منابع آگاه می‌گویند که امیر سلمان، ولیعهد عربستان که 77 سال سن دارد خود در وضعیت جسمانی بغرنجی به سر می‌برد.

ملک عبدالله، پادشاه عربستان که بالغ بر 88 سال سن دارد بامداد یکشنبه عمل جراحی در کمر خود انجام داد. این چهارمین عمل جراحی‌ای است که وی از سال 2005 تا کنون در ناحیه غضروفی ستون فقرات خود انجام می‌دهد. مقامات عربستانی این عملیات را موفقیت‌آمیز توصیف کرده‌اند. این بار بر خلاف گذشته اعلام نشد که در طول عمل جراحی مسئولیت‌های وی به ولیعهد سپرده می‌شود، این مساله نشان می‌دهد که عمل جراحی او این مرتبه چندان سخت و سنگین نبوده، اگر چه سوالاتی را نیز بی پاسخ به قوت خود باقی گذاشته است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، با این حال این مساله سبب نشده است تا رهبران عربستانی و مقام‌های ارشد این کشور و به همراه آنها کشورهای غربی نسبت به وضعیت جسمانی و حیات او احساس نگرانی نکنند. در این میان کشورهای غربی از همه نگرانترند، آنها نمی‌دانند که پس از ملک عبدالله آینده این کشور نفت‌خیز اما دیکتاتوری عرب که خفقان شدید باعث شده است تا خشم فروخفته شدید اجتماعی در آن شکل بگیرد، به کدام سمت و سو خواهد رفت. برای همین به مقامات ریاض توصیه می‌کنند که عنان کشور را به نسل سوم خاندان سلطنتی واگذار کنند تا پیرمردان نسل دوم کم کم از عرصه سیاسی کشور دور شده و عربستان بتواند از وضعیت بغرنجی که امنیت و ثبات آن را تهدید می‌کند، با هزینه‌های کمتری عبور کند.
اکنون که ملک عبدالله، همچنان در بیمارستان ریاض بستری است و گفته می‌شود به دلیل کهولت سن دوره نقاهت وی به سختی ادامه دارد، بحث جانشینی او بیش از هر زمانی مطرح شده است. به خصوص که برای بسیاری از ناظران مسائل عربستان این سوال مطرح شده است که چرا پادشاه زمانی که قصد رفتن زیر تیغ عمل جراحی را داشته بر خلاف گذشته که حتی در کوچکترین مسائل اخیارات خود را به ولیعهد تفویض می‌کرده، این بار اختیارات خود را به ولیعهد خود تفویض نکرده است؟
منابع آگاه می‌گویند که امیر سلمان، ولیعهد عربستان که 77 سال سن دارد خود در وضعیت جسمانی بغرنجی به سر می‌برد. پایگاه خبری تحلیلی فرانسوی اینتلجنس آن لاین که در امور امنیتی تخصص دارد و معمولا اخبار و تحلیل‌های این حوزه را پوشش می‌دهد در این باره گزارش می‌دهد که امیر سلمان از ابتدای زمانی که پست ولیعهدی را بر عهده گرفته از بیماری آلزایمر رنج می‌برده و در ماه گذشته میلادی نیز دچاره سکته قلبی شده است. وضعیت جسمانی وی تا آن اندازه وخیم است که دست راستش کاملا از کار افتاده است و وی نمی‌تواند از آن استفاده کند.
این مساله سبب شده تا بسیاری از ناظران بحث انتخاب فردی دیگر به جای امیر سلمان را پیش بکشند. اما چه کسی می‌تواند جانشین امیر سلمان شود؟ تحلیلگران بر این باورند که شانس محمد بن نایف، وزیر کشور فعلی که پدرش چند ماهی بیشتر ولیعهد نبود و بعد از آن درگذشت، و در حال حاضر در وضعیت جسمانی مطلوبی به سر می‌برد و توانسته در بحث مبارزه با تروریسم موفقیت‌های در خور توجهی کسب کند بیشترین شانس را برای رسیدن به منصب ولیعهدی و بعد از آن پادشاهی کشور را دارد.
عبدالعزیز القاسم، تحلیلگر سیاسی در ریاض در این باره به روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز می‌گوید: «آن‌چه باعث شده تا نگاه‌ها متوجه امیر محمد بن نایف شود انتخاب او به عنوان وزیر کشور عربستان از سوی پادشاه است. این حرکت می‌تواند آغازی برای بها دادن به نسل سوم و انتخاب فردی از آنها به عنوان ولیعهد آینده کشور محسوب شود.»
روزنامه آلمانی ولت نیز تحلیل می‌کند که شانس امیر محمد، وزیر کشور فعلی که در زمان ولیعهدی پدرش وزیر کشور عربستان بوده برای رسیدن به تخت پادشاهی از همه بیشتر است. برای همین مجددا به سمت وزارت کشور انتخاب شده است تا شانسش برای رسیدن به سلطنت بیشتر شود.
ترجمه: سید علی موسوی خلخالی

49262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 258684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    90 37
    خدای مکه لعنتش کند
    • بدون نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
      12 10
      اگر لعنت نشده بود که ملک نمیشد !!! ملک کم کم نوبتت داره میرسه تا میتوانی دلی به دست آور !!! مردم اگر غیرت داشته باشن شراب خواری در ملا عام را میفهمند یعنی چه منتها خود مردم هم گیج میزنند میگن بابا وضع مردمش خوبه !!!! هدف آفرینش را خوب داریم ادا میکنیم!!!!
    • بدون نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
      10 5
      آره مال مردم خوردن و ربا هم از 1000باز زنا با محارم و شراب بدتر و کثیفتره.یکی شکلش معلومه اما اونکه شکلشو قایم کرده ملکتر و ملک تر از اونه.
  • بدون نام IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    88 27
    شما چه علاقه اي به كشتن اين بدبختها داريد حداقل هفته اي يك مرتبه كه خود ملك عبدالله را مي ميرانيد وزنده مي كنيد
    • بدون نام IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      47 4
      خیلی حال میده. دونه دونه ولی عهد میمیره ولی ملک عبدل آخ نمیگه!
  • بدون نام IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    83 3
    اینا که همش میمیرن!
  • بدون نام IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    81 6
    چن تان؟ تموم نشدن اینا؟
  • بدون نام PH ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    65 4
    حالا بزارین بمیره زود خوشحال نشین
  • شهنازی IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    30 4
    این ملک عبدالله تا حالا مرگ چند تا ولیعهد را دیده است؟
  • بدون نام IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    36 1
    مرگ وزندگی انسانها دست خداست
  • بدون نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    10 6
    چه جونی داره این عبدا... تا حلوای همه رو نخوره که نمیمیره !
  • طاها IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    16 7
    مرگ بر وهابیت.این عربها از آمریکاییهای کافر بدترن.اینها کافران مسلمان نمان در زمان حال.ما شیعه ها هم دل مولامونو زیاد شکوندیم .ولی اینا بی عاقبتن.لعنت بر وهابیت.
  • majid IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    9 4
    اخه به شما که اونا چکار می کنن.کشور خودمون اینهمه مشکا داره گیر دادیم به اونا. آخه ما کی می خوام دست از فضول بازی برداریم و آدم بشیم. بابا دخالت کار خوبی نیست. هر اتفاقی که براشون بیفته مگه مشکلات کشور ما فرق می کنه؟ بابا کمی متمدن بشین. حضرت علی می فرماینا به خدایشان ناسزا ندهید که خدای شما ناسطا خواهند گفت. بابا کمی عاقل بشیم. شمارو به خدا. این تفکرا تهاجمی از نوع تالبانی رو دور بریزید.. اااااااااااااااه
    • بدون نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
      1 0
      این عقده فحش دادن چون در داخل خالی نمیشه به بیرون سرایت می کنه.آخه ایرانیا عادت دارند فحش بدن
  • behzad kk IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    12 2
    خیلی بدبختین همتون. ملتش دارن تو نازو نعمت زندگی میکنن ماشین آخرین سیستم سوارمیشن بهترین زنگیرو میکنن هیچ کم وکاستی ندارن و یه کشور ثروتمند هستند که ثروتش ماله ملتشه .چون حکومت دارانش به فکرخیر مملکت و خوشبختی ملتش هستن اما ما چی .........به یه همچین آدامهایی که دارن به ملتشون خدمت میکنن پشت سر هم لعنت میگیم اول بهتره یه نگاهی به وضعیتمون بکنیم و بعد.....
  • behzad kk IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    8 4
    مردمی که همش در آرزوی مرگ و بدبختی بعضی انسانها باشند خودشون همیشه در فقروبدختی و ناعدالتی خواهند بود ....عاقبتی که درانتظارماایرانیا هست
  • بدون نام AU ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    6 4
    هر موقع بوی الرحمن اون "سلطان بندر" در آمد اونوقت میشه گفت یه فرجی حاصل شده.
  • بدون نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    10 2
    فعلا قدرت مالی و نظامی و حتی سیاسی اعراب را با ایران مقایسه کنید حساب کار دستتون میاد. زیاد خوش حال نباشین
  • بدون نام IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    4 5
    اینها از دشمنان اسلام نسبت به اسلام دشمن ترند خدا لعنتشون کنه.
    • مسلمون IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
      5 1
      بابا اینا که خودشون مسلمونن.یعنی فقط شیعیان خوب هستند و مسلمانند.فکر نکنم تو هیچ دین دیگه ای اینقدر بین دو فرقه دشمنی وجود داشته باشه که متاسفانه در اسلام هست!!
    • بدون نام MY ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
      1 2
      مسلمون! برو یک نگاهی به درگیری کاتالولیک ها و پروتستان ها در ایرلند بکن (مال قبل هاست) بعد بگو هیچ دینی نیست که اینقدر دشمنی نداشته باشه! کلا تمام دین هایی که من می شناسم خونریزی های زیاده داشتند.
  • بدون نام MY ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    3 0
    خوب سه روز گذشت! هنوز که زنده است؟!