مهر نوشت:

 مداح قدیمی هیئت زنجانیهای مقیم ورامین که در حسینیه باب الحوائج علی اصغر(ع) عمروآباد، یکی از بزرگترین و منسجم ترین هیئات مذهبی شهرستان را دارند، بایدها و نبایدهای مداحی در کشور، سبک مداحی زنجانیها در اجتماع معروفشان در زنجان و عزاداری آنها در ورامین را تشریح کرد. 
بهرام تمدن 41 سال دارد و از 15 سالگی شروع به مداحی کرده که در این مدت در حسینیه زنجانیهای مقیم ورامین مداحی کرده و به دلیل عهدی که با باب الحوائج علی اصغر(ع) بسته که تا عمر دارد و تا این نفس می آید در حسینیه باب الحوائج(ع) در خدمت زنجانیها باشد.

تمدن در گفتگویی در خصوص شکل گیری حسینیه باب الحوائج علی اصغر(ع) در خیابان ملاهادی سبزواری عمروآباد ورامین، گفت: ابتدا تعدادی از زنجانیها اینجا بودند که تقریباً 30 تا 40 خانوار می شدند و این افراد در خانه ها هیئت را شروع کردند و از همان خانه ها عده ای بانی شدند و زمین حسینیه را خریداری کردند و کم کم تعداد آنان زیاد شد و اکنون قریب به 200 خانوار در این هیئت حضور دارند که همه در یک حسینیه جمع می شوند و عزاداری می کنند.

مداح حسینیه باب الحوائج علی اصغر(ع) ورامین ادامه داد: در این حسینیه هر شب نماز جماعت برگزار می شود و مراسمی مانند ولادت، شهادت و دعای توسل و زیارت عاشورا در این حسینیه اجرا می شود.

حضور دوهزار نفر عزادار حسینی در حسینیه باب الحوائج(ع)

وی بیان داشت: این حسینیه 300 مترمربع است ولی در این چند سال تعدادی کمک کردند و سه خانه کنار حسینیه خریداری کرده ایم که دو تا از آنها تقریباً 80 متر و یکی 120 متر است که در آینده به حسینیه اضافه می شوند، جمعیت این حسینیه در ایام محرم بزرگترین هیئت در ورامین است و روز عاشورا تعداد دوهزار نفر تقریباً در این حسینیه می آیند.

تمدن در خصوص نوع مداحی در این هیئت گفت: در هر مراسمی ابتدا نوحه های فارسی خوانده می شود و مداحهای آذری زبان حتی در خود زنجان، ابتدا اشعار فارسی را می خوانند و اگر مهمانی در حسینیه داشته باشیم که فارسی زبان باشد، قطعاً نصف مجلس را فارسی می خوانیم.

وی با اشاره به سبک مداحی زنجانیها اضافه کرد: از زمانی که برای مداحی شروع کردم و به هیچ کلاسی نرفتم و صدایی داشتم و با تشویق دوستانم شروع به مداحی کردم که بعد از آن به کلاس حاج عباس دلجو در تهران رفتم که اکنون فکر کنم در هیئت رزمندگان باشد و بعد یک مدت در کلاس حاج جواد رسولی زنجانی که یکی از مداحان معروف کشوری است، شرکت کردم و اگر زمانی حاج رسولی نمی آمد، از محضر حاج مجید باقری که یکی از استادان مداح است، استفاده می کردم.

مداح حسینیه باب الحوائج علی اصغر(ع) ورامین عنوان داشت: اول که در کلاس حاج عباس دلجو شرکت کردم، حاج عباس تقریباً مدیریتش این گونه است که هر کس در کلاس شرکت کند، ابتدا باید بخواند که ببیند آن مداح صدایش به چه کسی نزدیک است؛ وقتی من خواندم، گفت که در سبک سلیم مؤذن زاده تمرین کنم ولی به نظر بنده اگر یک مداح آن آهنگها و ردیف خوانی را یاد بگیرد، خود به خود صدایش به هر کدام از مداحان نزدیک باشد در آن سبک می تواند اجرا کند.

استفاده از نوحه های صحیح توسط مداحان

وی افزود: امروز اکثر شعرا با سبکهای جدید، شعرهایی می نویسند و شاید بعضی مداحان چند کتاب از شعرا داشته باشند ولی بنده اکثر کتابهای شعرای فارسی و آذری زبان را مطالعه و آن شعری که مورد پسند مجلس است را انتخاب می کنم، شعر تکراری را انتخاب نمی کنم که مردم خسته شوند؛ قریب به 150 جلد کتاب از شعرا دارم و سعی کرده ام از سروده های شعرایی که صحیح می نویسند و اطلاعات قوی دارند در مداحیهای خود استفاده کنم.

تمدن تصریح کرد: تا به امروز در این حسینیه با تشویق مردم و خواست و لطف خدا مانده ام و اگر امروز بگویم که از این حسینیه می خواهم بروم قطعاً مردم نمی گذارند.

وی ادامه داد: مداحی را به عنوان شغل انتخاب نکرده ام و یادم نمی آید با یک نفر در رابطه با پول برای مداحی صحبت کرده باشم خدا را شاهد می گیرم که چندین نفر برای مداحی از من دعوت کردند و اصرار داشتند که مبلغی تعیین کنم که این کار را هیچ وقت نکرده ام، یکی گفت که شاید در این دوره به تو پنج هزار تومان بدهیم، به او گفتم که شاید همان حواله ام باشد.

اطلاع از موثق بودن نوحه ها

مداح قدیمی حسینیه باب الحوائج علی اصغر(ع) ورامین در رابطه با تحریفهای مداحی اظهار داشت: بنده اگر شعری را انتخاب کنم که از آن خوشم بیاید ولی از صحیح بودن آن اطمینان حاصل پیدا نکنم به علما مراجعه می کنم؛ یک بار مطلبی را در مورد ابوذر غفاری دیدم، او پسری داشت که عاشق امام حسین(ع) بوده و از ابوذر درخواست می کند که از امام حسین(ع) دعوت کند تا به خانه آنها بیاید، ابوذر از امام(ع) دعوت کرد و برای آن شاعر شعر نوشته که شعر سوزناکی است، این پسر به خاطر اینکه عاشق امام حسین(ع) بود، قرار بود حضرت(ع) ناهار به خانه ابوذر بیاید و این پسر مدام به بالای پشت بام می رفت و پایین می آمد که نزدیک ظهر بود به بالای پشت بام رفت که افتاد و جان باخت بعد ابوذر به همسرش گفت که چون امام(ع) دعوت کرده ایم از این اتفاق چیزی نگو و بعد از اینکه حضرت(ع) خواست برود به او می گوییم.

وی ادامه داد: حضرت(ع) سر سفره آمد و گفت پس رفیق من کجاست؟ ابوذر جریان را به حضرت(ع) گفت و امام حسین(ع) کنار جنازه پسر ابوذر آمد و از خداوند درخواست کرد او زنده شود و خدا آن پسر را زنده کرد که من در هیچ کتابی این موضوع را ندیدیم و بعد به علما مراجعه کردم و از حاج جواد رسولی پرسیدم و گفت: این شعر را چه کسی نوشته است؟ گفتم: مرحوم حاج انور نوشته! که او گفت: حاج انور بی مدرک شعر نمی نویسد؛ اما چون این شعر را در جایی ندیده بودم و حاج رسول نیز تأیید نکرد این مدح را نخواندم.

تمدن در مورد مقتل خوانی نیز تأکید کرد: مقتل خوانی در بعضی از مجلسها که فقط مقتل می خوانند زیاد پسندیده نمی شود و باید شعری بخوانند که در آن مجلس مورد پسند حضار باشد.

 یک مداح حداقل باید ردیف خوانی را تا حدودی آموزش دیده باشد

وی اضافه کرد: یک مداح حداقل باید ردیف خوانی را تا حدودی آموزش دیده باشد و اگر ردیف خوانی بلد نباشد، قطعاً نمی تواند جمعیت را راضی کند ولی اگر یک مداح ردیف خوانی بلد باشد در چندین سبک می خواند و قطعاً حضار را راضی نگه می دارد؛ سعی بنده بر این بوده که تا حدودی به خود زحمت دهم و به دنبال این کار بروم و ردیف خوانی را یاد بگیرم، ضمن اینکه الان شعرا اکثراً شعری که می نویسند بالای شعر می نویسند با کدام آهنگ خوانده شود که نباید به آن توجه کرد و خود مداح باید آهنگساز باشد و شعرهایی دیدم که شاعر نوشته است با فلان آهنگ خوانده شود ولی بنده همان شعر را با سبک دیگری خوانده ام و دیده ام مجلس، مجلس خوبی شده است.

مداح حسینیه باب الحوائج علی اصغر(ع) ورامین در خصوص آفتهای مداحی گفت:باید دید آفتهای مداحی از کجا شروع می شود؛ مسئولان بعضی مراسم خرافی را نادیده می گیرند و بعد متوجه می شوند که این یک رسم شده است.

وی افزود: مسئولان موارد این چنینی را آزاد گذاشتند و بعد که در کل کشور این کار انجام می شد به این فکر افتادند که آنها را جمع کنند؛ چرا مسئولان ابتدا اجازه دادند که این موارد رواج پیدا کند؟ بسیاری از هیئتها هنوز هم این کارها را انجام می دهند ولی در هیئت زنجانیها اول صحبتمان این بود که از این گونه موضوعات صحبتی نکنند.

تمدن تصریح کرد: یک استاد به نام آهی داشتیم که گفت شعر "گمانم ابن ملجم یا علی گفت" را نباید بخوانید و همان روز در تلویزیون همین شعر را یک مداح می خواند؛ وقتی این شعر از صدا و سیمای ملی کشور پخش می شود، مداح می گوید، اگر ایراد دارد کسانی هستند که جلو آن را بگیرند.

وی ادامه داد: مراسمی که برای ولادتها می گیرند، فقط مانده که یک نفر در آن مجلس برقصد؛ یادم نمی آید در این مدت در جشنها بگویم که کسی دست بزند، حتی اگر در خانه باشیم، چه برسد به حسینیه و مسجد که قداست دارد؛ بعضی از مداحها عشقشان این است که مردم دست بزنند، ولی معتقدم که باید شعر را گوش بدهند.

درست نیست یک مداح معروف کشور پیراهنش را درآورد

این مداح اهل بیت(ع) یادآور شد: درست نیست یک مداح معروف کشور پیراهنش را درآورد، وقتی سی دی این عزاداری را خریداری می کنند، خانواده می بیند؛ آیا درست است زن و بچه نگاه کنند که یک مداح برهنه شده و مداحی می کند؟

وی اضافه کرد: یک بار هیئتی به حسینیه باب الحوائج(ع) آمد و همین که وارد شدند، پیراهنهای خود را در آوردند که بلافاصله به آنها گفتم پیراهن خود را بپوشید، چون فیلمبرداری می شود و ممکن است زن و بچه ببینند و درست نیست؛ اگر کسی می خواهد سینه بزند با لباس هم می تواند و اینها همه آفت است که نباید مداحان اجازه دهند این کار انجام شود ولی وقتی مداح خودش این کار را انجام می دهد از دیگران توقعی نیست.

امام حسین(ع) از عزادارانش سگ نمی خواهد، انسان می خواهد

تمدن عنوان داشت: یک عده می گویند من سگ امام حسین(ع) هستم، باید دید آیا ائمه(ع) در جایی تأیید کرده اند که سگ در داخل خانه باشد؟ امام حسین(ع) از عزادارانش سگ نمی خواهد، انسان می خواهد.

وی افزود: مداحان معروف بعضی از شعرها را می خوانند و کسی که از مداحان معروف تقلید می کند و او استادش است وقتی می بینید استادش شعری را می خواند، دنبال درست یا غلط بودن آن نمی رود و از او تقلید می کند و می خواند و این آفتها را باید از بالا و از همان مداحان شروع به از بین بردن کرد.

مسئولان هیئتها باید آدمهای مذهبی و هیئتی باشند

مداح حسینیه باب الحوائج علی اصغر(ع) ورامین تصریح کرد: مسئولان هیئتها و هیئت امناها باید خودشان آدمهای مذهبی و هیئتی باشند و اگر زمانی مداحی خطا کرد سریعاً به او اطلاع دهند؛ باید دید که چقدر هیئت امناها هیئتی هستند، قطعاً شاید 30 درصد آنها هیئتی باشند و بقیه چون سرمایه دار هستند جزو هیئت امنا قرار می گیرند.

وی اضافه کرد: یک هیئتی به نام بیت الاحزان در تهران است که آنجا تبریزیها، اردبیلیها و زنجانیها هستند، هیئت امنای این هیئت، واقعاً آدمهای هیئتی و آدمهای مذهبی هستند، اول آن هیئت پرچمی است که ابتدا هر کس وارد بشود، پرچم را می بوسد و وارد آن فضا می شود و هر کسی وارد آن فضا شود انگار وارد حرم ائمه(ع) شده است و فضای معنوی دارد و اگر هیئت امنا همه جا هیئتی باشند، می توانند این سبک را اجرا کنند.

این مداح اهل بیت(ع) در مورد مدحهای دروغ بیان داشت: برخی می گویند که امام حسین(ع) 30 هزار نفر را کشت، انسان باید به این فکر کند، مگر چند ساعت جنگ شده که بگوییم حضرت(ع) 30 هزار نفر را کشته است، شهید مطهری تا دقیقه اینکه چند دقیقه طول می کشد تا 30 هزار نفر کشته شود را حساب کرد که چند شبانه روز طول می کشید.

تمدن اظهار داشت: درست است ائمه(ع) آدمهای شجاع و قوی بودند و اگر از خدا می خواستند می توانستند پیروز شوند، ولی ائمه(ع) قبول کرده بودند که این کار را خودشان انجام دهند و الحمدلله آن شهادت و اسارت با سربلندی بود؛ الان باید دید، یزید و معاویه کجا هستند، اصلاً قبرشان کجاست؟ ولی حضرت زینب(س) به گونه ای است که امروز وهابیت به این فکر می افتد که حرم او را خراب کند، پس الان هم آنها از ائمه(ع) احساس خطر می کنند.

مداحان در مجلسی که شور گرفتند هر چه به ذهنشان می رسد، نگویند

وی ادامه داد: سازمان تبلیغات باید به خود زحمت دهد و در ایام ماه محرم و رمضان به جای اینکه مجله برای مداحان پخش کند شعرهای نابی را انتخاب کند و برای مداحان بفرستد و این بهترین راه است که جلو آفتها گرفته شود و باید با مداحان بزرگ صحبتی شود که در مجلسی که شور گرفتید هر چه به ذهنشان می رسد، نگویند و آن چیزی که صحیح است را بگویند، آن مداح تازه کاری که در مجلسی نشسته از مداح بزرگی حرفی را بشنود در ذهنش می ماند، هر چند که صحیح نباشد.

 مداح و روحانی در مجالس کنار هم قرار بگیرند

تمدن اضافه کرد: درست است بسیاری از مداحان هستند که اطلاعات زیادی دارند و می توانند یک سخنران باشند، حاج غلامرضا زنجانی یک طلبه است و می تواند سخنرانی کند ولی آن جذابیتی که یک روحانی دارد، فکر نمی کنم یک مداح داشته باشد و اگر این دو کنار هم باشند، مجالس بهتر می شود.

وی عنوان کرد: شاید بعضی مداحان راضی نباشند که سخنران در مجلس آنها باشد ولی من مخالف این هستم و می گویم حتماً باید این دو کنار هم باشند، همچنین بعضی از مداحان هستند که اجازه نمی دهند مداح دیگری کنار آن در مجلس مداحی کند، ولی نظرم این است که مداح دیگری باید بیاید و از آن استفاده شود.

این مداح اهل بیت(ع) افزود: اگر ابتدا سخنرانی شود، مجلس برای عزاداری آماده می شود و بعد از سخنرانی روحانی، مداح شروع کند، مجلس جذاب تر می شود همان طور که ائمه(ع) در کنار قرآن باید باشند، اگر ائمه(ع) تنها باشند، انسان به جایی نمی رسد و قرآن هم همین طور است.

وی تصریح کرد: اگر مداح با روحانی خوب باشد، مجلس بهتر اداره و جذابیت مجلس بیشتر می شود، در هیچ مجلسی نشده که مخالف حضور روحانیت باشم، بسیاری دیده ام که می گویند مجلس روحانی نمی خواهد، ولی اگر روحانی باشد، مجلس بهتر می شود.

مداح هیئت حسینیه باب الحوائج علی اصغر(ع) ورامین در خصوص تبلیغات برخی مداحان اضافه کرد: بعضی از مداحان که به یک مجلس دعوت می شوند، صحبت می کنند که مثلاً یکصد هزار تومان می گیرند و به مجلس می آیند و می گویند این یکصد هزار تومان را 80 هزار تومان به من بدهید و 20 هزار تومان را بنر بزنید که این مداح می خواهد خودش را با بنر معرفی کند؛ یک عده از مردم عقلشان به چشمشان است تا می بینند از یک مداح یا سخنران چند بنر زده شده، سریع به دنبال آن می روند؛ در این چند سال که مداحی کرده ام، اجازه نداده ام این کار را انجام دهند.

بنر زدن برای معرفی مداحان لازم نیست

وی اظهار داشت: بعضی از مداحها هستند که مشخص است که جای آنها کجاست و هر سال در همان هیئت می خوانند ولی این کار را می کنند و عکس و بنر می زنند؛ این کارها احتیاج نیست، چرا پول اضافه مصرف می کنند؟

تمدن افزود: علما و مسئولان در سخنرانیهایشان باید این موضوع را به مردم گوشزد کنند، مثلاً کسی که از مکه می آید، هر پرچمی 10 تا 20 تومان می شود و بعضی حتی تا 300 تا 400 بنر می زنند که برای هر کدام 10 هزار تومان پرداخت شود، اگر این 10 هزارتومانها را جمع کنند و به کسی که نیاز دارد بدهند، ثواب بیشتری دارد.

وی یادآور شد: در بنرها آیه قرآن نوشته می شود که همان بنر را دور می اندازند که این کار درست نیست، آیا مداحان با بنر زدن می خواهند معروف شوند؟ مداحان باید تلاش کنند، به خدا توجه داشته باشند و کار خود را انجام دهند.

این مداح اهل بیت(ع) در خصوص نقش سازمان تبلیغات در هیئتها گفت: سازمان تبلیغات باید بر روی نیروهایش در ماه رمضان و ماه محرم در مجالس نظارت داشته باشد و کیفیت مجالس را در نظر بگیرد؛ سازمان تبلیغات باید از هیئت امنا یک امتحان کوچک بگیرد تا متوجه شود که آن فرد لیاقت هیئت امنا بودن را دارد.

مداح باید اول صدا داشته باشد

تمدن در رابطه با لازمه کار مداحی بیان کرد: مداح باید اول صدا داشته باشد و اگر صدا نداشت تمام مقاتل را حفظ هم بکند، نمی تواند موفق باشد؛ مداحی معروفی است و مردم را جذب کرده و شعرهای پرمعنی را می خواند که مردم بسیار او را دوست دارند و سواد آن چنانی ندارد، روز تاسوعا در اردبیل یک قطعه عربی می خواند که جمعیت بسیاری بود که جمعیت "لبیک یا حسین(ع)" می گفتند، آن مداح آن چنان سوادی ندارد ولی توانسته مردم را جذب کند، چون صدا دارد، پس اول مداح باید صدا داشته باشد.

وی در خصوص نوع پوشش مداحان عنوان کرد: امام صادق(ع) لباس مناسبی پوشیده بودند که یکی اعتراض کرد، بعد امام(ع) لباس را کنار زد و گفت ببین که در زیر لباس پشمینه پوشیده ام ولی قرار نیست ظاهر خود را نامناسب نشان دهم و فرمود که اگر جدم، امیرالمؤمنین(ع) در این موقعیت زندگی می کرد، قطعاً همین لباس را می پوشید.

مداح هیئت حسینیه باب الحوائج علی اصغر(ع) ورامین اضافه کرد: حاج آقا قرائتی مطلبی فرمودند "آن روحانی که امام جماعت است، باید پشت عمامه اش درست باشد چون مردم از پشت او را می بینند، روحانی که سخنران است، باید عمامه اش از جلو خوب باشد و روحانی و مداحی که از همه طرف مشخص هستند باید از همه طرف مرتب باشد" که واقعاً همین طور است.

سخنران و مداح باید وضع ظاهری خوبی داشته باشند

وی اظهار داشت: سخنران و مداح باید وضع ظاهری خوبی داشته باشند، بسیار دیده ام، مداحی که شیک و مرتب است حتی اگر از صدایش خوشم نیامده از لباس پوشیدن او خوشم آمده است و دیده ام که مردم به خاطر همین شیک بودن از او خوششان می آید.

تمدن افزود: سخنران و مداح نباید زیاد خشک باشند و باید بتواند با مردم ارتباط برقرار کند؛ اگر یک سخنران یا مداح معروف یک بچه ای را دید و او را بوسید، قطعاً هم بچه خوشحال می شود و هم پدر بچه می گوید، این چه آدم خوبی بوده که این کار را کرده است.

لزوم ارتباط مسئولان هیئات با جوانان

این مداح اهل بیت(ع) ادامه داد: اگر سخنران، مداح، هیئت امنا بتواند این گونه باشد، خوب می شود؛ امسال چند تا از بچه ها برای خودشان هیئت زده بودند و گفتم اگر امروز به فکر اینها نباشم به مشکل بر می خوریم، باید با آنها صحبت کرد تا متوجه شد، چه مشکلی دارند که به این هیئت نمی آیند؟ اول باید از مداح آنها شروع کرد و به او گفت که اگر هدفت خواندن است در این هیئت بخوان، چون اگر الان به فکر اینها نباشیم و به سراغ آنها نرویم، رفته رفته اینها بزرگ می شوند و پنج سال دیگر که دنبال آنها برویم دیگر نمی آیند و می گویند این پنج سال کجا بودید؟ باید مسئولان هیئت امنای تکایا فکر این باشند که جوانان از هیئت جدا نشوند، باید با جوانان ارتباط برقرار کنند تا آنها جذب هیئت شوند.

وی در رابطه با سبک مداحی زنجانیها گفت: در زنجان چند مداح معروف کشوری داریم که اخلاق و صدای خوبی دارند و 28 صفر از زنجان هیئت به مشهد می برند که در مشهد بزرگترین هیئت است و هیچ هیئتی به اندازه هیئت زنجانیها نیست و شاید بالای دو، سه هزار نفر جمعیت به آنجا می روند، مثلاً در مسجد جفایی در خیابان تهران، مسجد که پر می شود، تلویزیون در خیابان می گذارند و خیابان را می بندند و جمعیت آنجا می ایستد.

تمدن اضافه کرد: این مداحان احترام خاصی به همه می گذارد و همین احترام، باعث این انسجام شده است مثلاً در یک مجلسی حاج رضا غلامرضا زنجانی می خواند اگر حاج جواد رسولی بیاید حتی اگر مجلس در حال اتمام باشد، حاج غلامرضا اصرارش بر این است که حاج جواد رسولی مداحی کند.

وی عنوان کرد: در زنجان روز قبل از تاسوعا که به آن "یوم العباس(ع)" می گویند، حسینیه اعظم بیرون می آید و همه هیئتها تعطیل هستند که قبلاً آنجا قربانی می آورند و بین مردم پخش می کردند، ولی الان پول آن را جمع می کردند و تاکنون یک بیمارستان ساخته اند و در روز یازدهم محرم نیز هیئت زینبیه بیرون می آید.

برخی نوحه ها را اگر مخاطب درک کند نیازی به روضه نیست

تمدن در رابطه با مداحی آذری زبانان افزود: شعرای آذری زبان چند نفری هستند که شعرهای عالی دارند و یک شعری را مانند یک فیلم سینمایی شروع می کنند یعنی مخاطب دوست دارد بداند بعد از آن چه می شود؛ در اکثر مجلسها ابتدا سعی بر این دارم که از شجاعت و رشادتهای ائمه(ع) بخوانم و بعد آرام آرام به روضه های آنان بیایم، اکثر شعرای آذری زبان نیز در نوحه، روضه می خوانند، بعضی از شعرها هستند که نوحه اند ولی مخاطب اگر آن را درک کند، احتیاج نیست که برای او روضه خوانده شود و همان نوحه ها سوزناک است.

وی در خصوص حضور غیر زنجانیها در هیئت باب الحوائج(ع) ورامین گفت: در این هیئت غیر زنجانیها نیز شرکت می کنند ولی بیشتر مردمی که همشهری هستند به هیئت کمک مالی می کنند، چند نفری در این هیئت هستند که از نظر مالی وضع مناسبی دارند که آنها بیشتر پول می پردازند و یکی از آنها رئیس اداره راه و ترابری شهرری است، آقایان شکرزاده، برادران فرجی و عبدالله زاده نیز به این هیئت کمک می کنند.

تمدن ادامه داد: ورامین همین که یک هیئت زنجانیها را دارد و یک هیئت دیگر وجود دارد که قبلاً با این هیئت بودند ولی الان جدا شده اند و تعدادشان کم است.

وی یادآور شد: نزدیک به 10 سال است که بعد از مداحی در حسینیه خودمان به حسینیه همدانیها می روم و آنان جمعیتی نزدیک به یکهزار نفر دارند که امسال دهه دوم مراسم داشتند، در هیئت باب الحوائج(ع) هر سال اعلام می کنیم که تا هفت امام(ع) مراسم برگزار است و جمعیت زیاد است، ولی همدانیها امسال دهه دوم هر شب مراسم داشتند و تصمیمشان این است که از شب اول محرم تا آخرین شب دهه دوم شام دهند که تعدادی از آنها برای تهران هستند ولی هر شب از تهران به آن هیئت می آیند و اتحاد بسیار خوبی دارند.

عدم کمک شورای اسلامی و شهرداری به هیئتهای ورامین

این مداح اهل بیت(ع) در مورد کمک شورای شهر و شهرداری به هیئتها گفت: متأسفانه تا به حال از شورا و شهرداری کمکی ندیده ایم، یک مسئول نباید منتظر این باشد که تقاضایی شود، فردی که مسئول امور فرهنگی یک شهر است باید برای امور فرهنگی وقت بگذارد و به مساجد، حسینیه و تکایا برود و مشکلات را با چشم خود ببیند.

وی ادامه داد: بسیاری از هیئتها هستند که نمی دانند می توانند از شهرداری کمک بگیرند؛ امور فرهنگی شهرداری باید نظارت عینی داشته باشد و منتظر این نباشد که هیئتی درخواست کمک کند.

مسئولان قبل از اینکه احتیاجی به مردم داشته باشند به هیئتها بیایند

وی اضافه کرد: الان نزدیک انتخابات شورا هستیم که اگر کسی بیاید، قطعاً به خاطر رأی آمده است؛ آنها نباید این گونه باشند و قبل از اینکه احتیاجی به مردم داشته باشند باید بیایند و این زیبا می شود.

مداح هیئت حسینیه باب الحوائج علی اصغر(ع) ورامین تصریح کرد: یکی از اعضای شورا چندین بار در حسینیه باب الحوائج(ع) شرکت کرده و قطعاً این را می داند که 90 درصد جمعیت این حسینیه به او رأی می دهد اما به بعضی از آقایان رأی داده ایم ولی الان نزدیک به هفت سال است که حتی یک بار هم در مراسم حسینیه شرکت نکرده اند.

/30362

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    6 0
    خوشحالم چون تو مداحی هم هست