و یا باید شرایط و وضعیت آنها را بفهمیم و با آن کنار بیاییم و جزئیات کم اهمیت را به نفع مسائل کلان اما بسیار حیاتی نادیده بگیریم .
امام هفتم – که درود خدا بر او باد - فرمود : " کسی که هر روز خود را محاسبه نکند از ما نیست ، باید پیروان ما هر روز به حسابگری بنشینند ؛ اگر کرداری شایسته و نیکو داشتند خدا را بر این توفیق سپاس گویند و تداوم آن را بخواهند و اگر خطایی کرده اند از خدا آمرزش بخواهند و تصمیم به ترک و جبرانش بگیرند "
این آموزه صریح و دقیق و سنگین تنها به افراد و اشخاص حقیقی اختصاص ندارد بلکه حتی مؤسسات ونهادی های اجتماعی و اشخاص حقوقی نیز اگر محاسبه گر نباشند از پیروان مکتب اهل بیت نخواهند بود . چه افراد عادی و چه نهادهای اجتماعی تنها با محاسبه دائم و مستمر می توانند در مسیر صحیح باقی بمانند و از خطا و انحراف پرهیز کنند .
محاسبه جدی و مستمر است که میزان پایداری یک شخص یا مجموعه رابر مسیر تعریف شده و در نسبت با هدف مشخص نشان می دهد و احیانا مقدار و نسبت خطا و فاصله او را تعیین می کند و نسبت به هر گونه خطر و تهدیدی هشدار می دهد .
تجربه هایی تلخ مانند ماجرای خاوری در حوزه اقتصادی و امثال آن در حوزه های مختلف سیاسی ، فرهنگی ، دینی ، اجتماعی و ... حاصل فقدان محاسبه جدی است و اگر در این روز تازه انقلاب هم با جدیت و قاطعیت جریان های بیدار و آگاه و متعهد و انقلابی فرصت محاسبه ای اساسی و جدی فراهم نشود بی تردید این روز درخشان و تازه از دست خواهد رفت .
حالا وقت محاسبه است و با سخنان اخیر رهبر حکیم انقلاب باید نشست و بررسی کرد که در طول سالهای گذشته چه اشخاص و نهادهایی در این مسیر و جهت اندیشه و عمل کرده اند و چه اشخاص یا جریان هایی بر خلاف این رویکردها حرکت داشته اند .
حالا وقت محاسبه است تا مشخص گردد کجا درست عمل کرده ایم تا آن را تقویت کنیم و کجا به خطا رفته ایم تا به راه صحیح بازگردیم . حالا وقت محاسبه است تا بر اساس خط مشی و تعریف دقیق رهبر انقلاب برای موضوعات حساسی چون سبک زندگی به نتیجه ای شایسته برسیم .
کسانی که در طول پانزده سال گذشته مظلومانه و با غربت از سبک زندگی سخن گفته اند و راه حل بسیاری از مشکلات اجتماعی همچون حجاب را در توجه به این حوزه دانسته اند باید اینک تشویق شوند و در سیاستگذاری های کلان فرهنگی و اجتماعی مورد مشورت قرار گیرند نه کسانی که تا چند ماه فرصت طلبانه از این واژه برای تولید کتاب و سخنرانی و عقد قرارداد استفاده می کنند .
از سوی دیگر کسانی که بخشی از زنان جامعه را صرفا به خاطر ظاهرشان حیوان بی پالان توصیف کرده و به جای مجادله با حکمت و موعظه حسنه ، با ادبیاتی زشت و ناپسند تریبون های رسمی و دینی را آلوده اند باید امروز مورد بازخواست قرار گیرند یا اقلا بعد از این اجازه تصمیم گیری و تأثیر گذاری در برنامه ریزی های کلان کشور را نداشته باشند .
فرصت طلایی پیش رو در این روز تازه چندان طولانی نخواهد بود . اگر به دستور آسمانی پیشوایمان عمل کنیم می توان از قدرت و توان و ظرفیت عظیم همه ملت بزرگ ایران برای تحقق بیشتر آرمانهای اسلامی در جهان بهره برد و نسل جدید را با همه اقتضائات و طبیعت و تغییراتش به خدمت اصول و ارزشهای بنیادین نظام گرفت و اگر به محاسبه ای جدی نپردازیم و باز هم با تعارف و شعار و ملاحظه پیش برویم نه تنها درخشش افتخار آفرین حکمت و آگاهی رهبری فرزانه را نادیده گرفته ایم بلکه از این فرصت طلایی برای اوج بخشیدن به حرکت عظیم امت مسلمان ایران در عرصه جهانی محروم خواهیم شد .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 251858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۷
    10 3
    بسيار عالي به اين رويكر عاقلانه نياز مبرم داريم. واقعا آنهايي كه از تريبون ها وكرسي ها استفاده مي كنند ومطلب می گویند وسخنرانی می کنند باید خیلی مواظب باشند قشر عظیمی از مردم را توهین نکنند. وبا مدارا وحسن خلق و رویه اسلامی صحیح مسائل را مطرح کنند، وطوری نشود که مصداق آیه قرآنی "الذین ضل سعیهم فی الحیاة الدنیا وهم یحسبون أنهم یحسنون صنعا" باشد. دیگر این که آفت بزرگ حاکمیت ها عدم محاسبه است که در اصطلاح مدیریتی یکی از مهمترین وظایف مدیر است یعنی پس از برنامه ریزی وساماندهی و... کنترل ونظارت می آید. وبدون آن هیچ کاری درست به منصه ظهور نمی رسد.
  • سید IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۷
    6 3
    تا کی به تمنای وصال تو یگانه/ اشکم شود از هر مژه چون سیل روانه ؟؟؟
  • راشدانصاری IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    0 0
    سلام بزرگوار عالی بود به سایت فقرا هم سربزنید استاد