هفته نامه مثلث نوشت:

پنجاه‌وهفتمین انتخابات ریاست جمهوری تاریخ آمریکا برای بار دوم «باراک اوباما»ی رنگین پوست را ساکن کاخ سفید کرد. وی در این انتخابات به عنوان چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا برگزیده شد. این در حالی است که آرای اقلیت‌ها در آمریکا وی را در کاخ سفید ماندگار کرد؛ اقلیت‌هایی همچون هیسپانیک‌ها، سیاهپوست‌ها، آسیایی تبار‌ها و... در این رابطه گفت‌وگویی با فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا انجام دادیم. وی بر این باور است که علاوه بر رای اقلیت‌های نژادی، آرای زنان، همجنس‌باز‌ها و قشر فقیر نیز در پیروزی کاندیدای دموکرات‌تاثیر داشت. به گفته این کارشناس جامعه آمریکا به سمت قهوه‌ای شدن پیش می‌رود، زیرا در حالی که سفید‌پوستان تنها 39 درصد به اوباما رأی دادند و چیزی حدود 60 درصد آرای‌شان را به صندوق کاندیدای جمهوریخواه ریختند، باز هم اوباما پیروز انتخابات شد.
در ابتدا کمی پیرامون آرای جمهوریخواهان و دموکرات‌ها و طرفداران آنها در جامعه آمریکا توضیح دهید
در آمریکا یکسری افراد هستند که به صورت سنتی به جمهوریخواهان رای می‌دهند، یک سری دیگر نیز هستند که به طور سنتی به دموکرات‌ها رأی می‌دهند و در نهایت نتیجه انتخابات را افراد خاکستری که گاهی جمهوریخواه هستند و گاهی دموکرات، تعیین می‌کنند. باراک اوباما طی انتخابات اخیر موفق شد رای خاکستری‌ها را نیز جذب کند. مهمترین بحث رامنی این بود که اوباما در حوزه اقتصادی طی 4 سال گذشته موفق نبوده؛ بحث اصلی اوباما نیز این بود که بله، من شاید به تمام اهدافی که می‌خواستم نرسیدم ولی این مشکلات زمان جمهوریخواهان پیش آمده بود و این منطقی نیست که دوباره سکان هدایت کشور را به دست همان افرادی سپرد که این مشکلات را به‌وجود آورده‌اند. در نهایت نیز مردم گفتمان اوباما را بهتر پذیرفتند و بحث اصلی میان دو کاندیدا نیز همین بود. در حوزه دموکراسی نیز مباحثی وجود دارد؛ در نهایت اگر دموکراسی آمریکا مانند 20 سال پیش بود رامنی رای می‌آورد اما چون دموکراسی در این کشور تغییر کرده، شاهد موقعیت فعلی هستیم. مهمترین شاخص شاید بحث هیسپانیک‌ها یا اسپانیایی تبار‌ها و کسانی که از جنوب آمریکا به این کشور آمده‌اند، است. درصد این افراد در حال افزایش است و در کنار این رشد جمعیت، بسیاری از این افراد طی سال‌های گذشته تابعیت آمریکایی گرفته‌اند و حق رای پیدا کرده‌اند. د نهایت در انتخابات اخیر 71 درصد به اوباما رای دادند و نزدیک 20 درصد به رامنی. یعنی رئیس‌جمهور آمریکا موفق شده بود درصد قابل توجهی از این افراد را به سمت خودش جلب کند. همچنین دورگه بودن اوباما کمک کرد تا 93 درصد سیاهپوستان به وی رای دهند. در حال حاضر جمعیت سیاهپوست و هیسپانیک آمریکا هریک نزدیک به 12 درصد را شامل می‌شوند. همچنین درصد آسیایی‌تبار نیز در ایالات متحده ساکن هستند که آنها نیز به اوباما رای دادند؛ در نتیجه رای رنگین پوستان، اوباما را برای بار دوم راهی کاخ سفید کرد.
در یک نگاه جامعه‌شناختی، دیگر آرایی که اوباما جذب کرد از چه گروه‌ها و اقشاری بود؟
به‌طور سنتی زنان بیشتر به دموکرات‌ها رای می‌دهند و همجنس‌ باز‌ها که اکنون تعدادشان در ایالات متحده کم نیست نیز گرایش‌شان به سمت دموکرات‌هاست تا جمهوریخواهان در نتیجه مجموعه‌‌ای از اقلیت‌های نژادی طیف افراد خاص به سمت دموکرات جذب می‌شوند.
آرای سفید‌پوستان برای دو کاندیدای حاضر در انتخابات به چه صورت بود؟
جالب است که در میان سفید‌پوستان تنها 39 درصد به اوباما رای دادند و چیزی حدود 60 درصد آرای‌شان را به صندوق کاندیدای جمهوریخواه ریختند. اگر شرایط مانند دو‌دهه پیش بود رامنی به دلیل رای بالایی که از جانب سفید‌پوستان کسب کرده بود پیروز انتخابات می‌شد، منتها مساله این است که جامعه آمریکا در حال تغییر است و به سمت قهوه‌ای‌تر شدن پیش می‌رود.
چرا می‌گویید جامعه آمریکا به سمت قهوه‌ای شدن پیش می‌رود؟
ببینید اکنون در آمریکا در حوزه تولید مثل، سفید‌پوستان ضعیف‌تر هستند؛ چراکه بحث خانواده در میان سفید‌پوستان ماهیت خودش را از دست داده است. عده‌ای از سفید‌پوستان آمریکا اکنون همجنس‌باز شده‌اند و دیگر تولید مثل نمی‌کنند در حقیقت تعداد سفید‌پوستانی که اکنون در جامعه آمریکا تولید مثل می‌کنند بسیار اندک است. همچنین مساله طلاق و جدایی‌ها نیز به استمرار بنیان خانواده در ایالات متحده ضربه می‌زند در طرف دیگر ماجرا، تولید مثل میان هیسپانیک‌ها بسیار بالاست، چراکه نگاه آنها به خانواده خیلی سنتی‌تر است. در نهایت پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2050 یعنی 38 سال دیگر، سفید‌پوستان به اقلیتی در ایالات متحده تبدیل شوند. در عمل جمهوریخواهان متوجه شده‌اند رای مردم سفید‌پوست برای پیروزی در انتخابات کافی نیست، این مساله را هم در سال 2008 تجربه کردند هم در سال 2012 به نظر می‌رسد مجموعه جمهوریخواهان باید تجدید‌نظری در نوع تقابلشان با‌اقلیت‌های نژادی و گروه‌های دیگر انجام دهند تا بتوانند در انتخابات‌های آتی به پیروزی دست یابند.
19 301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 258278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام EU ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    30 2
    تحلیل بسیار سطحی بود. کمتر از 3 درصد مردم آمریکا همجنس گرا هستند اونوقت میگه دلیل کاهش جمعیت اینها هستند. همین آقای رامنی 5 تا فرزند داره . سفید پوستان و مخصوصا کاتولیک ها شدیدا به بنیاد خانواده اهمیت میدهند. خانواده های کندی و بوش که چندین نسل سیاست مدار بوده اند همه پرفرزند هستند. اما ترکیب جمعیتی در ایالت های مختلف فرق دارد. مثلا هیسپانیک ها بیشتر به فلوریدا و کالیفرنیا میروند به همین دلیل در این ایالتها تعدادشون بیشتره. این آقای کارشناس چه سندی برای حرفاش داره؟
  • بدون نام IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    6 17
    به دلیل زاد و ولد بیشتر قشر پابرهنه آینده مال این قشر خواهد بود.
  • بدون نام AU ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    11 2
    عجب تحلیلی! ماشالله همجنسگرایی رنگ پوست و نژاد و ... نمینشناسه و هیچ سند و مدرکی وجود نداره که همجنسگرایی در میان سفید پوستان بیشتر از زرد پوستان یا سیاه پوستان و ... باشد علم روانپزشکی 7 درصد مردم دنیا را همجنسگرا میداند و هیچ تمایزی نیز از نظر نژاد و رنگ وجود ندارد تنها در میان برخی ملیت ها که بیشتر پایبند به سنت ها و بنیان خانواده هستند همجنسگرایی فرصت بروز کمتری میابد ولی به این معنی نیست که وجود ندارد و یا برای همیشه سرکوب میشود بعد هم به آقای کارشناس بفرمایید افراد همجنسگرا نمیشوند بله از ابتدا بوده اند . همجنسگرایی علل متعددی دارد که عمده ترین آن دلیل ژنتیکی است. 4 دهه است که نظریه فروید درباره اکتسابی بودن همجنسگرایی رد شده است.
    • علی IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      2 6
      واقعا چقدر نظرات کارشناسی زیاد شده!! دلایل ژنتیکی که می فرمائید به همون اندازه سست و بی مدرک هستند که فقط برای استفاده افرادهای که میخواهن توجیه کنن کاربرد داشته و هیچ وقت اثبات قطعی نشده، به علاوه مسئله اختیار نگفته که شما مجبوری همجنسگرا باشید! البته شاید نظر شما مسئله دوجنسی باشه که یک مشکل ژنتیکی هست که مجبورن عمل کنن. تمام ادیان الهی داستان قوم لوط رو نوشتن پس میتونیم اینم در کنارش نتیجه بگیریم که به همون اندازه از جمعیت مسیحیات متعصب کم شده