بنابر اعلام اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی، این بانک از سال 1389 فعالیت‌های مربوط به تغییر سال پایه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی از 1383 به 1390 را شروع کرده است و در آینده نزدیک ، نتایج مربوط به شاخص یادشده براساس سال پایه جدید اعلام خواهد شد.

اداره آمار اقتصادی اعلام کرد: وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانوارها در طول زمان تغییر می کند. تغییر درآمد، تنوع کالاها و خدمات تولید شده در جامعه ، تغییرات قیمت نسبی اقلام و نیازهای جدید خانوارها به اقلام مصرفی باعث می شود الگوی مصرفی خانوارهای شهری به تدریج تغییر کند. 
از آنجایی که در محاسبه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی، سبد اقلام نماینده مصرف خانوارها و ضرایب اهمیت آن در سال پایه تعیین می شود‌ و در سال های بعد ثابت درنظر گرفته می شود لذا بنابر توصیه های بین المللی و استانداردهای آماری، تغییر سال پایه - که تغییر ‌اقلام مشمول شاخص و وزن‌ها از مشخصه‌های آن هستند- هرچند سال یکبار اجتناب ناپذیر است.
 اداره آمار اقتصادی همچنین اعلام کرد: خلاصه نتایج به دست‌آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران بر‌اساس سال پایه 100=1383 در آبان ماه 1391 به شرح زیر است :
 - شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در  آبان ماه 1391 به عدد 381.2رسید.
 - نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به  آبان ماه 1391 نسبت به دوازده ماه منتهی به  آبان ماه 1390 معادل 26.1 درصد است.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدي IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    1 0
    كارخوبيه! تورم بر اساس كالاهاي مصرفي خانوار تعين ميشه؟ چون خيلي اقلام رو ديگه الان خانوارها مصرف نمي كنند لازم نيست تورمشان هم حساب شه، اينجوري فشار ذهني مردم هم كم ميشه تورم رو بر اساس نون خالي حساب كنيد قيمت اونم ثابت بگيريد ديگه تورمي وجود نداره ، افرين بر مديريت شما واقعاً نمرتون بيسته !! از هزار
  • بدون نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    1 0
    نه که خیلی تاثیر مثبتی در وضع مردم داره
  • بدون نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    1 0
    تو رو خدا واقعي باشه