طبق گزارش منتشر شده از سوی شورای وزیران عربستان سعودی، این کشور رکورد مازاد بودجه را شکست.

در حالی که بسیاری از کشورهای غربی با بحران اقتصادی و کسر بودجه دست و پنجه نرم می کنند، آمار و ارقامی که از عربستان سعودی منتشر می شود، چشمها را خیره کرده است. به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ اقتصادی لزاکو، طبق گزارش منتشر شده از سوی شورای وزرای عربستان سعودی، اولین صادرکنندۀ نفت جهان، مازاد بودجه ای معادل 102.9 میلیارد دلار داشته است.
وزیر دارایی عربستان سعودی اعلام کرده است که درآمدهای کشور که 92% آن از منابع نفتی تأمین می شود(صادرات هیدروکربن وابسته به بخش دولتی) به 330.4 میلیارد دلار در سال جاری رسیده است که بیش از مبلغ 187 میلیارد دلاری بود که برای آن برنامه ریزی شده بود. هزینه ها نیز به 21% معادل 227 میلیارد دلار رسیده است. هزینه های دولتی بیش از همه به بخش آموزش، بهداشت و تجهیزات نظامی اختصاص داده شده است. گفتنی است بخش اعظم جوانان سعودی در بخش دولتی مشغول به کار هستند.
شورای وزیران عربستان سعودی بودجۀ سال 2013 را با هزینۀ 218 میلیارد دلار و درآمد 221 میلیارد دلار تصویب کرد. با این حال گفته می شود که عربستان سعودی در اعلام درآمدهای خود احتیاط زیادی به خرج می دهد و برای جلوگیری از هر نوع شوکی، درآمدها خود را بر پایۀ قیمت پائین نفت قرار می دهد. گفتنی است عربستان سعودی با تولید روزانه 9.8 میلیون بشکه نفت در سال 2012 با روسیه و همچنین ایالات متحده آمریکا بر سر رتبۀ اول دارندگان نفت جهان رقابت سختی داشت.


3152 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 267529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =