۰ نفر
۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۹

یحیی آل اسحاق

اخیرا فرصتی دست داد تا در یک سفر به همراه هیاتی تجاری به کشور برزیل سفر کنم.

برزیل تا چند سال قبل در میان کشورهایی بود که دچار مشکلات عدیده اقتصادی شده بود و جمعیت فقیر زیادی داشت و از توسعه بی بهره بود اما با اتخاذ سیاست های توسعه اقتصادی و دیپلماسی فعال این کشور جهش بزرگی را تجربه کرد و در آینده به یک قطب بزرگ اقتصادی تبدیل خواهد شد.نکته قابل اهمیتی که برای بررسی وضعیت اقتصادی برزیل باید مورد توجه قرار گیرد این است که این برزیل در گروه بریکس قرار دارد. گروهی که شامل کشورهای برزیل، چین، هند، روسیه و آفریقای جنوبی است. در این کشورها نه منابع طبیعی تفاوتی کرده و نه موقعیت جغرافیایی اما اتخاذ سیاست های درست و مدیریت صحیح باعث رشد فزاینده شاخص های اقتصادی شده است.

موضوعی که در سفر هیات تجاری اتاق تهران به کشور برزیل قابل مشاهده بود. ما با توجه به موقعیت و امکاناتی که داریم باید بیش از این به کشورهایی چون برزیل توجه داشته باشیم. ضرورت تغییر در دیپلماسی اقتصادی ما مشهود است که البته این تعییر و تحول هیچ منافاتی با اعتقادات و سیاست های کلی و آرمان های کشور ندارد بلکه نشانه رشد و تعالی ماست که بتوانیم تغییری کامل در دیپلماسی اقتصادی داشته باشیم.

میزان مبادلات بین دو کشور ایران و برزیل را 2 میلیارد و 400 میلیون دلار است و عمده محصولات صادراتی برزیل به ایران را گوشت، شکر، سویا و ذرت و محصولات صادراتی ایران به این کشور را فرش، خشکبار و مواد پتروشیمی هستند. البته مواد پتروشیمی به طور غیرمستقیم و از طریق شرکت های اماراتی به برزیل فروخته می شود که جا دارد فعالان این حوزه خود به صورت مستقیم وارد معامله با خریداران برزیلی بشوند.

با توجه به افزایش مصرف برزیلی ها زمان کنونی فرصتی مناسب برای ارتقا روابط تجاری دو کشور است و حوزه فرش، خشکبار و موادغذایی و حضور در بخش معدن و صنایع وابسته به آن از فرصت های مناسب برای فعالان اقتصادی ایران خواهد بود. تنها نگرانی ما عدم هماهنگی و همکاری شرکت های ایرانی در بازار بزرگ برزیل است که می تواند با برگزاری نشست ها و جلسات حل شود. آخرین نکته قابل اشاره هم بعد مسافت بین دو کشور ایران و برزیل است. اگرچه فاصله بین دو کشور زیاد است اما برزیل کشوری است که دارای زیرساخت ها بسیار خوبی مثل فرودگاه ها، بنادر و جاده است. در حال حاضر هم چینی ها و آمریکایی ها بیشترین حضور را در اقتصاد برزیل دارند که ما باید برای در اختیار گرفتن بازار با آن ها رقابت کنیم.
 

* رییس اتاق بازرگانی تهران

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام FR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    9 7
    برای گرفتن بازار باید با چین و امریکا رقابت کنیم؟؟؟؟ خوبیییییی؟؟؟؟؟؟؟؟؟