طرح محدودیت سنی صدور گذرنامه برای زنان مجرد زیر 40 سال که اخیرا مطرح شده، موافقان و مخالفان خود را دارد و با توجه به اهمیت آن میزگردی در این رابطه در کافه خبر برگزار می شود تا به بررسی بیشتر ابعاد این قضیه بپردازیم.

چندی پیش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تصویب طرحی در این کمیسیون خبر داد که بر اساس آن زنان مجرد زیر 40 سال مانند سابق گذرنامه نمی‌گیرند بلکه باید با اجازه ولی قهری خود یا حکم شرعی حاکم شرع از کشور خارج شوند.

 این طرح هنوز به تصویب کلی نرسیده اما اگر به تصویب نهایی برسد، زنان مجرد زیر 40 سال برای دریافت گذرنامه باید از پدر، پدر جد یا کسی که قانون گذار او را ولی زن مجرد مشخص می کند، اجازه داشته باشند. هرچند پس از آن پیشنهادی هم اضافه شد و فراکسیون زنان پیشنهاد کرد در لایحه گذرنامه، زنان زیر 40 سال در صورتی که رشیده باشند اجازه خروج از کشور پیدا کنند.

این طرح موافقان و مخالفان خود را دارد و با توجه به اهمیت آن میزگردی در این رابطه در کافه خبر برگزار می شود تا به بررسی بیشتر ابعاد این قضیه بپردازیم.

در این میزگرد محمدحسن آصفری دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، پروین هدایتی معاون مرکز امور زنان و خانواده، بهمن کشاورز حقوقدان و وکیل دادگستری و توران ولی‌مراد دبیر ائتلاف اسلامی زنان و فعال حقوق زنان حضور خواهند داشت.

شما نیز می‌توانید سوالات خود در این زمینه را در قسمت نظرات خوانندگان همین خبر بنویسید تا با آنها در میان بگذاریم.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    91 3
    میشه لطفا این حوزه سلامت را تعریف کنید؟ یعنی اگر پدر تایید کند دیگر آن طرف مرز اتفاقی رخ نمیدهد؟ آنوقت فکرش را کرده اید که چطور ازدواجهای موقت زیاد میشود؟ چطور است که یک دختر از سن نه سالگی بالغ محسوب میشود و در سنهای خیلی پایین تر قصاص هم میشود ولی تا سن چهل سالگی هنوز ناقص العقل است و نمیتواند برای خو د تصمیم بگیرد؟ واقعا که!!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    70 4
    پس دخترانی که گواهینامه دارن و پشت فرمان می‌شینن و مسئولیت جان خودشون و دیگران را بر عهده دارن، آیا اینها رشیده نیستن؟ چطور مسئولیت به این بزرگی را دارن ولی حق خروج از کشور را ندارن؟! و باید شعورشان سنجیده شود؟! و این دختران هزاران مسئولیت دیگر را در جامعه به عهده دارن؟ ما پزشک مجرد و اساتید مجرد و... داریم، آیا چون مجردن و زیر چهل سال، صغیرن؟!
  • بدون نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    66 3
    اگر سن عقلی زنان 40 سال است پس لطفا یکی بگه اون سن بلوغ 9 سالگی در دختران یعنی چه؟اصلا بلوغ یعنی چه؟ سن عقلی یعنی چه؟ اگر قبل از 40 سالگی زنان به تکامل عقلی نمی رسند پس چه کاریه زودتر از این سن ازدواج کنند؟و البته چه اصراری؟
  • بدون نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    50 3
    لطفا از موافقان این طرح بپرسین تکلیف کسی که پدر و پدر بزرگ و عمو ندارد چه میشود؟ ایا برای خروج از کشور باید فرصت های طلایی سرنوشتش را در راهروهای دادگاه بگذراند که ایا حاکم اجازه میدهد یا نه؟؟؟ برای گردش کلی دلیل بیاورد که چرا میخواهد زمین خدا را بگردد؟؟خداوند کره ی زمین را افریده و گفته در زمین گردش کنید تا اگاه شوید.. خداوند انسان رو ازاد افرید.. شما چگونه به خود اجازه می دهید ازادی های یک فرد رو ازش بگیرین...شما دارین با این کارتون دختران را به سوی ازدواجهای صوری و فساد بیشتر در جامعه سوق میدهین... پروردگار خودش در قران فرموده که مال یتیمان را به خودشان بدهید....
  • مریم IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    57 3
    لطفا ازشون بپرسین.. چگونه است که دختر در نه سالگی به حدی از رشد جسمی و عقلی رسیده که میتواند ازدواج کند و مسئولیت بزرگ همسر داری و تربیت فرزندان را برعهده بگیرد ولی تا سن چهل سال اینگونه که موافقان این طرح می گویند عقلش کامل نشده و ناقص است؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    43 3
    به نظر موافقان این طرح ایا رفتن به پاریس برای دیدن برج ایفل یا ایتالیا برای دیدن ونیز و رم و پیزا و .....یا دیدن مسکو و دیوار چین یا ایاصوفیه یا حتی خرید یا هر کاری که همه جهان گردا انجام میدن چیز عجیبیه؟؟؟ دیدن کره خاکی که خداوند متعال خلق کرده و فرموده است :قل سیروا فی الارض فانظروا کیف بدا الخلق(بگو در زمین سیر کنید و بنگرید که خداوند چگونه آفرینش را به وجود آورده است. «سوره عنکبوت آیه 20») (آیا در زمین سیر نمی کنند تا صاحب دلهایی گردند که بدان تعقل کنند و گوشهایی که بدان بشنوند ? زیرا چشمها نیستند که کور می شوند ، بلکه دلهایی که در سینه ها جای دارند کور باشند«سوره حج، آیه 46»)
  • بدون نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    58 1
    خدایا!یهو میکردینش 50 سالگی که ارتروز و پوکی ا ستخوان و...بهشون اجازه سفر نده خیالتون راحت بشه خب.این چه قانونیه؟چه برداشتیه؟پس چرا یه دم میگین زن و مرد مساوی ان؟کو این تساوی؟این اسمش اسارت نیست؟چون یه عده میرن برای ..... همه دخترها نباید اجازه سفر داشته باشن؟تو رو خدا بس کنین این تصمیمات عجیب و توهین امیزتون رو..صورت مسئله رو پاک میکنین؟این راه حله؟میخواهین یهو دست و پاشونم ببندین..افسوس...افسوس
  • بدون نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    50 3
    اقای آصفری نماینده محترم مردم اراک... ما دختران به شما رای داده ایم تا از حقوقمان دفاع کنین... نه اینکه حدالقل حقوق رانیز با تصویب چنین طرحی در کمیسیون از ما بگیرین!
  • بدون نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    54 2
    زنی که از نظر شما تا چهل سالگی نیاز به قیم داره و نمی تونه خودش مصلحت خودش رو تشخیص بده! چطور و چرا تا قبل از چهل سالگی حق رای داره و می تونه با رای خودش مصلحت و آینده کشور رو رقم بزنه؟!!
    • بدون نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
      20 0
      اگر اینجوری باشد که خانمهای زیر چهل سال دیگر نباید رای بدهند! . معافند از رای دادن!
  • بیتا IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    37 0
    اگر این قانون به تصویب برسه زنان مجرد زیر 40 سال که قبلا گذرنامه دریافت کردند چه تکلیفی دارند؟
  • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    47 2
    ب نظرم ادمه عاقلو بالغو وکیل وصی نمیخواد
  • پای ثابت IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    72 2
    ما سوال نداریم اعتراض داریم...دختر 40 ساله رو شماها بهش میگین ترشیده بعد دنبال رشیدش میگردین؟چه جوری 18 سالگی عقدمون ثبت میشه اما سرمون نمیشه کی باید بریم کجا؟مگر اینجا عربستان سعودی هست...چه افتضاح..این یعنی توهین به شعور زن و ارزش و جایگاه زن .کسی اگربخواد گندی بزنه ایران و بیرون ایران نداره..
  • بدون نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    4 76
    طرح بسيار خوبي است از كليه نمايندگان عزيز ملت كمال تشكر و قدرداني را داريم.
  • بدون نام IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    13 3
    ای ول. من با این طرح موافقم. بابام راضی نیست من برم رأی بدم. راحت شدیم.