۰ نفر
۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۱

مدیر عامل ایران خودرو می گوید، اگر گره سیاسی پیش آید رابطه مان با پژو را قطع می کنیم.

 

گروه اقتصاد: پس از این که وزیر صنایع و معادن در حاشیه نمایشگاه توانمندی یهای صنعتی از خروج پژو فرانسه از صنعت خودرو ایران خبر داد به نظر می رسید که مدیرعامل ایران خودرو هم به این اظهار نظر در پس اختلافات قبلی صحه گذاشته و با بهانه خودکفایی و تولید خودرو با استفاده از قطعات داخلی اصرار بورزد.

امروز منوچهر منطقی سکاندار ایران خودرو که به مدد توجه دولتی طی سالهای گذشته جایگاه خوبی را در تولید داخلی کسب کرده بود رسما از رفتن پژو از ایران در آینده نزدیک خبر داد و اظهارداشت: برنامه داریم تا از میزان حضور پژو در تولیدات این شرکت در یاران بکاهیم و می خواهیم خودروی داخلی تولید کینم .

وی البته در این اظهار نظر جانب احتیاط را هم رعایت کرد و از همکاری 20 ساله با پژو سخن گفت که سرآغاز ایجاد نهادهای مختلف شده است و بنابراین اگر هم قرار باشد با این خودرو ساز قطع رابطه ای باشد تنها در خرید قطعات و تولید خودروهای تحت نام این شرکت است و ایران خودرو پژو در اینده نزدیک یک خودروی جدید را طراحی خواهند کرد.

مدیرعامل ایران‌‏خودرو به پشتوانه اظهارات وزیر صنایع و معادن درباره توقف همکاری با پژو گفت: ایران خودرو در نظر دارد تا همکاران خارجی خود را محدود به دو همکار یکی در غرب و دیگری از کشورهای آسیای جنوب‌‏شرقی کند بنابراین اگر لازم باشد همکاریمان را با پژو قطع خواهیم کرد.

منطقی در جمع خبرنگاران که به بهانه تشریح استراتژی ایران خودرو در سالهای آینده به این شرکت رفته بودند با بیان این مطلب گفت: در نظر داریم تا همکاری‌‏مان را با پژو کاهش دهیم و دراین راستا تا پایان سال 3 محصول پژو را به صورت 100 درصد داخلی تولید خواهیم کرد و تنها یک محصول تا شهریور داخلی سازی خواهد شد.

وی البته سیاسی شدن این موضوع را دلیل بی قید و شرط برای قطع همکاری با پژو خواند و اظهارداشت: اگر این بحث به مباحث سیاسی و اقتصادی گره خورده و و اگر لازم باشد همکاریمان را قطع می‌‏‌‏کنیم تا کنون هم وابستگی‌‏مان را به حدی کم کرده‌‏ایم.

وی پرداخت 5 هزار یورو به جای 25 هزار یورو را دلیل عدم وابستگی به پژو عنوان کرد و گفت: این نشان دهنده افزایش تولید داخل محصولات همکار با پژوست و می‌‏توانیم از این بعد بر روی همکاری مشترک بر روی پلت فرم و طراحی همکاری کنیم ما برای همکاری مشترک نیازمند تطابق با تکنولوژی‌‏های روز هستیم تا در کنار تولید محصولات جدید بازار را حفظ کنیم.

منطقی همچنین درباره ادامه همکاری با رنو وبنز نیز اظهارداشت: همکاری ما با رنو و بنز همچنان ادامه خواهد یافت و هیچ تغییری در روند همکاری ما فعلا اتفاق نمی‌‏افتد چرا که ما بیشتر به دنبال تولید محصول داخلی هستیم و عمده سهم مشترک ما با پژوست.

به گفته وی، ایران خودرو در حال حاضر درباره تولید محصولات جدید با چند شرکت ژاپنی مذاکراتی د اشته که متناسب با شرایط همکاری‌‏ها ادامه خواهد یافت و نکته مهم این است که ایران خودرو دیگر با تولید‌‏کننده‌‏های خارجی از موضع پایین برخورد نمی‌‏کند.

منطقی در ادامه تصریح کرد: بر اساس دو برنامه استراتژی در ایران‌‏خودرو که یکی تولید برند داخلی با بیش از 50 درصد تولید داخلی است و تنها نکته مهم در این میان حمایت دولت برای تامین منابع مالی لازم برای تولیدات جدید است.

مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به سوالی که درباره قطع یک طرفه همکاری پژو با ایران پرسید؟ گفت: من بعید می‌‏دانم پژو این کار را انجام دهد و به قول معروف هیچ کس با دست خودش، خودکشی نمی‌‏کند. بازار پژو در ایران بازار بسیار خوبی است و به این راحتی پژو این بازار را از دست نمی‌‏دهند مگر شرایط سیاسی، که همه ما ناچار به تبعیت هستیم.

منطقی همچنین خواهان انتشار اوراق مشارکت از سوی دولت بریا حمایت از تولید شد و اظهارداشت: مهمترین بحث فعلی صنعت خودرو تامین منابع مالی و تورم است، چرا که یکی از مسایلی که تولید را تحت تاثیر قرار می‌‏دهد منابع مالی است و ما پیشنهاد می‌‏کنیم که برای حمایت از صنعت خودرو دولت اوراق مشارکت را برای تولید داخل چاپ کند و هزینه تورم اضافی این اوراق نیز توسط دولت متقبل شود.

وی ادامه داد: اگر زمینه مالی تحت کنترل قرار گیرد با توجه به موراد متعدد در زمینه‌‏های دیگر، همچون طراحی مدل و گشایش بازار مشکلی نخواهیم داشت.

شاید سال 88 کاهش قیمت دادیم

منطقی همچنین درباره کاهش قیمت خودرو در داخل گفت: با توجه به این که ما مواد اولیه برای تولیدات را در ابتدای سال خریدیم و تا کنون هم بر اساس همان مواد در حال تولید هستیم برای امسال نمی‌‏توانیم قول کاهش قیمت را بدهیم ولی احتمال دارد با توجه به کاهش قیمت مواد اولیه از چند ماه گذشته برای سال آینده کاهش قیمت داشته باشیم.

وی افزود: ما علاوه بر قیمت مواد اولیه، میزان بهره وری را نیز برای کاهش قیمت در نظرداریم و سعی خواهیم کرد تا به تعادل برسیم.

وی همچنین درباره برنامه صادراتی یک میلیارد دلاری و تحقق 70 درصدی آن تا پایان سال اظهارداشت: ما در حال حاضر8 تا 10 محصول را در بازارهای جهانی عرضه کرده‌‏ایم و برای 8 محصول بازار بسیار خوبی را داریم و با توجه به این که بازار چین و هند برعکس تمام بازارها با افزایش صادرات مواجه بوده‌‏اند ما نیز همین افزایش را تجربه خواهیم کرد.

اصلا پیکان تولید نمی‌‏کنیم

منطقی درباره شایعات متعدد درباره تولید پیکان اظهارداشت: اصلا بنای برای تولید مجدد پیکان نداریم و با امکانات موجود برای تولید خودروی ارزان قیمت در حد 6 الی 8 هزار دلار فعالیت خواهیم کرد.

برای ضرر تندر 90، از قطعه سازان استفاده می‌‏کنیم

وی در ادامه درباره تولید تندر 90 با توجه به ضرر دهی که از سوی خودروسازان مطرح می‌‏شود گفت: برای تندر 90 دو برنامه داریم که یکی کاهش قیمت بر مبنای سال 85 بود که محقق شد و برنامه دیگر هم استفاده بیشتر از قطعه سازان داخلی برای کاهش قیمت است.

X12 کم هزینه ترین خودرو ساخت داخل است

منطقی همچنین درباره تولید X12 با توجه به این که هزینه‌‏های تولید سمند هنوز پاس نشده است گفت: X12 برای ما کمترین هزینه تولید را داشته است و یکی از برنامه‌‏های اساسی ما تولید این محصول برای بازار صادرات بوده تا سبد محصولات صادراتی خود را تکمیل کنیم.

وی ادامه داد: مزیت ما نسبت به اروپایی‌‏ها طراحی است و به زودی خودروی را با بیش از 50 درصد ساخت داخل تولید با قیمت حدود 10 میلیون تومان خواهیم کرد.

وی در باره تاثیر بحران اقتصادی جهان و کاهش سودآوری خودرو سازان اظهارداشت: در سال جاری با توجه به اقدامات انجام شده بحرانهای جهانی بر روی ما آنچنان تاثیری نخواهند گذاست ولی ممکن است در سال 88 ما نیزاز این بحرانها آسیب ببنیم.

وی درباره بحران مالی در ایران خودرو نیز اظهارداشت: ما بحران مالی نداشتیم بحران جریان نقدینگی داشتیم که با برنامه‌‏ریزی بر روی منابع کوتاه مدت این مشکل را حل کردیم.

پوی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره شیفت شدن ایران خودرو بر روی محصولات صادراتی اظهارداشت: صادرات یک نعمت است و سعی خواهیم کرد که 10 محصول جدید را به بازار داخل معرفی کنیم و در نظر داریم تا تنوع محصول را از 54 به 64 برسانیم.اصولا اگر مراقب بازار داخل نباشیم موفق نخواهیم بود.

بهتر است تعرفه در حد 90 درصد باقی بماند

منطقی درباره پیشنهاد وی برای ثبات یا افزایش تعرفه واردات خودرو اظهارداشت: در شرایط فعلی بهتر است که تعرفه در همان حد قبلی یعنی 90 درصد باقی بماند تا از واردات بیش ازحد خودرو به داخل جلوگیری شود.

وی همچنین درباره شایعات برکناری اش و ادامه استراتژی ایران خودرو نیز گفت: اگر من هم باشم و نباشم باید استراتژی های تدوین شده در شرکت ادامه یابد منطقا باید بر روی همان برنامه حرکت کرده و به هدف بیاندیشیم اگر در ایران‌‏خودرو هم تغییر مدیریتی اتفاق بیفتد، برنامه ها ادامه خواهد یافت.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عليرضا محمودي IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۸۷/۱۱/۱۰
    18 1
    عمر زمامداري منطقي بر بازار انحصاري خودروي داخلي به پايان رسيده و رفتن وي نويد بخش ايجاد رقابت تنگاتنگ در معقوله خودرو داخلي و رضايتمندي مشتري خواهد بود . انشاء ا...