نویسنده در این کتاب نشان می‌دهد که ایالات متحده هدفی جز تحکیم سلطه همه‌جانبه در عرصه‌های مختلف سیاسی، نظامی و اقتصادی ندارد و تمام شعارهای این کشور در سایر کشورها و ادعای دفاع از حقوق بشر، همگی در این راستا قابل ارزیابی است.

به گزارش خبرآنلاین، انتشارات مرکز اسناد انقلاب کتاب «سلطه همه‌جانبه: دموکراسی خودکامه در نظم نوین جهانی» نوشته ویلیام انجدال با ترجمه معصومه تقی‌زاده را روانه بازار نشر کرد. در معرفی کتاب می خوانیم: «دوران جنگ سرد عرصه رویارویی دو قدرت بزرگ جهانی ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی بود. آمریکا در طول این دوره خود را پرچمدار دنیای آزاد و مدافع دموکراسی و آزادی در برابر کمونیسم جهانی می‌دانست. در واقع خطوط کلی سیاست خارجی ایالات متحده در طول نیم‌قرن در همین راستا ترسیم شده بود. به عبارت دیگر تهدیدی به نام کمونیسم جهانی که شوروی نماد آن بود، مهم‌ترین مؤلفه و عنصر قوام‌بخش سیاست خارجی کلان آمریکا به‌شمار می‌آمد.
فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد نقطه عطفی در عرصه روابط بین‌الملل بود. آمریکا با از بین رفتن دشمن و رقیب همیشگی‌اش دچار خلأ هویتی در سیاست خارجی خود شد. در واقع با رفع شدن تهدید کمونیسم، ایالات متحده‌ آمریکا در تعریف سیاست خارجیِ مألوفِ خود با یک بحران جدی مواجه شده بود. دیگر تهدیدی به نام شوروی وجود نداشت تا بهانه‌ای برای مسابقه تسلیحاتی جنون‌آمیز آمریکا و دست‌اندازی‌های مدام آن به سایر کشورها باشد. یک دهه سیاست خارجی ایالات متحده در هاله‌ای از ابهام و خلأ سپری شد، اما حادثه تروریستی 11 سپتامبر آغاز عصر جدیدی در سیاست خارجی این کشور بود. این حادثه که پس از گذشت یک دهه هنوز ابعاد آن مشخص نشده و ‌پرسش های بسیاری درباره‌ آن مطرح است، کلید حل معضلات ایالات متحده بود. پس از این حادثه، آمریکا با ادعای مبارزه جهانی علیه تروریسم بار دیگر دست به اقدامات نظامی گسترده و خارج از قواعد بین‌المللی زد که خسارات سنگین و جبران‌ناپذیری را به‌ بار آورد.»


نویسنده در این کتاب نشان می‌دهد که ایالات متحده هدفی جز تحکیم سلطه همه‌جانبه در عرصه‌های مختلف سیاسی، نظامی و اقتصادی ندارد و تمام شعارهای این کشور همچون مبارزه با کمونیسم و تروریسم، گسترش آزادی و دموکراسی در سایر کشورها و ادعای دفاع از حقوق بشر، همگی در این راستا قابل ارزیابی است. ضمن اینکه در همین زمینه، آمریکا از هر ابزاری برای براندازی دولت‌های مخالف خود بهره می‌برد.
 

این کتاب در 350 صفحه و با قیمت 7300 تومان منتشر شده است.

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب و هر محصول فرهنگی دیگر کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 255588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =