تا الان که حدود 4 ماه از سال تحصیلی می گذرد،چندان اوضاع برای آموزش و پرورش خوب نبوده است.

مریم صدرالادبایی-زهرا تالانی:دو حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان اردوی راهیان نور،آتش سوزی مدرسه شین آباد کافی بود که حاجی بابایی را به مرز استیضاح بکشاند و حتی برخی نمایندگان اعلام کردند که وزیر باید استعفا دهد.
این موضوع جنجال زیادی در مجلس برپا کرد و حتی 35 امضا با 15 محور برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش تقدیم هیات رئیسه شد.در همین زمینه از جبار کوچکی نژاد رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس دعوت کردیم تا با حضور در کافه خبر به سوالات ما پاسخ دهد.وی معتقد است اگر وزیر اصلاح را بپذیرد موضوع استیضاح هم حل می شود.


موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش یا تحقیق و تفحص از آموزش و پرورش این روزها بسیار مطرح می شود.در کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس،نمایندگان بیشتر موافق کدامیک هستند؟
من چون رئیس کمیته آموزش و پرورش هستم مدام با وزیر در ارتباط هستیم.همانطور که اطلاع دارید بعد از وقایعی که اتفاق افتاد تعدادی از نمایندگان استیضاح وزیر را امضا کردند.اما در حال حاضر همگی توافق دارند که اگر وزیر اصلاح ساختار کند و مشکلات را برطرف کند طبیعتا ما هم استیضاح نمی کنیم. در این چند روز گذشته با وزیر جلسه داشتیم و وزیر هم موضوع اصلاحات را پذیرفتند.


گویا 35 امضا جمع شده است.محور این استیضاح چیست؟
یکی از محورهابحث معاونت پرورشی است که باید اصلاح شود و نیروی جدید استخدام شود. با توجه به مصوبه مجلس  معاونت پرورشی وتربیت بدنی باید با یکدیگر ادغام شود.اما آقای حاجی بابایی تربیت بدنی را جدا کرده وبیشترین توجه را به بخش ورزش دارند اما در حوزه پرورشی مدارس مربی ندارند و بامشکلات جدی دربخش فرهنگی پرورشی مواجه هستیم.همچنین سازمان دانش آموزشی،اردوها و آموزش قرآنی هم مطرح است.
در زمینه آموزشی ایجاد نظام آموزشی 6-3-3 است که باید زیر ساختها برای تغییر نظام آماده باشد. در حوزه آموزشی وساختار6-6-3 با عجله عمل شده که مشکلاتی بوجودآمده است .بعضی واحدهای آموزشی امکاناتی که برایشان پیش بینی شده هنوز ندارند و بسیاری ازانباری ها به کلاس تبدیل شده است .مجتمع های آموزشی یکی دیگر از مشکلات آموزش وپرورش است که همین دانش آموزانی که چندوقت اخیر دچار آتش سوزی شدند،مدیر نداشتند. آقای وزیر درساختار، مجتمع ها را پیش بینی کرده ومدیران واحد های آموزشی را حذف کرده است که این خلاف است.جلسه ای که درکمیسیون داشتیم به معاون وزیر این مطلب را گفتیم وکمیسیون به این نتیجه رسید که تخلف صورت پذیرفته است. درباره مجتمع های آموزشی. ما جمع بندی کردیم که مجتمع های شهری نباید جمع شود و وزیر هم قول داد که مدیران واحدهای آموزشی برگردند و تغییرات را انجام دهد. چون در حال حاضر با طرحی که آقای حاجی بابایی داده مدارس بطور جداگانه از داشتن مدیر محروم شده ‌ند و با شیوه حذف مدیران ، یک مدیر برای 10 مدرسه گذاشته شده که این خلاف قانون است . مثلا در یک مدرسه که 378 دانش آموز دارد مدرسه دیگر مدیر ندارد چون با تصمیمات وزیر برای مجتمع های تحصیلی مدیر قرار می دهند.در همین حادثه مدرسه شین آباد، مدرسه مدیری نداشت که پاسخگو باشد و این موضوع باید اصلاح شود.
در بحث مالی هم باید بودجه صرف هزینه های ضروری شود. متاسفانه کنفرانسها و همایشهایی برگزار می شود که نیاز نیست.


موضوع استخدام معلمان قرآنی و نیروی خدماتی را هم شما تذکر داده بودید؟
بله. حدود 5هزار مربی قرآن درآموزش وپرورش جذب کردند که این امر بدون آزمون درحال انجام است وبیشتر،بحث پارتی بازی مطرح است ،همچنین15هزار نیروی خدماتی جذب شده است که این هم بیشتر با رابطه صورت پذیرفته است ،اخراج نیروهای پیش دبستانی وخریدخدمت آموزشی، استفاده از مدیران ضعیف درسطح وزارتخانه و…عامل هایی است که آموزش وپرورش را با مشکل مواجه کرده است وآقای وزیر باید پاسخ بدهد.
الان حدود 4 هزار معلم قرانی جذب شدند که غیر قانونی است.چون مطابق قانون استخدامی باید آزمون برگزار شود و در ماده 17 استخدامی عنوان کردیم که هرگونه استخدام حق التدریسی ممنوع است. بنابراین قوانین شفاف است و مذاکره کردیم تا این مشکل را حل کنیم.وزیر هم قبول کرده آزمون برگزار کند.


تحقیق و تفحص هم برای همین است؟
این موضوع هنوز در کمیسیون مطرح نشده است.


بنابراین موضوع استیضاح جدی است؟
محورها را به وزیر اعلام کردیم اگر قبول به اصلاح کند ما هم استیضاح نمی کنیم ،چون هدف ما اصلاح امور است.اما اگر روی مواضع خود باقی بماند ما هم روی استیضاح پافشاری می کنیم. اما امید داریم که این وحدت ایجاد شود و در این چند ماه باقی مانده کار به اینجا نکشد و یک همدلی ایجاد شود. البته باید توجه داشت که سئوال و استیضاح حق قانونی مجلس است تا نمایندگان بتوانند براجراء قانون و عملکرد وزرا نظارت بکنند و در مواقع خاص از انحراف جلوگیری بکنند . در باره استیضاح جناب آقای حاج بابایی هم همین روال است . سئوالات ما ملی است منطقه ای نیست که شائبه ای ایجاد کند . ما حدود 15 سئوال ملی مطرح کردیم . در حوزه آموزش . در حوزه پرورش . در حوزه پژوهش . حوزه مالی ، اداری و اجرایی .


در 15 محوری که اعلام کردید بحث تجهیز ونوسازی مدارس مطرح نشده بود؟ در حالیکه بعد از آتش سوزی مدرسه شین آباد،حادثه دیگری هم در نهبندان اتفاق افتاد که بعدا تکذیب شد؟
تجهیز مدارس و وسایل گرمایشی به منابع نیاز دارد. قانونی در بودجه داریم که مطابق آن از هر مشترک گاز ،5 تومان در هر متر مکعب اضافه گرفته شود و در خزانه تجمیع شود تا در بخش گاز رسانی روستاها و واحدهای آموزشی هزینه شود.
اما گازرسانی واحدهای آموزشی مطابق استانداردهای جهانی ممنوع است چون خطر گاز گرفتگی دارد .الان طبق این قانون 800 میلیارد تومان بودجه خواهیم داشت که اگر 50 درصد برای آموزش و پرورش باشد می تواند در تمام مدارس بخاریها را جمع کند و شوفاژ بگذارد.یعنی وزارت آموزش و پرورش می تواند با 400 میلیارد تومانی که شرکت نفت می گیرد تمام مدارس را تجهیز کند. چون خیلی از مدارس ساخته شده اما منابع مالی کافی نبوده و بخاری نفتی گذاشتند در همین تهران هم ممکن است باشند.بنابراین ما به دنبال منابع و اصلاح این قانون هستیم تا آموزش و پرورش بتواند مدارس را تجهیز کند و یک طرح دوفوریتی را آماده کردیم.


در بخش مشکلات مردمی خبر آنلاین بسیاری از مردم معترض هستند که بعد از هدفمندی یارانه ها،مدیران مدارس هزینه قبض گاز را از دانش آموزان می گیرند و حتی بعضی از مدیران اعلام کردند اگر دانش آموزان پرداخت نکنند گاز مدارس قطع می شود؟آموزش و پرورش این کار را غیرقانونی می داند،اما این کار انجام می شود؟
ما سال گذشته یک ردیفی را در بودجه تحت عنوان سرانه هنرستانها در نظر گرفتیم که حدود 20 میلیارد تومان بود و 30 میلیارد تومان هم برای موضوع گرمایشی واحدها تعیین کردیم. از طرفی همانطور که می دانید بودجه آموزش و پرورش امسال حدود 11 هزار میلیارد تومان بوده که چون با کسری بودجه مواجه هست سعی می کند از هزینه قسمتهای مختلف بکاهد. یعنی تلاش می کند که در درجه اول حقوق کارکنان را پرداخت کند.
برای حل این مشکل ما معتقدیم باید سرانه آموزش و پرورش از بودجه جدا کرد تا این مشکل پیش نیاید.اما الان بودجه یکجا تعیین می شود و برای همین آموزش و پرورش تقسیم بندی می کند و اولویت را به حقوق کارکنان می دهد.خوشبختانه ما سال گذشته سرانه هنرستانها را جدا کردیم امسال هم تلاش می کنیم سرانه سایر واحدهای آموزشی را جدا کنیم تا این مشکل پیش نیاید. در اینصورت این ردیف را هیچ وزیری نمی تواند جابه جا کند،چون دیوان محاسبات اجازه نمی دهد.
برای پاسخ به شما باید بگویم که البته ما بخشنامه ای داریم که هزینه قبوض مدارس را 50 درصد خود مدارس،50 درصد آموزش و پرورش پرداخت کند.اما مدارسی که خصوصا هنرستانها چون هزینه قبض گاز بالاست گفتیم باید دولت کاری کند.


بنابراین فعلا چاره ای نیست؟یعنی دانش آموزان باید پول قبوض را بپردازند؟
ببینید آموزش و پرورش باید به سمت استفاده از منابع خودش حرکت کند.مطابق قانون اساسی،آموزش برای ایرانیها مجانی است.اگر وزارت آموزش و پرورش پول ندارد باید این مشکل را حل کند نه این که به دانش آموزان فشار بیاورند.


در بودجه سال آینده ممکن است این سرانه دانش آموزی جدا شود؟
تلاش می کنیم.برای هنرستانها که جدا کردیم .امسال تلاش می کنیم کلا این کار اتفاق بیفتد.


موضوع دیگر که امسال در آموزش و پرورش بسیار خبر ساز شد، حادثه واژگونی اتوبوس کاروان راهیان نور بروجن بود.وقتی زیرساختها آماده نیست چرا این سفر باید در فصل زمستان انجام شود؟آیا نباید به وقت دیگر موکول شود یا اینکه وسایل حمل و نقل تغییر کند؟
ما جلسه ای با فرماندهان سپاه و وزیر گذاشتیم و این موضوع را مطرح کردیم.راهیان نور با دروس تحصیلی دانش آموز تفاوت می کند وباید داوطلبانه باشد.وزیر می گفت که ما آزاد گذاشتیم اما ما بخشنامه ها را آوردیم و به کمیسیون ارائه دادیم.قرارشد اگر امکانت و تجهیزات نبود تعداد کمتری را ببرند.خوشبختانه اخیرا آموزش و پرورش با سپاه قرادای منعقد کرده که مسئولیت راهیان نور با سپاه است و آموزش و پرورش تنها در داخل واحدهای آموزشی وظیفه دارد .بنابراین این کار شفاف شدتا مسئول اصلی مشخص شود.


همان زمان شما به اجباری بودن این اردوها اعتراض کردید،اما وزیر با ارسال نامه ای از رسانه ها درخواست که در این باره تنها سخنان سخنگو را منعکس کنند و آن ها قابل استتناد است؟ همان زمان این شائبه به وجود آمد که چرا باید چنین باشد؟
من دیدگاه خودم را به عنوان یک نماینده مطابق قانون اساسی نسبت به این موضوع مطرح کردم.به به آقای حاجی بابایی هم گفتم که شما نمی توانید بگویید کدام صحبت درست است.تکذبیه آموزش و پرورش راهم دیدم.


 اجباری بودن راهیان نور صحت داشت؟
طبق بخشنامه وزارت آموزش و پرورش دوم متوسطه ها اعم از دختر و پسر موظف به گذراندن دوره آمادگی دفاعی هستند که اعزام به مناطق جنوب بخشی ازآن است این امر در راستای برنامه آموزش نظامی وزارت آموزش و پرورش انجام می شود. طبق بخشامه وزارت آموزش و پرورش اعزام دانش آموزان به مناطق جنوب 5 نمره آموزش عملی برای آنان در پی دارد، اما راهیان نور یک سفر آموزشی و معنوی است که جنبه پرورشی هم دارد.هرقدر برای نسل جدید گسترش دهیم در تربیتشان موثر است اما باید امکانات فراهم باشد و داوطلبانه بروند.در پاریس هر مهمانی که می رود به میدان جنگ جهانی می برند و ایثارگری را نشان می دهند.بنابراین کار اشتباهی نیست و شهامت نسل گذشته را نشان می دهد.اما باید مراقب بود که چنین حادثه ای اتفاق نیفتد که حتی رسانه های خارجی هم آن را اعلام کنندواز آن سو استفاده کنند.


یکی از محورهای استیضاح که به آن اشاره کردید،تغییر نظام آموزشی بود،در حالیکه امسال اولین سال اجرای نظام 6-3-3 است،وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده که نظام آموزشی باید به 7-3-3 تغییر کند.آیا این امکان وجود دارد؟
سند تحول آموزش و پرورش که شورای عالی انقلاب آن را تصویب و ابلاغ کرده 4 مقطع 3 ساله است.پیش دبستانی در سند قید شده که در مناطق محروم و دو زبانه اجباری است.اما عمل نشده و ما به دنبال آن هستیم که پیش دبستانی به آموزش و پرورش بازگردد.در این صورت 4-3-3-3 می شود.وزیرهم موافق است چون پیش دبستانی جزو مهمترین مراحل تربیتی است.


فکر می کنید سال بعد این اتفاق بیفتد؟
بعید می دانم.با منابع محدود و تحریم هر گونه هزینه ایجاد کردن برای بخش دولتی ممکن است تبعات داشته باشد.آموزش و پرورش امکانات و تجهیزات آموزشی ندارد.پیش دبستانی هم هزینه دارد و مشکلات اساسی پیش می آید بنابراین تغییرات را باید آهسته انجام داد و زیرساختها را فراهم کرد.


تکلیف معلمان حق التدریس چه می شود؟
معلمان حق التدریس خیلی اعتراض دارند و هرچند وقت یکبار هم مقابل مجلس تجمع می کنند. در حدود 10 هزار تحت عنوان تعیین تکلیف ماده 17 هستند که مطابق آن آموزش و پرورش آزمونی گرفت و معلمان حق التدریسی شدند.بسیاری اعتراض دارند اما طبق همین قانون کسانی که 4 سال سابقه کار و لیسانس دارند باید استخدام شوند اما اکثرا 2 سال سابفه دارند و عجله دارند.


فارغ التحصیلان دانشگاه تربیت معلم چطور؟
این موضوع حل شد. ما یک مصوبه داشتیم که فارغ التحصیلان باید استخدام شوند.اما طبق قانون خدمات کشور،پسران برای استخدام باید سربازی بروند که آنها هم اعتراض داشتند.ما طرح دوفوریتی آوردیم که بدون گذراندن سربازی استخدام شوند. برای معلمان پیش دبستانی قرار شد که تا 2 سال آینده با آزمون استخدامی استخدام شوند.
45232


 


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 265977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • yaser IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    3 5
    ابرار دمت گرم
  • دبیر IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    1 12
    نظام 6 3 3 خوبه من معلم از نظام قدیمی وتدریس قدیمی خسته شدم
  • ح-م. IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    14 3
    درصحبتها گفته شده بود که حقوق معلمان پرداخت می شود......خواستم بگویم که هنوز که چهار ماه از سال تحصیلی می گذرد یک ریال پول حق التدریس دریافت نکرده ایم و سبد کالای رمضان نیز هنوز به دست اکثر فرهنگیان مناطق نرسیده است .با تشکر
  • محمد US ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    8 3
    آقای نماینده! اون موقع که با تغییر نظام آموزشی قدیم به جدید، ما رو بیچاره کردند و باعث شدند تا ما مجبور به حفظ کردن مطالب بشیم و از خیر فهمیدن آن بگذریم و بعد از یک دهه این نظام بی همه چیز عوض شد، شما و عمالتون کجا بودین؟
  • بدون نام US ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    18 0
    تشکر ویژه از عکس های بسیار خوب و حرفه ای تون.
  • نیروی تعیین تکلیف کردستان IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    12 4
    باید به خدمتتان عرض کنیم که خیلی از نیروهای حق التدریسی بیش از 5 سال سابقه تدریس دارن !محض اطلاع
  • رضا IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    17 3
    خدمت جناب کوچکی نژاد عرض کنم که که اگر قانون تعیین تکلیف گفته پذیرفته شدگان آزمون باید 4 سال سابقه حق التدریسی داشته باشند پس چرا نیروهی نهضتی که در زمان شرکت در آزمون بعضا 6 ماه سابقه داشتند همگی با صدور بخشنامه ای از سوی وزارت آموزش و پرورش استخدام شدند؟
  • بدون نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    11 0
    در جواب آقای کوچکی نژاد: خدمت جناب کوچکی نژاد عرض کنم که که اگر قانون تعیین تکلیف گفته پذیرفته شدگان آزمون باید 4 سال سابقه حق التدریسی داشته باشند پس چرا نیروهی نهضتی که در زمان شرکت در آزمون بعضا 6 ماه سابقه داشتند همگی با صدور بخشنامه ای از سوی وزارت آموزش و پرورش استخدام شدند؟
  • شرکتی قبول شده IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    6 0
    آقای کوچکی نژادبا سلام اگر نطرات را ملاحطه می کنید باید بگویم اول که قبولین 16000نفر بوده اند بعد 10000نفر آنها که تمام نهضتی بودند استخدام شدند که بعضا یکسال سابقه داشتند من از شما خواهش دارم شما در این مورد تفحص کنید به حرف معاونین وهیچ کس دیگر بسنده نکنید بعد هم در قانون ماده 17 در مورد فبولین اولویت را بر اسا س70%نمره و30%سنوات بوده است حالا این قانون را پیگیری کنید خودتان بهتر از ما مفهمید که کار یک جایی لنگ دارد وزیر عدالت را رعایت نکرده است خواهش می کنیم پیگیر باشید ما بیراه نمی گوییم
  • یک معلم IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    6 0
    همه جور انتقاد هست در مورد استیضاح وزیر . ولی افسوس کسی از معیشت معلمان حرفی نمیزند. بخصوص آنهایی که به خاطر حذف ماموریت خارج از کشورشان با عجله تصمیم گیری کرده و مانع شدند. همه یادش رفته با این گرانی معلم که امسال هیچ افزایشی نداشت چکار کند؟
  • پذیرفته شده بلاتکلیف IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    6 0
    اگر این آقا قانون تعیین تکلیف رو مطالعه می کرد و بعد در موردش حرف می زد که توش از سابقه 4 ساله حرفی زده شده یا خیر !
  • احمدی IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    2 0
    یکسال است به مدارس بودجه نداده اند حالا می گویند به هر دانش اموز تیز ن هوش بی بضاعت 500000 تومان می دهیم
  • اسدمظفر IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    4 0
    حقوقها راامسال 15درصدبالا بردن بعدیک سری ازبندهای حقوقی (فوق العاده مناطق کمتر توسعه یافته)راکم یاحذف کردن بعد مادیدیم حقوقها قبل ازعید وبعد ازعید هیچ تغییری نکرده.