مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی قطعنامه سپتامبر 2012 شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را مورد واکاوی قرار داد.

به گزارش خبرآنلاین دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به یکصدوپنجاهمین نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که از 10 سپتامبر 2012 (20 شهریور 1391) به مدت پنج روز برگزار شد اعلام کرد: بررسی گزارش مدیرکل آژانس در خصوص ایران، ایمنی هسته ای و چگونگی اجرای نظام پادمان در سوریه، کره شمالی و خاورمیانه از مهمترین موضوعات مطرح شده در این نشست بودند. در خصوص ایران چهار گزینه؛ گزارش به شورای امنیت، تصویب قطعنامه، صدور بیانیه و بررسی ماهوی گزارش یوکیا آمانو در پیش رو قرار داشت که نهایتا شورای حکام در 13 سپتامبر 2012 (23 شهریور 1391) قطعنامه ای را بدون اجماع به تصویب رساند. از 35 عضو شورای حکام، کوبا رای مخالف و مصر، تونس و اکوادور رای ممتنع دادند. هر چهار کشور عضو «جنبش عدم تعهد» محسوب می شوند. آخرین قطعنامه شورای حکام GOV/2011/69در 18 نوامبر 2011، به تصویب رسیده بود. مبنای صدور قطعنامه آژانس را گزارش 30 اوت 2012 یوکیا آمانو شکل می داد.
قطعنامه مذکور در حالی صادر شد که اعضای نم در 13 سپتامبر 2012 بیانیه ای را در حمایت از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران صادر کرده بودند. بر این اساس یوکیا آمانو بایستی در نوامبر 2012 گزارش خود را در خصوص اجرای قطعنامه به شورای حکام ارائه کند.
این گزارش در ادامه ملاحظات سیاسی جمهوری اسلامی ایران پس از اظهارات مدیر کل آژانس و قطعنامه شورای حکام را بدین شرح برشمرد:
الف) تمایل واشنگتن برای مدیریت منازعه بجای گزینه تقابل با ایران
رویکرد واشنگتن در حوزه تحریم ها، مبتنی بر گزینه تنزیل است. در این رویکرد واشنگتن در قبال کاهش واردات نفت متحدان خود از ایران ، آن کشورها را از تحریم های مالی و بانکی آمریکا معاف می کند. به عبارتی واشنگتن در شرایط حاضر بجای گزینه مواجهه نظامی، خواستار مدیریت منازعه و همراه سازی سایر کشورها با تحریم است، حتی اگر این تحریم ها در سطوح نمادین یا کم اثر باشند. برای مثال بلژیک، ژاپن ، بریتانیا، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، مجارستان، اسپانیا، چین، سنگاپور، مالزی، تایوان، سریلانکا، ترکیه، کره جنوبی، هند و آفریقای جنوبی از جمله کشورهایی اند که واشنگتن آنها را به دلیل کاهش واردات نفت از ایران، از فهرست تحریم های یکجانبه آمریکا معاف کرده است. حمایت واشنگتن از قطعنامه را نیز بایستی به عنوان بخشی از راهبرد عملیات روانی و اقناع سازی متحدان ایالات متحده برای اعمال تحریم های جدید ارزیابی کرد.
ب) ایجاد مانع در روند اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تامین 20 هزار مگاوات برق هسته ای
تمرکز قطعنامه شورای حکام آژانس بر تاسیسات پارچین و فوردو با هدف ایجاد مانع برای ساخت 10 مجتمع غنی سازی است که ایران قصد ساختن آنها را دارد. جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی بایستی تا سال 1404 ، بیست هزار مگاوات برق مورد نیاز خود را از انرژی هسته ای تامین کند که تحقق آن مستلزم ساخت تاسیسات جدید غنی سازی اورانیم و تولید بومی سوخت هسته ای است.
یوکیا آمانو در بند «40» گزارش اوت 2012 خواستار دسترسی بدون تاخیر به تمامی سایت ها، تجهیزات، افراد و اسناد مورد درخواست آژانس بین المللی انرژی شده است. به دلیل سابقه نشت اطلاعات توسط تیم بازرسان آژانس، ملاحظه ایران در این بخش بیشتر اطلاعاتی – نظامی است.
ج) کاهش احتمال تفاهم در مذاکرات آتی ایران و آژانس
بررسی ماهوی گزارش آمانو و قطعنامه شورای حکام، بیانگر آن است که خروجی مذاکرات هسته ای ایران و آژانس از نتایج ملموسی برخوردار نبوده و فضای حاکم بر شورای حکام به سمت تداعی وجود فعالیت های هسته ای نظامی در تاسیسات پارچین تمایل دارد و محور جنگ تبلیغاتی رژیم صهیونیستی نیز در راستای از کار انداختن تاسیسات پارچین یا مرکز غنی سازی فوردو متمرکز است.
219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 252253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهروز اقامحمدی از کرج IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
    10 10
    در هر جا که امریکا با ایران مذاکره و تعامل مثبت داشت و ایران را به عنوان یک قدرت مهم بین المللی و تاثیر گذار به رسمیت شناخت و جایگاه ایران را با خودش همتراز دانست نتیجه مثبت برای دنیا و ایران و امریکا داشته است مانند بحران افغانستان و عراق که منجر به حذف طالبان و صدام گردید و هرجا که قدرت تعیین کنندگی ایران را نادیده گرفت و از زبان فشار و زور و تهدید و تحریم و اینگونه موارد بر علیه ایران استفاده کرد که نتیجه اش افزایش ظرفیت و قدرت ایران بوده خود امریکا و غرب دچار مشگل شده است و تبعاتش برای دنیا سنگین بوده است عبور از چالش ها است که یک ملت را قدرتمند میکند و مردم ایران در هشت سال دفاع مقدس این مهم را کاملا درک کرده اند پس چرا غرب این پارامتر مهم را درک نمیکند غرب کوتاه بیاید نفع میبرد