عصر ایران در گفت و گو با صادق زیباکلام نوشت:

·         رئیس جمهور آینده ایران، علی القاعده یکی از اصولگرایان سنتی خواهد بود. یعنی کسی مثل حداد عادل، علی لاریجانی، علی اکبر ولایتی و یا سعید جلیلی. آقای احمدی نژاد الان با اصولگرایان سنتی به مراتب بیش از هاشمی رفسنجانی و اصلاح طلبان زاویه دارد.
·         اختلاف اصولگرایان سنتی و احمدی نژاد آن قدر زیاد شده است که قطعاً احمدی نژاد هاشمی رفسنجانی و اصلاح طلبان را به علی لاریجانی و یا علی اکبر ولایتی ترجیح می دهد.  بنابراین احمدی نژاد برای باقی ماندن در قدرت راهی ندارد جز اینکه یکی از یارانش را به قدرت برساند. او می داند اگر اصولگرایان سنتی قوه مجریه را در دست بگیرند، تار و پودش را می شکافند.  یعنی تمام وابستگان احمدی نژاد را از قطار قدرت پیاده می کنند. تازه اگر این افراد را دستگیر نکنند.
·         اگر احمدی نژاد بخواهد یکی از نزدیکانش را نامزد ریاست جمهوری کند، ناگزیر است مشایی را روانه میدان کند؛ چون حمید بقایی و هاشمی ثمره و نیکزاد رای نمی آورند.  کنار رفتن مشایی از ریاست دفتر رئیس جمهوری و واگذاری سمتی تشریفاتی در ارتباط با جنبش عدم تعهد، نشان می دهد که احمدی نژاد مصمم است که مشایی دیگر درگیر کارهای اجرایی نباشد.
·         تایید صلاحیت مشايي در گرو چانه زنی آقای احمدی نژاد است. من احتمال می دهم که مشایی مثل دکتر معین در سال 84، از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شود ولی رهبری کاندیداتوری مشایی را بلامانع اعلام کنند.
·          به نظر من احتمال رای آوردن مشایی خیلی هم بالا خواهد بود. البته اگر آقای خاتمی وارد میدان نشود. اگر خاتمی کاندیدا شود، قطعاً مشایی هیچ شانسی نخواهد داشت.
·        
{در پاسخ به اينکه تایید صلاحیت احتمالی مشایی، از باب مصلحت اندیشی یعنی برای خارج نشدن احمدی نژاد از چارچوب نظام صورت خواهد گرفت یا با هدف افزایش مشارکت مردم در انتخابات؟} هر سه! یعنی یک دلیل هم من به این دو دلیل اضافه می کنم. اگر مشایی بیاید، رقابت جدی خواهد شد. اگر امر دایر شود که اصلاح طلبان بین مشایی و مثلاً حداد عادل یک گزینه را انتخاب کنند، قطعاً اکثر اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نخواهند کرد اما ده تا بیست درصد اصلاح طلبان که در انتخابات شرکت می کنند، از رحیم مشایی حمایت خواهند کرد.
·         ببینید من می گویم احمدی نژاد از دید اصولگرایان قلب جریان سوم تیر بوده است. این جریان یعنی ساده زیستی، با غرب در افتادن، تو دهن آمریکا زدن، خودکفایی، دوری از اشرافی گری و ... این بخش از گفتمان احمدی نژاد با علائق اصولگرایان همخوانی دارد. به دلیل همین همخوانی گفتمانی، ممکن است مشایی در نهایت تایید صلاحیت شود.
·         همان گونه که ما احمدی نژاد را از تیر 84 با مشایی داشته ایم، از خرداد 92 هم مشایی را با احمدی نژاد خواهیم داشت. یعنی این طور نیست که اگر مشایی رئیس جمهور شود، فضای کاملاً جدید در ایران ایجاد شود. احمدی نژاد همچنان با مشایی خواهد بود و سیاست های هشت سال گذشته دولت، کم و بیش ادامه خواهد یافت. خیلی از این سیاست ها، مطلوب مراکز اصلی قدرت است.
·         من فکر می کنم احمدی نژاد به چیزی کمتر از تایید صلاحیت مشایی بسنده نخواهد کرد. این مهمترین خواسته احمدی نژاد در قبال انتخابات ریاست جمهوری است. این خواسته برای او مصداق همه یا هیچ است. کاندیداتوری مشایی برای احمدی نژاد، نوری است در انتهای تونل قدرت.
·         مشایی دنده پهنی نشان داده و در برابر هر تیغ و تیشه ای که به طرفش پرتاب شده، سکوت کرده است. او مثل بندبازی است که با میله حفظ تعادل، در حال عبور از روی بند است.  مشایی اگر خیلی راستگرایانه حرف بزند، رای حامیان اصلاح طلبان را از دست می دهد و اگر خیلی اصلاح طلبانه حرف بزند، شانس تایید صلاحیتش از دست می رود.
·         اگر حریف مشایی فقط اصولگرایان سنتی باشند، رقابت مشایی با کاندیدای جریان اصلی اصولگرایان، مثل بازی منچستریونایتد و مس سرچشمه کرمان خواهد شد! اگر حریف مشایی قالیباف باشد، رقابت آنها مثل بازی منچستریونایتد و لیورپول می شود.  اما اگر حریف مشایی خاتمی باشد، رحیم مشایی مثل تیم ملی فوتبال ایران در برابر بارسلونا خواهد بود! یعنی در این صورت، مشایی هیچ شانسی ندارد. ولی اگر اصلاح طلبان به شکل شکسته بسته و درب و داغان در برابر مشایی صف آرایی کنند، مثلاً کاندیدای آنها عارف باشد، باز حریف مشایی نمی شوند.
·         این نکته را هم نباید فراموش کرد که مشایی هر چند برای اصولگرایان شخصیت جالبی نیست اما آنها به هر حال دغدغه سطح بالای مشارکت مردم در انتخابات را هم دارند. ضمناً با توجه به شکاف احمدی نژاد و اصولگریان، الان دیگر اوضاع مثل سال 88 نیست که مکانسیم برگزاری انتخابات در دست یک جناح بود. الان در واقع دو جناح مسئول پروسه برگزاری انتخابات هستند. بنابراین اوضاع لزوماً مثل سال 88 نمی شود.
·          من فکر می کنم احتمال حضور مشایی در انتخابات خیلی پایین نیست. با اینکه مشایی کاندیدای مطلوب اصولگرایان نیست ولی باز مشایی از نظر آنها بهتر از خاتمی است.
·         به غیر از رای بخشی از نیروهای اجتماعی مدرن و تحصیلکرده، که قبلاً به آن اشاره کردم، یکی از اهرمهای مشایی برای پیروزی در انتخابات این است که او اگر کاندیدا شود، به عنوان نامزد غیرحاکمیتی شناخته شود. مشایی در برابر حداد عادل و سعید جلیلی، چنین موقعیتی دارد. یعنی وضعیتی مثل دوم خرداد 76؛ البته نه در آن حد و اندازه. به هر حال خیلی ها به مشایی رای می دهند صرفاً به این دلیل که او را نامزد غیرحکومتی می دانند!
·         همه روستاییان به مشایی رای نخواهند داد. اینکه چند درصد آنها مجاب شوند که به مشایی رای بدهند، بستگی به هنر و توانایی احمدی نژاد دارد. به نظر من، احمدی نژاد مي​تواند حداقل نیمی از جمعیت روستایی و فقیر کشور را قانع کند که به مشایی رای بدهند.  
·         /2929
 
 
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    اگر خاتمی نیاید یعنی رای دهندگان به خاتمی به مشایی رای میدهند
    • بدون نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      نه يعني اگه خاتمي بياد بازار مشائي كساد ميشه.
    • بدون نام IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      69 7
      کم تو این 7-8سال بذبختی کشیدیم که با آمدن مشایی بخواد تمدید شه؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    ضمن احترام به استاد زیبا کلام اما این تحلیل را قابل قبول نمی دانم خود واژه انحرافی برای مشایی و احمدنژاد مشکل ساز است ضمنا وجود و تبلیغات وسیع تریبونهای مذهبی در دوره نهم و دهم ریاست جمهوری بود که رای بعضی از روستاها را به نفع احمدنژاد تغییر داد که این تریبونها در این دوره در اختیارش نیست و راه به جایی نخواهد برد اما بنظر من کاندیدای اصلی احمدنژاد کس دیگری است و مشایی فقط هدفی است که برای انحراف فکر بقیه از آن استفاده می شود
  • رضا IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    ان شاالله مشايي رد صلاحيت ميشه.
    • بدون نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      42 9
      امیدوارم رد صلاحیت بشه چون انگار که خود احمدی نژاد است. با چهارتا حرف قشنگ ناسونالیستی ما گول نمی خوریم. فکر می کنید مشایی جدا از احمدی نژاد است؟ احمدی نژاد نتوانست گرانی را مهار کند.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    تحليل نسبتا خوب و كاربردي بود .ولي با حرف ها و سخنان عنوان شده بعيد ميرسد خاتمي كانديد شود و بين مشايي و قاليباف يك نفر انتخاب مي شود با راي پايين متاسفانه .
  • بدون نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    با تمام این تحلیل موافقم و آرزو میکنم مجموع رفتار نظام به کاندیداتوری خاتمی ختم شود
    • فرهاد IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      به نظرم شخصی مثل قالیباف بهتره. کشور به یک طرز فکر جدید نیاز داره که مخالفت های کمتری رو همراه داشته باشه. یه طرز فکر که بتونه از تواناییهای دولت های گذشته استفاده کنه و در عین حال قدرت اینو داشته باشه که جلوی یکه تازی گروه یا حزبی رو بگیره. ضمنا" قالیباف خوش تیپه و خندون، تو مجامع بین المللی خوبه
    • بدون نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      80 7
      با این تجزیه و تحلیل بطور کامل موافق نیستم ولی با قسمت دوم و امدن خاتمی موافقم.
  • بدون نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    اینایی که میگن مشایی رأی میاره به نظرم اعتماد بنفس خیلی زیادی دارن!
  • شهاب IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    با توجه به تیتر خبر و آنچه که در شرح خبر آمده، ما نفهمیدیم، قالیباف منچستر یونایتده یا مشایی؟
  • بدون نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    اقای زیبا کلام چه ذهن خلاق و رویایی دارند یه سرش جنگ جهانی دوم یه سرش لیگ قرمانان!!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    آقای زیبا کلام حالا اومدیم مشایی رای آورد شد رئیس جمهور یا رای نیاورد کسی دیگر شد به حال مردم چه فرقی می کنه . ما تو دوره خاتمی وضع مالی خرابی داشتیم تو دوره احمدی نژاد کمی بدتر شد ولی هر روز رشد خودروهای آخرین مدل را تو خیابونها می بینیم پس تحلیل این است ما باید ضعیفتر شویم عده ای باید قویتر
  • بدون نام JP ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    82 22
    واقعا تحلیل جالبی بود دکتر.
  • امیر IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    40 3
    به نظر من چه اصول گراها و چه اصلاح طلب نماینده داشته باشن
  • بدون نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    62 5
    به نظر شما: اصلاح طلبان (1) اصولگرایان (2) حامیان احمدی نژاد (3)
  • بدون نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    52 12
    زنده باد اصلاح طلب انقلابی.
  • بدون نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    59 18
    من همینجا رسمن اعلام میکنم این خط اینهم نشون اگه خاتمی نیاید (اصولن غیر از ایشان رقیب قدرتمندی نمیبینم) و مشایی کاندید شود بدون برو برگرد رای میاوردند .
  • بدون نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    36 5
    تحلیلهای سیاسی آقای زیباکلام بخصوص دریکسال اخیرباهمه محدودیتهای موجودبسیارمنطقی وجالب است .درقرن بیست ویکم خدابه مسئولین ماهم درایت سیاسی بدهد.
  • بدون نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    7 48
    دوستان اگر مجبور باشید به قالیباف یا مشایی رای دهید کدام را انتخاب می کنید مشایی قالباف -
    • بدون نام NL ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
      9 19
      مشايي
    • بدون نام IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
      1 5
      قالیباف
  • بدون نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    خاتمي اگر بياد نه مشايي ميتونه باهاش رقابت كنه نه كس ديگه اي چون مردم دوستش دارن . اگر بياد صد در صد برنده انتخاباته .
  • بدون نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    94 9
    مشایی با احمدی نژاد هیچ فرقی ندارد
  • بدون نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    29 14
    چه دل خوشی داره این اقای زیباکلام
  • رامین EU ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    33 91
    مشايي رای می آورد
    • شهرکرد IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      9 28
      قالیباف100/
  • بدون نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    1 17
    تحلیل آقای زیبا کلام در مورد انتخابات آینده و جریان های فعال در آن، مانند تاریخ نویسی ایشان، بسیار ابتدایی و غیر واقعی و به دور از مطالعه کافی می باشد. اگر نقد آقای میرزا صالح را به کتاب سنت و مدرنیسم ایشان را بخوانید متوجه می شوید که ایشان بر خلاف اسم و رسمی که در عرصه ی سیاسی ایران برای خود دست و پا کرده اند به هیچ عنوان سواد و صلاحیت این کار را ندارند. صرف اینکه کسی استاد دانشگاه تهران باشد و مرتب در رسانه ها اظهار نظر نماید دلیل بر صلاحیت نظر دادن در هر زمینه ای نیست. نظرات ایشان در اینجا نیز گویای همین امر است. چه زیبا گفته اند که:« بیشتر بخوانیدو مطالعه کنید و کمتر حرف بزنید».
  • بدون نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    19 45
    خاتمی ترسو است اما مشایی نه
  • سعید IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    16 31
    من فکر میکنم خودِ آقای خاتمی، به اندازه ی آقای زیبا کلام به رأی آوردنش ایمان نداره! به نظرم اون قسمتی که اقای زیبا کلام پیش بینی کرده تأئید صلاحیت شدنِ آقای مشائی مثلِ آقای معین در سال 84 خواهد شد، برای اثباتِ تحلیل ساده لوحانه ی ایشان کافیه!
  • بدون نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    6 3
    علی القاعده؟ آقای زیبا کلام مگر می تونند نتایج غیرمعین انتحابات رو قاعده ازش بسازند؟ چه قاعده ایی؟ اگر بنا بر قاعده سازی باشه،می بایست نتیجه می گرفتیم که سال 76 آقای ناطق رئیس جمهور میشه نه خاتمی! صندوق رای فارغ از قاعده است آقای زیباکلام. به قول یک بزرگی:"دموکراسی روشی است معین برای رسیدن به نتایج نامعین"/
  • محمد IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    4 31
    سلام .اينقدر مشايي را بزرگ نكنيد مشايي و خاتمي هر دو يك نقش را بازي ميكنند با چهرهاي متفاوت مردم آگاهند اين تحليلها پولكي فرقي نميكند با دلار باشد يا با ريال ديگر اثري در انتخاب مردم مسلمان و انقلابي ندارد مردم به كسي راي خواهند داد كه دغدغه هاي ديني اقتصادي فرهنگي با حفظ دست آوردهاي نظام اسلاميمان را بر طرف نمايد
  • جليل IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    13 37
    من بين خاتمي ومشايي به مشايي راي ميدم يكي از دلايلش به خاطر مسكن مهره چون اگه مشايي راي بياره ما به مسكن مهرمون ميرسم ولي اگه دولت عوض بشه مسكن مهر شايد به ما تعلق نگيره حتي در دوم هم يكي از دلايل به قدرت ماندن احمدي نژاد مسكن مهر ونگراني ثبت نام كنندگان از تغيير دولت و عدم واگذاري اين واحدهاي مسكوني بود
  • مقيمي IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    12 6
    1- مشائي توي دقيقه 95 هم تائيد صلاحيت نمي شه . 2 - خاتمي به هيچوجه كانديد نمي شه 3- اصول گراها آبشان با اين دوتا به هيچ وجه توي يك جوي نمي ره . 4 - كانديداي اصلاح طلبان فاقد مجبوبيت لازم براي راي آوردن است. 5- طبق معمول كانديداي اصول گراها ( قاليباف يا لاريجاني ) با راي كم برنده انتخاباته . اگر اشتباه كردم صد هزار تومان به خيريه با كمال رضايت كمك ميكنم البته تا تحليل الكي نكنم.
  • حقیقت گو IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    22 23
    اگر خاتمی نیاید خیلی بد می شود اما امکان ندارد من به مشایی رای بدهم. به هیچ وجه رای من به مشایی نخواهد بود. حتی بین یک اصولگرای دیگر و مشایی من به اصولگرای واقعی رای خواهم داد چون لااقل معلوم است چی میگه و چی کار می خواد بکنه. رای به مشایی یعنی 8 سال مبهم، شعاری و بدون برنامه ی دیگر برای کشور
  • پلاک IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    18 28
    رف اضافه،اصلا مشایی کی باشه که بخواد با قالیباف مقایسه بشه؟
  • رهجو IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    12 4
    و اما نظر من.مشایی رد صلاحیت میشود...ان شاالله....خاتمی به میدان می اید و در صورت رد صلاحیت که بعید میدانم چرا معتقدم رد صلاحیت خاتمی میزان مشارکت مردم را به نصف پایین می اورد. اما عارف اگر به میدان بیاید باید جا خالی دهد تا شانس صد در صد اصلاحات یعنی هاشمی حضور پیدا کند. و کلا قصه و جنگ بر سر قدرت بین دو حزب اصول گرا واصلاح طلبان است.
    • بدون نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
      3 3
      جناب رهجو کلا تعطیلی
  • mehran IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    2 10
    به نظر من مشایی شجاع ترین فرد سیاسی ایران بعد انقلاب که مواضع خودشو با صراحت اعلام میکنه مواضع در مورد موسیقی در مورد مکتب ایرانی زنان هنر کوروش و........ خاتمی هم خوبه اما فکر کنم مشایی رای میاره
  • ناظر IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    1 2
    از این حرفها فهمیدم آقای زیبا هیچ اطلاعی از سیاست نداری. یا اینکه این حرفها رو میزنی مردم سرگرم بشن.