۰ نفر
۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۳

دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود در خبرآنلاین، با عنوان« من مهدی موعود هستم!» به تحلیل ادعای مهدویت سید محمد نوربخش پرداخته است.

رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی در مطلب خود نوشته است: سید محمد نوربخش، بانی سلسله نوربخشیه ـ که تا به امروز در نواحی کشمیر باقی مانده ـ یکی از مدعیان مهدویت در نیمه نخست قرن نهم هجری است.
سید محمد نوربخش از سالهای پیش از زمانی که به‌سال 826 ادعای مهدویت کرد روی مهدویت خویش تکیه داشت و وعده می کرد که به زودی ظهور رخ خواهد داد. وی اوائل به طور مبهم صحبت می کرد و فقط قرائن و شواهدی را که این روزها اسمش را قواعد ظهور گذاشته اند، درباره ظهور بحث می کرد.
دکتر جعفریان در معرفی بیشتر این مدعی مهدویت می‌نویسد: وی که در هوای قدرت بود و این را در رساله حاضر دقیقا شاهدیم، کوشید تا از تمامی آنچه که می تواند اذهان عامه را قانع کند که ظهور عن قریب رخ خواهد داد، بحث کند. قرائن سماوی و ارضی، اعترافات شماری از بزرگان و پیران محبوب، لزوم داشتن یک حکومت نافذ و قوی، بحث از عدالت، و بسیاری از مسائل دیگر مسائلی بود که سید محمد نوربخش مطرح کرد و شما در این رساله شاهد آن هستید.
استاد دانشگاه تهران در ادامه مطلب خود آورده است: وی تواضع فراوانی از خود نشان می داد و تاکید داشت که به هیچ روی ادعای وی روی هوا و هوس نیست، بلکه تکلیفی آسمانی است که بر عهده او گذاشته شده است. او می گفت این تکلیفی است که خدا و رسول بر عهده او گذاشته‌اند و او به امر مشایخ دست به این ادعا زده است. جالب است که یکی از استادن او نیز ادعای او را پذیرفت و تمام قد وارد میدان شد و حتی در جریان تحولات سیاسی و دخالت در امور وارد شده به طوری که متهم به قتل شاهرخ تیموری شده و اعدام شد، هرچند سید محمد نوربخش به خاطر سیادتش از اعدام نجات یافت. سید محمد نوربخش دو پسر از خود برجای گذاشت که یکی ادعای مهدویت او را قبول کرد و دیگری آن را به سخره گرفت. اما هر چه بود این ادعا استمرار یافت و این فرقه طرفدارانی یافت و تا به امروز هم هزاران نفر در کشمیر به آن وفادار هستند.
برای خواندن متن کامل این یادداشت، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =