شاید تصاویری که دوستداران ستاره‌شناسی از شفق می‌گیرند زیبا و باشکوه باشد، اما دانشمندان برای مطالعه شفق به تصاویر واضح‌تری نیاز دارند. به کمک یک طیف‌نگار جدید، آنها می‎توانند تصاویر شفق قطبی را در نورهای مختلف ثبت کنند.

محمود حاج‌زمان: شفق‌های قطبی در عکس‌ها تقریبا شبیه ابرهای وهم‌آلودی به نظر می‌رسند که از کرک‌های زمردین ساخته شده‌اند. چنین تصویری مجلل و باشکوه است، اما دانشمندان برای مطالعه شفق به تصاویر واضح‌تری نیاز دارند. شفق قطبی وقتی ایجاد می‌شود که ذرات باردار خورشیدی وارد میدان مغناطیسی زمین می‌شوند و می‌توانند اطلاعات فراوانی را در خصوص نحوه اندرکنش زمین و خورشید برای دانشمندان آشکار کنند. با توجه به اینکه اغلب دوربین‌ها هنگام عکس گرفتن تمام نور موجود در محیط را می‌بلعند؛ دانشمندان مجبور هستند آنها را فیلتر کنند تا بتوانند باندهای خاصی از طیف نور را مطالعه کنند.
به گزارش پاپ‌ساینس، دوربین فوق طیفی NORUSCA II می‌تواند طی چند میکروثانیه بین 41 باند مختلف طیف نور سوئیچ کند، و محققان می‌توانند باندهای خاص مورد نظر خود را در یک تصویر واحد با هم ترکیب کنند. در تصویری که در زیر می‌بینید، تنها سه باند نوری وجود دارد: قرمز، آبی و سبز. این موضوع باعث می‌شود تا علاوه بر اینکه تماشای عکس بسیار دلپذیر باشد، دانشمندان راحت‌تر بتوانند تحقیقات خود را انجام دهند.

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سمج IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    23 1
    "تاکنون شفق قطبی را این‌چنین دیده‌اید؟" نه والا ما که مثل شما تمام وقت تو فضا نیستیم! ما گه گداری سری به فضا میزنیم همش هم میخوریم به فلق موقع شفق نیستیم!