یک هنرمند آرژانتینی، با سال‌ها کار و مطالعه بین‌رشته‌ای،‌ فضایی بزرگ پدید آورده که در آن، مرزهای معمول فیزیکی و اجتماعی محو می‌شوند. این فضای عجیب، تجربه یک سیاهچاله جامعه‌شناختی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

بهنوش خرم‌روز: فکر می‌کنید اگر قرار باشد با یک امکان جدید و خلاقانه مواجه شوید یا پا به دنیایی متفاوت بگذارید، این دنیای جدید باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ نظرتان در مورد سفر به درون یک ابر یا دنیایی بدون مرز چیست؟ باورتان بشود یانه، چنین فضایی ساخته شده است!

به گزارش دیسکاوری، توماس ساراسنو، هنرمند و معمار آرژانتینی،‌ طرح تازه‌ای به نام روی فومی از زمان و فضا ارائه کرده که در آن، ‌از افراد می‌خواهد پا به درون یک کارخانه قدیمی بگذارند. درون این کارخانه، بیش از 1207 متر مربع از ورقه‌های پلاستیک شفاف در زاویه‌های متفاوت کشیده و نصب شده‌اند. وقتی وارد این لایه‌های شفاف می‌شوید،‌ مرزها و موانع اجتماعی و فیزیکی ناپدید می‌شوند.
ساراسنو درباره طرح خود می‌گوید: «این، ‌چیزی بیشتر از یک اتاق فشار معمولی با مقداری پی.وی.سی درون آن است. من تلاش می‌کنم بافتی از امواج کیهانی و جامعه‌شناختی به وجود بیاورم.»
اجرای این طرح با ارتفاع حدود 20 متری، برای ساراسنو،‌ چندین سال مطالعه و کار بین‌رشته‌ای لازم داشته است. او بارها بی‌وزنی را در پروازهای اختصاصی مرکز مطالعاتی ایمز متعلق به ناسا تجربه کرده است. وی با گروهی از مهندسین و شرکت انگلیسی فناوری‌های لیندسترند (که به خاطر ساختارهای بادشونده‌ای که می‌سازد، معروف است) همکاری کرده است تا این طرح در هنربیکوکا ساخته شود.

ساراسنو می‌گوید که بر پایه نظریه‌های فیزیکی، فضا را مانند یک پرده گوش تصور می‌کند،‌ یعنی همان غشایی که با لرزیدن خود،‌ به ما این امکان را می‌دهد تا امواج صوتی را بشنویم. درون فضایی که وی طراحی کرده، غشاهای پلاستیکی به صورت پویا پاسخ می‌دهند. هر چه مردم در آن به هم نزدیک‌تر باشند، حرکت کردن و دور شدن سخت‌تر خواهد بود. که به گفته خودش، نوعی سیاهچاله جامعه‌شناختی به وجود می‌آید.
تا به حال افراد زیادی از اجرای طرح ساراسنو دیدن کرده‌اند و امکان بازدید از آن تا اوایل فوریه سال آینده/ بهمن‌ماه آینده وجود خواهد داشت. بعد از آن قرار است ساراسنو پروژه‌های دیگری را دنبال کند که در آن‌ها هم برای مردم امکان تجربه فضاهایی غیرمعمول را به وجود بیاورد. وی می‌گوید: «من امیدوارم این کار قدم کوچکی به سمت اتحادی قوی‌تر بین ساکنین سیاره زمین باشد.» 
 53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =