حمید عماد

اختلاف‌نظر بین شرکت‌های وزارت نیرو و دولت در قیمت تمام‌شده آب و برق ناشی از نبود استانداردهای لازم در این بخش است. عده‌ای معتقدند ما توان ساخت تجهیزات برق و آب و فاضلاب را در کشور داریم و متأسفانه توجهی به  مسائل کیفی نمی‌کنند این در حالی است که همین مسئله می‌تواند به طور مستقیم روی هزینه تمام‌شده قیمت آب و برق تأثیرگذار باشد.

متأسفانه در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که توجهی به بحث بهره‌وری نمی‌شود. برهمین اساس نبود یک استاندارد مشخص برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری می‌تواند قیمت تمام‌شده آب و برق را افزایش دهد. اگرچه در این میان نیز باید تأکید داشت که در بسیاری از موارد نیز به کاهش قیمت تمام‌شده توجه می‌شود اما متأسفانه بحث بهره‌وری و عمر مفید تجهیزات در نظر گرفته نمی‌شود که بعضاً در برخی موارد دیده می‌شود استفاده از تجهیزاتی با عمر مفید کوتاه اگرچه در کوتاه‌مدت قیمت تمام‌شده آب و برق را کاهش می‌دهد اما این امر تنها معطوف به زمانی کوتاه است و پس از مدتی به دلیل فرسودگی زودهنگام تجهیزات قیمت تمام‌شده سیر صعودی پیدا می‌کند بنابراین در این شرایط بهترین راهکار تعیین قوانین و استانداردهایی برای استفاده از تجهیزات و راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری در تولید آب و برق در کشور است.

در این میان نیز باید به نبود استانداردی برای تعیین تعداد پرسنل در هر یک از بخش‌ها اشاره کرد که در صورت تعیین تعداد پرسنل مورد استفاده در هر بخش با توجه به استانداردهای موجود می‌توان هزینه‌ها را تا حدودی مدیریت کرد.

در این شرایط هر یک از دوستان چه در بخش وزارت نیرو و چه در بخش متولیان تعیین قیمت تمام‌شده آب و برق در دولت می‌توانند حق را به خود بدهند و قیمت تمام‌شده تعیین شده خود را درست‌ترین قیمت بدانند چرا که در شرایطی که فرمول خاصی برای تعیین قیمت وجود ندارد هر کارشناسی از روش خود برای تعیین قیمت استفاده می‌کند که البته می‌تواند درست هم باشد. بنابراین در چین شرایطی تعیین استاندار مشخص برای نیروی انسانی فعال در بخش‌های مختلف و افزایش بهره‌وری در این دو بخش آب و برق کشور می‌تواند ضمن افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها مبنایی برای تعیین فرمول قیمت تمام‌شده آب و برق قرار بگیرد.

باید تأکید شود در حال حاضر باید برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در بخش آب و برق کشور به دنبال یک استاندارد مشخص بود که متأسفانه کشور از نبود آن رنج می‌برد و تا زمانی که این امر محقق نشده همچنان باید شاهد اختلاف‌نظرها در خصوص تعیین قیمت تمام‌شده این دو بخش باشیم.

 کارشناس آب

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 25858

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سرير IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۸
    0 0
    لازم به تذكر است كه : روش محاسبه هزينه(يا قيمت) تمام برق (و يا ديگر كالاها و خدمات) بسيار روشن وجود دارد. براي اداره صنعت برق از "روش سيستم حسابداري متحدالشكل" كه توسط شركت هارزا تهيه شده و در ايالات متحده نيز مورد استفاده قرار مي گيرد، براي صنعت برق ايران از سالهاي 1346 تعريف و شده است. ليكن بدلايلي استفاده از روش هزينه تمام شده آن كه بسيار دقيق و مستدل مي باشد، انجام نمي شود. البته سيستم حسابداري بخش آب متفاوت استو