بیش از 50 بازی ایرانی که با حمایت یا مشارکت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ساخته شده، در سومین نمایشگاه استانی بازی‌های رایانه‌ای قم عرضه شده است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از سایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای بازی های تولید شده ( 54 بازی) در غرفه بخش تولید این بنیاد در نمایشگاه استانی بازی های رایانه ای در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.
بازی های رایانه ای عصر پهلوانان، عصر پهلوانان (روئین تنی)، عصرپهلوانان2، هنر سرعت، سیاووش، سرعت شکنان، کارآگاه تیز بین، خارج از سرزمین، فتح قلعه، آدم نماها، شبگرد، چریک، گرشاسپ گرزثریت، گرشاسپ راز معبد اژدها، دروازه های پارس، ملینا، شمشیر نادر و تندیس مرگ از تولیدات ایرانی حاضر در غرفه تولید نمایشگاه استانی قم به شمار می رود.
جای خالی، شکار شیطان، زندگی شهری، جنگ 33 روزه، مورچه، شبان، ایران 140، دزده و مرغ فلفلی، شتاب در شهر، تسخیر، بیداری، لطفعلی خان زند، نبرد آلواتان، راه، شکست حصر آبادان، فراسفر، قلعه سیاه، نبرد خیبر، عملیات کرکوک، نگین سلیمان، داستان جنگل، سیاره میترا، تگ و وی در سیاره میترا (2)، سیاره میترا (3) ، سرگذشت اویار، میرمهنا، فریاد آزادی، کارآگاه علوی، قلب سیمرغ، آسمان دژ، برخورد، سیاره خاموش، ارتش های فرازمینی، سی نپ، گاندو وسرعت بیشتر عناوین دیگر بازی های رایانه ای را تشکیل می دهد. بر اساس اعلام معاونت تولید بنیاد ملی بازی های رایانه ای، نمایش فرآیند نحوه حمایت از طرح های ارایه شده جهت تولید گیم و پاسخگویی به مراجعه کنندگان و فعالان عرصه بازی های رایانه ای از برنامه های غرفه تولید در نمایشگاه استانی گیم است. سومین نمایشگاه استانی بازی های رایانه ای در فضایی بالغ بر دو هزار و 200 متر مربع، 16 تا 19 آبان ماه از ساعت 9 تا20 در محل دائمی نمایشگاه بین المللی قم برپاست. بنیاد ملی بازی های رایانه ای تا کنون سه نمایشگاه استانی در مازندران، خراسان رضوی و قم برپا کرده و برگزاری این رویداد را در دیگر نقاط کشور در دستور کار خود دارد.

 

نمایشگاه‌های گیم، فرصتی برای معرفی و ارتقای تولیدات داخلی

گیم اکنون به عنوان یکی از ارکان  صنعت سرگرمی  با در اختیار داشتن انبوه مخاطبان در جهان مطرح بوده و ایران در این گستره در ردیف صاحبان این هنر – صنعت به شمار می‌رود.گیم اگرچه صنعتی جوان  در میان کشورها بخصوص در چرخه تولید در کشورمان محسوب می شود اما به دلیل اقبال مخاطبان به این بخش از صنعت سرگرمی دارای اهمیت بسزایی است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری پیشرو در جهان اسلام و منطقه خاورمیانه ، چرخه تولید بازیهای رایانه ای را در اختیار داشته واز جایگاه ممتازی در قاره آسیا و عرصه  بین المللی برخوردار است.حضور چشمگیر و مستمر تولیدکنندگان ایرانی در مجامع و رویدادهای جهانی گیم و تحسین کشورهای  پیشرفته و صاحب این صنعت از پیشرفت شگرف فعالان کشورمان در این عرصه اهمیت تداوم  توفیق در گستره یادشده را مضاعف می سازد.به عقیده بسیاری از کارشناسان فارغ از توجه جدی و سرمایه گذاری اساسی در صنعت گیم به دلیل اقبال گسترده و ضرورت درآمدزایی مناسب در این حوزه ، معرفی تولیدات داخلی به مصرف کننده وطنی و ذائقه سازی  برای ایجاد رونق در اقتصاد این بخش به عنوان یک رویکرد اساسی می بایست  در محور برنامه های  نهادهای مسول این بخش قرار گیرد.بر این اساس برگزاری نمایشگاههای ملی و استانی گیم به عنوان رویکردی موثر در جهت تولیدات داخلی ، آگاه سازی مخاطب از  کیفیت و نوع  بازیهای  ایرانی و فرهنگ سازی در جهت مصرف این کالای فرهنگی متناسب با سن و علایق مخاطب – معرفی رده بندی سنی بازیهای رایانه ای- در برنامه های  خرد و کلان نهادهای مسوول قرار می گیرد. بنیاد ملی بازیهای رایانه ای  که متولی صنعت گیم کشور محسوب می شود ، علاوه بر برگزاری نمایشگاه بین المللی بازیهای رایانه ای تهران برپایی نمایشگاههای استانی گیم  را به عنوان برنامه محوری  و در جهت تحقق اهداف یادشده در دستور کار دارد. برگزاری نمایشگاههای استانی  بازیهای رایانه ای در مازندران ، مشهد و قم از گام های برنامه ای - اجرایی  برای  کشف استعدادهای جدید در این عرصه ، معرفی تولیدات ایرانی در نقاط مختلف کشور و ذائقه سازی در حوزه مصرف  با اتکا به داشته های بومی  است .به اعتقاد بسیاری از فعالان عرصه گیم برگزاری نمایشگاههای استانی ، بستری  برای افزایش مخاطب و ایجاد  مطمئن عرضه در جهت درآمدزایی و ارتقای  کیفی محصولات داخلی متناسب با خواست و نیاز مخاطب است. تولید کننده بازی رایانه ای تب یخ زده  معتقد است که  برپایی نمایشگاه ها بازی های رایانه ای در نقاط مختلف کشور در معرفی آثار ایرانی تاثیر گذار است . فرامرز محمود ند می گوید: با استفاده از توانمندی تولیدکنندگان سراسر کشور تولیدات داخلی از لحاظ کمی و کیفی رشد چشمگیری خواهد داشت .
این تولید کننده بازی رایانه ای ،  نمایشگاههای استانی گیم را در ارتقای سطح کیفی بازی های رایانه ای مفید می داند و می افزاید : متولی بازی های رایانه ای بایستی به تمام تولیدکنندگان داخلی در تهران و هر استان دیگر به یک چشم نگاه کرده و اجازه خودنمایی به تمام افراد بدهد . محمودوند جذب  نخبگان شهرستانی درعرصه گیم را از دیگر دستاوردهای برپایی نمایشگاه استانی گیم  عنوان می کند و یادآور می شود: نخبگان شهرستانی درعرصه گیم از طریق این رویداد ها معرفی  و زمینه حمایت منطقی از آنها فراهم می شود.
مدیرعامل شرکت فن آوران اونیک نیز می گوید: حضور شرکت های بازی ساز در نمایشگاه استانی گیم  این امکان را به وجود می آورد تا با سنت و ارزش های دیگر شهرهای استانی آشنا و راه برای تولید بازی های بومی هموار شود. محمد علی عباس پور به نمایشگاه استانی گیم در قم  اشاره می کند و ادامه می دهد: از دستاوردهای مهم این رویداد آشنایی خانواده ها با محتوای تولیدات داخلی است . وی می گوید: مخاطبان بازی رایانه ای را عموما کودکان، نوجوانان و جوانان تشکیل می دهند و از سنین پایین بازی رایانه ای در زندگی روزمره آنها نقش داشته و با محتوا ی این اثر به طور کامل آشنا هستند. مدیر عامل فن آوران اونیک با یادآوری اینکه اطلاع رسانی در زمینه بازی ریانه ای به خانواده ها لازم و ضروری است ،توضیح می دهد: نبود اطلاعات کامل در زمینه گیم از عواملی است که سبب می شود تا خانواده ها نتوانند در این حوزه با فرزندانشان هم سو شوند، برپایی نمایشگاه های رایانه ای استانی در نقاط مختلف کشور این امکان را برای هر دو گروه فراهم می کند تا با دستاوردهای جدید داخلی و خارجی صنعت گیم آشنا شوند.  عباس پور ،الگوگیری از بازی های سنتی در ساخت بازی های رایانه ای بومی را مفید می داند و یادآور می شود  که برپایی نمایشگاه استانی این امکان را برای بازی سازان ایجاد می کند تا از نزدیک با ارزش ها و سنت های استان های مختلف کشور آشنا و برای تولید بازی رایانه ای مورد علاقه استان های مختلف قدم بردارند.
 سید طه رسولی دیگر تولید کننده بازی رایانه ای همچنین برگزاری نمایشگاههای استانی گیم را مهمترین عامل ایجاد ظرفیت در بازار بازی  عنوان می کند و می افزاید: برنامه ریزی در برپایی نمایشگاه های فرهنگی می تواند در فرهنگسازی در زمینه گیم موثر باشد.
این تولید کننده بازی های رایانه ای استقبال از نمایشگاه استانی بازیهای رایانه ای  در مشهد را نشانگر علاقه مندی دیگر شهرهای کشور به این عرصه دانست و گفت:  شهرهای  مختلف کشور برای اولین بار این رویداد فرهنگی را در شهر شان تجربه می کنند و همین امر سبب می شود تا از فرصت پیش آمده برای برقراری ارتباط با تولید کنندگان بازی های رایانه ای استفاده کنند. به عقیده رسولی، مخاطب شناسی مهمترین ارکان برپایی نمایشگاههای استانی گیم  بوده و شناخت نیاز بازار، توجه به سنت ها و فرهنگ های شهرهای مختلف کشور می تواند دست اندرکاران این حوزه  را در هرچه بهتر برگزاری نمایشگاههای استانی یاری دهد.  رسولی، رده بندی سنی بازی های رایانه ای را از دیگر ملاک های برگزاری نمایشگاه های استانی عنوان می کند و می گوید: متاسفانه  به دلیل نبود نظارت صحیح بخش های نظارتی شاهد ارایه بازیهای رایانه ای بدون هیچ محدودیتی هستیم که این مساله می تواند در چرخه اقتصادی و فرهنگی کشور اثر مفنی داشته باشد.رییس انجمن جامعه شناسان نیز معتقد است که در بحث گیم باید به فرهنگ و هویت ملی توجه شود چراکه اقشارمختلف با گویش و فرهنگ متفاوت در سراسر ایران ،مخاطب این هنر _صنعت نو ظهور هستند . امان الله قرائی مقدم  به خرده فرهنگ های مناطق مختلف کشور اشاره می کند و ادامه می دهد: بازی های رایانه ای اگر با توجه به خرده فرهنگ ها  تولید شود، می تواند در زمینه حفظ  بازی های سنتی مفید باشد. وی یادآور می شود: بازی های سنتی مانند چوگان ،بازی شبانه و بازی روزانه با رشد فناوری آرام آرام به فراموشی سپرده شده ،این قبیل بازی ها می تواند نمونه مناسب برای تولیدگیم و نگرش سنت ها قرار گیرد. قرائی مقدم برگزاری نمایشگاه های استانی بازی های رایانه ای را اثر گذار می داند و توضیح می دهد: برگزاری چنین رویدادهایی که رویکرد فرهنگی دارد می تواند زمینه ساز رشد صنعت گیم کشور مطابق با سنت ایرانی باشد و زمینه آشنایی همگان را با تولیدات داخلی فراهم می کند. رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی نیز  به برپایی سومین نمایشگاه استانی بازی های رایانه ای  در استان قم اشاره می کند و می افزاید: قم با توجه به  قرارگیری جغرافیایی و مهاجرت گروه های مختلف با گویش متفاوت برای ادامه تحصیل از دیگر نقاط کشور دارای اهمیت بیشتری است وبه طور یقین برپایی رویداد فرهنگی همچون گیم در این استان با استقبال فراوان روبه رو می شود.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 2
    بازی میسازن، چند تا قفل... هم میگذارن روی بازی انگار که چی ساختن. یک بازی خریدم فقط 4 بار امکان نصب روی سیستم داره، بعد از نصب باید زنگ بزنی به شرکت توزیع کننده کد بهش بدی شماره حساب بهت بده مبلغ واریز کنی تا یک شماره سریال دیگه برای نصب بازی بهت بده. کلاً بیخیالش شدم.