۰ نفر
۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵

مثلث نوشت:

درروزهای اخیر باز هم نام دو شیخ درباره انتخابات ریاست جمهوری داغ شده است ناطق نوری و حسن روحانی.

حسن روحانی می‌گوید: «کاندیداتوری در انتخابات آینده را نفی نمی‌کنم» و علی‌اکبر ناطق نوری هم که هرگونه حضور در انتخابات را رسما رد کرده بود حالا رسانه نزدیک به او نظر‌سنجی برای کاندیداتوری‌اش را آغاز کرده است. اگر این دو تحول مهم را در کنار سخنان اخیر معاون پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دهیم که گفته است: «هاشمی نیاید، ناطق یا روحانی کاندیدا می‌شوند» به خوبی می‌توانیم به این نتیجه برسیم که ضلع جدیدی در فضای رقابت انتخاباتی سال 92 ایجاد شده است؛ ضلعی که البته می‌تواند تداعی‌کننده تلاش برای تحقق طرح دولت وحدت ملی باشد.
ناطق نوری می‌آید؟
اگرچه در آغاز گمانه‌زنی‌ها برای حضور علی‌اکبر ناطق‌نوری در انتخابات سال 92 وی ترجیح داد سکوت را در برابر سوالات انتخاباتی پیشه کند، اما شاید موج انتقادات و واکنش‌ها به او پس از مصاحبه‌اش با یک هفته‌نامه و سخنرانی در صحن حرم رضوی و البته رایزنی‌های انتخاباتی موجب شد تا او به این نتیجه برسد که باید رسما حضورش را در این انتخابات نفی کند. چنین شد که در چند مرحله متوالی از سوی دفترش اعلام شد او کاندیدای انتخابات نیست.
در آخرین مورد در این خصوص در پی درج برخی تحلیل‌ها و اخبار در برخی رسانه‌ها مبنی بر اعلام شرط رفع حصر از موسوی و کروبی از سوی ناطق نوری برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، مسئول دفتر وی، شرط اعلام شده را به شدت تکذیب کرد.
مسئول دفتر علی‌اکبر ناطق‌نوری به سایت سفیر گفته بود: «جناب آقای ناطق‌نوری در این رابطه هیچ صحبتی انجام نداده و جمله نقل شده از اساس نادرست است.»
گرچه ناطق‌نوری عدم کاندیداتوری خود را در انتخابات رد نکرده، اما تاکید کرده که برای حضور در انتخابات به عنوان کاندیدا هنوز احساس تکلیف نکرده است، از همین رو با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور، پایگاه خبری سفیر درباره تمایل یا عدم تمایل مردم با گرایش‌های سیاسی مختلف نسبت به کاندیداتوری ناطق‌نوری در انتخابات پیش‌رو این نظر‌سنجی را برگزار می‌کند. کاربران و علاقه‌مندان به شرکت در این نظر‌سنجی می‌توانند به صفحه اصلی پایگاه خبری سفیر مراجعه نمایند و در این نظر‌سنجی شرکت کنند.
حسن روحانی می‌آید
اگرچه در ادوار گذشته انتخابات همواره نام حسن روحانی به عنوان یک گزینه محتمل در تحلیل‌های انتخاباتی قرار می‌گرفته اما گویا این بار این گمانه قوت بیشتری یافته است. چراکه این بار برخلاف ادوار پیشین سکوت تنها گزینه حسن روحانی در برابر سوال‌های انتخاباتی نبوده و حتی هفته گذشته او ترجیح داد تا به خبرنگاران بگوید: «حضورم را در عرصه انتخابات نفی نمی‌کنم.»
او البته چند ماه پیش در یک اظهار‌نظر شدید‌اللحن بر اقدامات دولت محمود احمدی‌نژاد تاخت؛ اعتراضاتی که از سوی تحلیلگران نشانه‌ای از تمایل حضور وی در انتخابات سال 92 بود. وی آن زمان در نقد سیاست خارجی احمدی‌نژاد گفته بود: «نحو ارتباط ما با کشور‌ها مشخص نیست. امروز با بعضی از کشور‌ها دوست صمیمی هستیم، فردا رقیب و پس از آن متخاصم و دشمن می‌شویم. مگر رابطه با دنیا هوس است که هر ساعت به یک سمت و سو حرکت کنیم. حقیقتاً سیاست خارجی نیاز به علم و هنر دارد و دیپلماسی سلیقه و شعار نیست.»
اگرچه حسن روحانی عضو جامعه روحانیت مبارزه به شمار می‌آید، اما همانطور که خودش گفته گویا هنوز هیچ رایزنی در این مورد با جامعه روحانیت صورت نگرفته است.
البته رویکرد متفاوت اصلاح‌طلبان در مورد کاندیداتوری حسن روحانی نیز قابل توجه است. مجیدی محتشمی، سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان در این مورد گفته است: «حسن روحانی نمی‌تواند نمادی برای تشکیل دولت وحدت ملی باشد. با توجه به تجربیاتی که حسن روحانی داشته از جمله افرادی است که خارج از جبهه اصلاح‌طلبی و حتی جبهه اصولگرایی قرار دارد، البته نزدیکی ایشان به جریان اصولگرایی نسبت به جبهه اصلاح‌طلبان بیشتر است. همانطور که اشاره کردم با توجه به تجربیات بین‌المللی که حسن روحانی در طول خدماتشان داشته‌اند می‌توانند به عنوان یک کاندیدای مستقل و منفرد و نزدیک به جریان اصولگرایی اعلام کاندیداتوری کنند. در واقع هر چه جناح‌ها مختلف بتوانند حضور بیشتری در انتخابات آتی داشته باشند، در باشکوه‌تر برگزار شدن انتخابات یازدهم تاثیر‌گذار خواهند بود و آقای روحانی نیز از این جنبه برخوردار است.»
در موضعی متفاوت داریوش قنبری از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس هشتم گفته است: «اگر خاتمی قبول کند اصلاح‌طلبان از حسن روحانی حمایت خواهند کرد.»
علی عسگری هفته گذشته بود: «200 محقق و چهره‌های شناخته شده دانشگاهی و نمایندگان ادوار مجلس از حسن روحانی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرده‌اند. عمده این افراد پژوهشگر و محقق هستند و به واسطه همکاری با مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با سبک مدیریتی آقای روحانی آشنا هستند.»
وی با بیان اینکه از حوزه علمیه قم نیز دعوت‌هایی از آقای روحانی صورت گرفته است، ادامه داده بود: «کماکان آقای روحانی موضع‌گیری درباره نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را به بعد موکول می‌کنند و به دنبال ارزیابی شرایط هستند.»
به هر روی گویا با این اخبار و مواضع باید در انتظار تحقق پیش‌بینی علی عسگری باشیم. آنجا که گفت: «اگر هاشمی نیایید از میان ناطق نوری و حسن روحانی یکی کاندیدا می‌شود.»
19 301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 268514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    18 1
    خوب با این حرفا سر مردم بیچاره گرم شده و با این حرف که کی میاد و کی نمیاد دلار و تورم و...تا 7 ماه دیگه رفته شده موضوع درجه 2 .