هیچ روزی در طول سال، فرخنده تر و مبارک تر از این روز مقدس نزد شیعیان اهل بیت نیست.

سید محمد جواد مُهری- عید غدیر، عید الله الاکبر و عید آل محمد و ارزشمندترین و والاترین عید اسلامی است. هیچ روزی در طول سال، فرخنده‏تر و مبارک‏ تر از این روز مقدس نزد شیعیان اهل بیت‏ نیست.
امام صادق(ع) می‏فرماید: روز عید غدیر خم در میان سه عید فطر و قربان‏ و جمعه، مانند درخشندگی ماه در میان‏ ستارگان است. چه تعبیر ظریفی امام دارد، دیگر اعیاد را به ستاره تشبیه می کند.
در این روز بزرگ‏ بود که خداوند اعلام کرد: امروز دین را بر شما تکمیل کردم و نعمتم را بر شما به اتمام رساندم.
نعمت بزرگ اسلام که از نعمتی ارزنده‏تر و گران‏بهاتر است، کامل نمی‏شود و محقق‏ نمی‏گردد جز با ولایت علی(ع).
محب الدین طبری از علمای بزرگ اهل‏ سنت نقل می‏کند که رسول خدا(ص)فرمود:
در روز قیامت که خداوند تمام مردم را جمع‏ می‏کند و صراط بر پل دوزخ زده می‏شوند، هیچ‏ کس از آن نمی‏گذرد جز کسی که با ولایت‏ علی ابن ابی طالب،گذرنامه بیزاری و برائت‏ از جهنم را داشته باشد.
ولایت علی همان طریقه و روشن صحیح‏ زندگی است که اگر مردم آن روش را برگزینند، خداوند در روز رستاخیز،از آب گوارای حوض‏ کوثر به دست علی-علیه‏السلام-سیرابشان‏ می‏گرداند.
اَلواسی، مفسر بزرگ اهل سنت در تفسیر کبیر روح‏المعانی پس از ذکر آیه شریفه «وقفو هم انّهم مسئولون»و آنان را متوقف کنید و ایست‏ بدهید که مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند، در ذیل تفسیر این آیه،اقول گوناگونی را نقل‏ می‏کند و سپس نتیجه می‏گیرد و می‏گوید: «سزاوارترین و صحیح‏ترین سخن این است‏ که در آن روز از عقاید و اعمال انسان سوال‏ می‏شود و از همه مهم‏تر و عظیم‏تر، قطعا ولایت‏ علی کرم الله وجهه است».1
و در این روز بزرگ که یادآور نصب و تعیین‏ امیرالمومنین به دست مبارک رسول اکرم- صلی الله علیه و آله و سلم،و به امر پروردگارش‏ است،باید این فطرت الهی را در دل‏ها زنده‏ کرد و پرده‏های ظلمت و جهالت و تارهای نادانی‏ و غفلت را از دیدگان غافلان برداشت تا بر طریقه‏ حق پایدار گردند و به صراط مستقیم الهی روی‏ آورند و دینشان کامل شود.
امام صادق-علیه‏السلام-اعمال این‏ روز مهم را در چهار چیز خلاصه می‏کند:
1-صیام: در برخی روایات وارد شده روزه‏ این روز برابر است با صد بار حج و صد بار عمره.و در روایت دیگری،کفاره شصت سال‏ گناه است.پس حتما برادران و خواهران به‏ این فضیلت بسیار مهم توجه کنند و حتما آن‏ را روزه بدارند.
2-قیام: اصطلاحا قیام بر عبادت و زنده‏ نگه داشتن این یوم الله با مناجات و دعا و استغفار،اطلاق می‏شود ولی ممکن است قیام‏ کنایه از استقامت و پایداری در راه حق و قیام‏ در برابر دشمنان اسلام و مسلمین و مبارزه با طاغوت‏ها و ستم‏پیشگان باشد.
بهرحال خود قیام علیه باطل و جهاد در راه خدا نیز یک عبادت بزرگ است و از اهم‏ فرائض و واجبات است.
3-اطعام الطعام: مهمانی کردن و اطعام‏ نمودن برادران باایمان از ویژگی‏های تمام‏ اعیاد به ویژه این عید بزرگ است که بر آن تاکید شده است.و قطعا خرسند نمودن مومنین،از برترین عباداتی است که رضایت پروردگار را به دنبال دارد.
4-صلة الاخوان: احسان و نیکی به‏ برادران مومن و دید و بازدید و زیارت آنان‏ پیوسته از اعمال بسیار پسندیده و نیکو است‏ ولی در این روز،تاکید بر آن شده است.در روایت دارد که هر وقت با برادر مومنی دیدار کردید،برای تهنیت به او بگویید:«الحمدالله‏ الذی جعلنا من المتسکین بولایة امیرالمومنین‏ والائمة علیهم السلام»سپاس و حمد خدای را که ما را جزء تمسک جویان به ولایت امیر مومنان‏ و دیگر امامان-درود خدای رحمان بر آنان- قرار داد.
فرا رسیدن این عید بزرگ اسلامی را به ملت‏ بزرگ ایران و عموم مسلمان و شیعیان و پیروان‏ امامان،تبریک و تهنیت عرض نموده،از خدای‏ بزرگ خواهانیم مار را جزء شیعیان و ولایت‏ پذیران واقعی قرار دهد.
پی نوشت:

(1)-تفسیر روح المعانی الوسی،ج 23،ص 80.
منبع: مجله فرهنگ و تعاون، فروردین و اردیبهشت 1379، شماره 17
/30462

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 255594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =