۰ نفر
۲۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۲

پس از مدت‌ها بحث و کشمکش بین وزارت راه و سازمان محیط زیست، تکلیف کنارگذری که قرار بود در این تالاب احداث شود و مخالفت‌های کارشناسان و فعالان محیط زیست را در پی داشت مشخص شد.

پس از مدت‌ها بحث و کشمکش بین وزارت راه و سازمان محیط زیست، تکلیف کنارگذری که قرار بود در این تالاب احداث شود و مخالفت‌های کارشناسان و فعالان محیط زیست را در پی داشت مشخص شد. دیروز مدیر کل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست از ابلاغ مصوبه‌ای خبر داد که گذر کنارگذر تالاب انزلی را در این تالاب قطعی می‌کند.

امیر عبدوست با تأکید بر این مطلب که با ابلاغ این مصوبه و در چارچوب و رعایت شرایط آن گذر جاده از تالاب انزلی قطعی است، اظهار کرد: موضوع کنارگذر تالاب انزلی بعد از ایرادهای زیست‌محیطی وارد شده به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ارسال شد تا بر اساس اطلاعات علمی در مورد آن اظهار‌نظر و این جاده بر اساس موازین علمی ساخته شود.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست با اشاره به منطبق نبودن شرایط کنار‌گذر در دوره قبلی تأکید کرد: موضوع گذر جاده از تالاب انزلی بعد از توقف و بررسی ایرادهای گرفته شده مجدداً در هیأت دولت مطرح شد و با مشخص کردن شرایط جدید نحوه اجرای آن مشخص و تعریف شد که اگر شرایط این مصوبه اجرا شود جای هیچ نگرانی در تالاب انزلی وجود ندارد.

به گزارش مهر، مدیر کل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست افزود: عرض پلها و مکانهایی که باید پل ساخته شود و قسمت‌های برداشت و ریختن شن و همین طور ایجاد گذرگاه‌ها و دیگر موارد در این مصوبه مورد توجه قرار گرفته به نحوی که دهانه پلها در قسمت‌هایی به 60 متر و بیشتر نیز می‌رسد.

پیش از این کارشناسان اصرار وزارت راه و ترابری برای ساخت میانگذر از این تالاب بین‌المللی را غیرمنطقی خوانده بودند به این دلیل که پیش‌بینی می‌شد دهانه پل‌ها کوچک طراحی شود بنابراین جریان آب به خوبی انجام نشده و به تبع پدیده «جلبک آزولا» به خاطر جریان نیافتن آب تشدید شود و درنهایت شوری دریاچه بالا رفته و شاهد فاجعه‌ای بدتر از این باشیم.

تالاب انزلی یکی از تالاب‌های مهم و یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد کشورمان است که علاوه بر این که احداث میانگذر تهدیدی برای آن به حساب می‌رود، با مشکلات و فشارهای زیادی روبه‌رو است به عنوان مثال تخلیه سالانه 30 میلیون تن فاضلاب شهری، 15 هزار تن کود شیمیایی، 4 هزار لیتر سموم کشاورزی، فاضلاب حدود 50 کارخانه، ورود گونه غیربومی آزولا و همچنین ساخت استادیوم 30 هزار نفره در جزیره «چراغ پشتان» آن هم در حالی که زمین آن در محدوده حفاظتی قرار دارد و از لحاظ کارشناسی، می‌تواند به مشکلات کنونی تالاب بیفزاید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 25216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =