۰ نفر
۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۹

صحبت‌های قائم مقام حوزه هنری درباره اختلافات حوزه و سازمان سینمایی، بحث درباره مشکلات پیش آمده در فیلم «چ» و نقد و بررسی فیلم «بی‌خود و بی‌جهت» از بخش‌های این هفته برنامه «هفت» بود.

بهناز شیربانی: در ابتدای برنامه محمد حمزه‌زاده معاون هنری و قائم مقام حوزه هنری مهمان تلفنی برنامه بود و درباره اختلافات حوزه هنری و سازمان سینمایی توضیح داد.
 

او در پاسخ به این سئوال که تصمیم حوزه هنری برای اکران فیلم‌های سینمایی چیست؟ گفت: «کاری که حوزه هنری انجام داده کنترل اکران است. ما این کار را کردیم تا آرامش و امنیت را به سینما‌های کشور برگردانیم و شاهد طرح مسائل ضد خانواده در سینما‌ها نباشیم.»

حمزه‌زاده درباره توافق‌نامه بین حوزه هنری و وزارت ارشاد گفت: «ما طبق آنچه در توافق نامه بود عمل کردیم، ما تمایلی به نوشتن توافق نامه نداشتیم و این پیشنهاد وزارت ارشاد بود. در مجموع یک توافق شفاهی بین آقای خاموشی و وزیر ارشاد انجام شد. حوزه هنری فیلم‌هایی را که نمی‌خواست اکران کند، محرمانه اعلام کرد. در توافق نامه یک بند وجود داشت و آن این بود که سینما آزادی از دایره سینما‌های حوزه هنری در جریان اکران خارج شود که آقای خاموشی این موضوع را نپذیرفت.» (اینجا)

در ادامه برنامه پژمان لشکری‌پور نماینده بنیاد فارابی درباره مشکلات پیش آمده در فیلم سینمایی «چ» و حضور نیافتن فریبرز عرب‌نیا در سکانس پایانی فیلم روی خط آمد و در‌این‌باره توضیح داد.
 

او گفت: «فیلمبرداری این فیلم 20 آذر بعد از 5 ماه تمام شد. بحث رسیدن فیلم به جشنواره ربطی به حضور فریبرز عرب‌نیا ندارد. همه عوامل مایل هستند این فیلم در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود، اما طبیعی است، با احترامی که همه عوامل برای این جشنواره قائل هستند، می‌خواهند فیلم با کیفیت مطلوبی نمایش داده شود و باید تمامی مراحل فنی به اتمام برسد و این موضوع ربطی به حوادث اخیر ندارد.»
 

در ادامه علی قائم‌مقامی مدیر تولید فیلم «چ» پشت خط آمد و درباره اختلافات پیش آمده گفت: «روز شنبه قرار بود سکانس آخر فیلم را بگیریم که آقای عرب‌نیا تشریف نیاوردند. ایشان مشکلاتی داشتند، اما از طرف ما خلف وعده‌ای نشده بود.»

در ادامه فریبرز عرب‌نیا که در هفته گذشته سکوت کرده بود، روی خط برنامه «هفت» آمد و در مورد اتفاقات اخیر و اظهارات قائم‌مقامی و لشگری‌پور سخن گفت.

او گفت که بنا نداشته به این جنجال‌ها وارد شود و حالا اگر صحبتی می‌کند، نه به خاطر خودش بلکه بخاطر اشاره به ضعف‌هایی حرف می‌زند که دامنگیر سینما ایران شده ‌است.»

عرب‌نیا به صحبت های مدیر تولید فیلم «چ» اشاره کرد و ادامه داد: «آقای قائم مقامی امشب در دو مورد دروغ گفتند و بحران جدی را خود ایشان سبب ساز شدند.»

بازیگر نقش شهید چمران ادامه داد: «من قرار دادی داشتم و به مفادش پایبند بودم، اما دوستانی یودند که می‌خواستند این مفاد را زیر پا بگذارند.» (اینجا)

در ادامه برنامه «هفت»، فیلم سینمایی «بی‌خود و بی‌جهت» بدون حضور عبدالرضا کاهانی کارگردان با حضور مسعود فراستی و مهرزاد دانش به عنوان منتقد مهمان برنامه نقد و بررسی شد.
 

فراستی برای نقد فیلم «بی‌خود و بی‌جهت» به سراغ یکی از اصطلاحات همیشگی خودش رفت و گفت که این فیلم «ماقبل نقد» است. او از فیلم کاهانی به عنوان فیلمی نام برد که فقط مقداری راش است و اصلا فیلم نیست؛ «این فیلم بدون میزانسن جدی ساخته شده و یک جور تمرین است.»

این منتقد سینما به این نکته هم اشاره کرد:«به خاطر احترامی که برای دانش قائل هستم به این برنامه آمدم.»

مهرزاد دانش اما معتقد بود که فیلم «بی‌خود و بی‌جهت» نه تنها ما قبل نقد نیست، بلکه قابل بحث است؛ « این فیلم تا اینجا بهترین کار کاهانی است. هم شخصیت‌پردازی خوبی دارد و هم کارگردانی آن خوب است.» (اینجا)

میزگرد این هفته «هفت» با حضور جواد نوروزبیگی و محمد درمنش به مسئله ریزش مخاطب در سینمای ایران اختصاص داشت.

درمنش در ابتدای صحبت‌هایش عنوان کرد: «یک بی‌تدبیری و سهل‌انگاری در طول دهه گذشته از طرف کل جامعه سینمایی باعث به وجود آمدن وضع موجود و برداشته شدن اعتماد مخاطب از سینما شده است. من معتقدم یک پنج ضلعی که سه عامل آن داخلی و سه عنصر آن خارجی هستند باعث بروز این مشکلات شده است. یکی از 5 ضلع مورد بحث هم مدیران سینمایی هستند. دیگر منتقدان و رسانه‌ها و ضلع سوم خود سینماگران هستند که این جریان را سمت و سو داده‌اند. دو عنصر خارجی دیگر نیز شامل برخی دوستان بی‌اطلاع و کم‌اطلاع و دیگر دشمنان بااطلاع هستند.»

نوروزبیگی نیز درباره این مسئله توضیح داد: «مهمترین مسئله تدبیر مدیریتی است که ما به غلط آن را به بدنه سینما ربط می‌دهیم. چون فیلمساز فیلم خودش را می‌سازد و این مدیران هستند که باید در این زمینه کمک کنند. متاسفانه برخی از دوستان بی اطلاع ما همین مدیران هستند.»

درمنش نیز در این باره توضیح داد: «معتقدم که بحث تدبیر مدیریت فقط به تصویب فیلمنامه ها برنمی گردد. از مدیران میانی تا مدیران ارشد همه بر این امر تاثیرگذار هستند و بر اساس سمت و سویی که می‌گیرند شرایط سینما را تعیین می‌کنند. هر مدیری قبل از برداشتن هر قدمی باید یک مانیفست و برنامه مدون برای خودش داشته باشد تا بداند در چند سال آینده قرار است چه کار کند.»

در ادامه این بحث حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش پشت خط آمد و درباره اظهارات محمد حمزه‌زاده گفت: «متاسفانه آقای حمزه‌زاده در شرایطی از قانون حرف می‌زنند که خود حوزه هنری قانون‌گریزی کرده و یک دولت در دولت تشکیل داده است. معتقدم که وی باید با اتاق فکرش در حوزه هنری مراوداتی بکند و افرادی را که مدت‌هاست سینما را به آشوب کشیده‌اند شناسایی کند.»

در بخش دیگری از برنامه «هفت» نظرات برخی از اصحاب رسانه نیز درباره مشکلات به وجود آمده در سینما پخش شد. در این بخش محمدرضا رستمی دبیر فرهنگ و هنر خبرآنلاین، شیما غفاری دبیر گروه هنر ایسنا، رضا اورنگ سردبیر روزنامه بانی فیلم و بهمن عبداللهی از روزنامه‌نگاران دیدگاه های خود را درباره ریزش مخاطب در سینما عنوان کردند. نبود فیلمنامه خوب، ساخت فیلم های تکراری، تکراری بودن بازیگران و نبود مضامین جذاب از جمله عواملی بود که در دیدگاه این روزنامه‌نگاران مطرح شد.

نظرسنجی برنامه اختصاص به طرح این سئوال داشت که چه عواملی می‌تواند در برون‌رفت سینمای ایران از اوضاع کنونی تاثیرگذار باشد که در پایان از بین 3 گزینه تمکین همه از قانون، ائتلاف همه طیف‌های سینمایی و تعامل مدیریت سینما با سینماگران گزینه سوم بیش از 50 درصد آرای مردمی را از آن خود کرد.
 

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    2 2
    اقای جیرانی ..... کجایی پس ؟