تهرانی ها هفته چندان خوبی نداشتند ،در حالی یک هفته نیمه تعطیل را پشت سر گذاشتند که هر روز بر آلودگی هوا افزوده می شد و امید برای بارش باران و وزش باد و دست به دامان ابر و باد و فلک شدن هم تاثیری نداشت.

مریم صدرالادبایی : در این گیر و دار و در این اوضاعی که مجلس گناه آلودگی را به گردن محیط زیست و محیط زیست به گردن خودرو سازان و خودرو سازان به گردن سوخت می اندازند خبر بسیار مهمی منتشر شد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه بدون تردید کیفیت نامناسب بنزین می‌تواند بر تشدید آلودگی هوا موثر باشد، گفت: نمونه‌هایی از بنزین تولید داخل به منظور بررسی به یک مرکز پژوهشی در کشور آلمان فرستاده شده است.
در این بررسی مشخص شده که ترکیبات سرطان‌زای بنزین‌های داخلی 3 برابر استاندارد است.
ایسنا به نقل از معاونت ترافیک شهرداری تهران، دکتر یوسف رشیدی نوشت: نخستین نکته‌ای که در این بررسی مورد توجه قرار گرفت، عدد اکتان بنزین‌های معمولی و سوپر تولید داخل است که به ترتیب 83 و 95 است در صورتی که استاندارد جهانی حداقل 95 است.
وی با اشاره به این که عدد اکتان بنزین سوپر داخلی نیز کمتر از استاندارد جهانی است، اظهار کرد: البته عدد اکتان بنزین معمولی فاصله زیادی با استاندارد جهانی دارد و این در شرایطی است که هر چه عدد اکتان یک سوخت بیشتر باشد، آن سوخت در مقابل پدیده احتراق مخرب فشار و گرما مقاوم‌تر است.
رشیدی دومین نکته این بررسی را میزان ترکیبات آروماتیک موجود در بنزین شامل بنزن، تولوئن و زایلین اعلام و تصریح کرد: این مواد سرطان‌زا که بسیار خطرناکند، بر اساس استاندارد یورو 4 باید زیر یک درصد باشند که بر مبنای نتایج این آزمایش‌ها، در بنزین‌های داخلی دو تا سه درصد است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران سومین نکته‌ای که در این بررسی مورد توجه قرار گرفته را میزان گوگرد و سایر ناخالصی‌های موجود در بنزین را بر اساس استاندارد یورو 4 زیر 50 ppm (قسمت در میلیون) عنوان و اضافه کرد: این رقم در بنزین‌های داخلی حدود 180 ppm (قسمت در میلیون) است.وی با بیان این که میزان ترکیبات سرطان‌زای آروماتیک بنزین داخلی دو تا سه برابر میزان استاندارد است، اعلام کرد: میزان گوگرد و سایر ناخالصی‌های موجود در بنزین داخلی نیز حدود 3.5 برابر میزان استاندارد است.
رشیدی با تاکید بر این که خودروهای نسل جدید حتما باید از بنزین سوپر استفاده کنند و این در حالی است که اغلب رانندگان این گونه خودروها این اصل مهم را رعایت نمی‌کنند، عنوان کرد: از سوی دیگر خودروسازان داخلی ضریب تراکم باک خودروهای تولیدی خود را دست‌کاری می‌کنند و این فرآیند آلودگی هوا را تا40 درصد افزایش می‌دهد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان خاطرنشان کرد: هر چند می‌گویند اقدامات خوبی در زمینه ارتقای کیفیت بنزین‌های تولید داخل انجام شده اما آزمایش‌های به عمل آمده هنوز از ادامه روند فعلی خبر می‌دهد.
پتروشیمی مسئول تولیدبنزین نیست
نتایج این آزمایش در حالی منتشر می شود که معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه با سرمایه‌گذاری 16 میلیارد دلاری روزانه 18 میلیون لیتر گازوییل و 9 میلیون لیتر بنزین مطابق با استاندارد‌های اروپا در کشور تولید می‌شود، گفت: متاسفانه تاکنون خودروسازان برای تولید خودرو دیزلی پایه سبک و یورو 4 هیچ تلاشی نکرده‌اند.جلیل سالاری با تاکید کرد بر اینکه این شرکت فرآورده‌های نفتی را براساس استاندارد‌های تعیین شده از سوی سازمان استاندارد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی عرضه می‌کند، تولید نشدن خودرو متناسب با سوخت یورو 4 و 5 در کشور را یکی از علت‌های توزیع نشدن گازوییل با کیفیت روز اروپا در جایگاه‌های سوخت کشور اعلام کرد.
از طرف دیگر مدیرعامل پتروشیمی جم که یکی از مجتمع‌های تولیدکننده بنزین است، در این رابطه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: «بحث آلودگی هوای تهران به عوامل مختلف بستگی دارد و موضوع دیروز و امروز نیست و لازم است که براساس یک برنامه بلند مدت کلیه عوامل آلوده‌کننده هوای تهران مورد مطالعه قرار گیرد»

"حسن بیگی" در پاسخ به شائبه تشدید آلودگی هوای تهران ناشی از بنزین پتروشیمی‌ها می‌افزاید: «ما تنها خوراک تولید بنزین را به پالایشگاه‌ها تحویل می‌دهیم و پتروشیمی‌ها مسوول تحویل بنزین به خودروها نیستند.»

وی ادامه می‌دهد: «مواد اولیه تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی پس از تحویل در پالایشگاه‌ها تبدیل به بنزین می‌شوند. بنابراین تولیدکنندگان بنزین باید به این موضوع پاسخ بدهند"

مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم افزود: «در حال حاضر در تهران حدود 3 میلیون خودرو تردد می‌کند که قطعا در تشدید آلودگی هوای تهران نقش دارند. از سوی دیگر وجود کارخانه‌ها در اطراف تهران نیز یکی از عوامل آلودگی هستند. بنابراین عوامل آلودگی هوای تهران مختلف است که همه باید در مقابل آن مسوول باشند.»
تایید بعد از 3 سال
اولین زمزمه ها در مورد غیر استاندارد بودن بنزین تولید داخل سال 89 و بعد از آلودگی 35 روزه تهران شنیده شد اواخر تابستان سال 89 دولت در پاسخ به تهدید دولت های غربی در تحریم بنزین، اعلام کرد ایران در تولید بنزین خودکفا شده است و حتی اولین محموله بنزین ایرانی هم صادر شد. پیش از آن خبرهای مختلفی درباره کیفیت بنزین وارداتی از ونزوئلا به گوش رسید.

برخی رسانه های خارجی گفتند بنزین ونزوئلا، یکی از بی کیفیت ترین بنزین های دنیاست. این خبر زمانی منتشر شد که ونزوئلا اعلام کرد جانشین کشورهای صادرکننده بنزین به ایران می شود.

اما آلودگی هوای بی سابقه در پاییز 89، هیچ متهم ردیف اولی غیر از بنزین نداشت. هرچند که در رده های بعدی، ترددهای زیاد و بی مورد مردم در کنار پایداری زجرآور هوا نشسته بودند، اما تا حدی شایعه بنزین بی کیفیت در شهر جدی بود که وزیر نفت و بخشی از مدیران دولتی وادار شدند از دستاورد جدید بخش نفت ایران، تمام قد حمایت کنند.

این درحالی بود که مردم در کنار مدیران شهری و بسیاری از کارشناسان غیردولتی، بنزین و بنزن موجود در بنزین تولیدی در پتروشیمی ها را مسبب نفس تنگی تهران می دانستند.اما حمایت های بی چون و چرای دولت از کیفیت بنزین ایرانی تا به امروز ادامه  دارداما به هر حال بعد از 3 سال و بعد از آلودگی هوای بسیاری از شهرهای کشور اعلام نتایج این بررسی بازهم جای سپاس دارد.
4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 269328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 69
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    326 1
    بزودی تکذیب خواهد شد!
  • مسعود IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    جوری حرف میزنید که انگاری تازه بنزین تولید شده! مهم فرهنگ هست که تهرانیها ندارن و حاضر نیستند بدون وسیله شخصی سر کار برند! پس باید تحمل کنند
    • بدون نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      دوست عزیز شما که فرهنگ داری .اسه کدوم شهری؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      شما 2 روز با مترو بیا و برو، قشنگ گوشی دستت میاد...
    • بدون نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      من خودم ماشین ندارم و هر روز با تاکسی می رم سرکار و با اتوبوس بر می گردم، اگه نصف این کسایی که با خودرو تک سرنشین رفت و آمد می کنن از تاکسی استفاده کنن هم ترافیک کمتر میشه هم آلودگی، هزینه اش هم که زیاد فرق نداره،
    • حميد IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      41 5
      گلم .اونموقع مصرف كننده تاكسي زياد مي شه تاكسي خالي گير نمي ياد راننده تاكسي يا همشون دربستي مي زنند شما به اونايي كه ماشين شخصي ياشون تو پاركينگه مي گي بد.اگه راه حل همه مشكلات مملكت ما اينقدر سطحي بود كه حال مي كرديم
    • حسین NL ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      63 4
      یه چیزی تو تلویزیون شنیدی و اومدی اینجا تکرارش میکنی! عزیز من بنزین غیراستاندارده! بنزین باید درست بشه یا تهرانیا خونه نشین بشن!؟ من تهرانی نیستم ولی میدونم به زودی این بلا سر شهر خودمم میاد!
    • بدون نام IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      51 4
      اگر سرویس ادارات پا بر جا بود چنینی مشکلاتی بوجود نمی آمد.(این هم یکی دیگه از شاهکارهای دولته که سرویس ادارات رو جمع کرد و گفت بجاش پولشو میدیم )
    • بدون نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      47 3
      دوست عزیز که کوه فرهنگ و شخصیتی... تهران 3 روز زوج و فرد بود اما هوا درست نشد بلکه بد تر هم شد حال راه کار بعدی شما چیه ؟
    • امین IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      38 3
      از همین 1 جمله ای که نوشتی فهمیدم خیلی با فرهنگی !!!!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      32 3
      در ایران بنزین تولیدی را با بخشی از محصولات پتروشیمی مخلوط کرده و بنام بنزین محصولات آروماتیکی قابل اشتعال به مردم میفروشند.
    • پرند IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      26 2
      دقیقا شما فرق آلودگی هوا رو با فرهنگ واسه ما بگو تا بگم مال کدوم شهری 3سال پیش گفتن بنزین داره توی ایران تولید میشه...مسئولین تکذیبش کردن...
    • بدون نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      4 32
      من فکر کنم اکثر دوستان خبرگزاری خوب خبر آنلاین هم با ماشینهای شخصی سرکارشان تشریف می آورند! چون هر بار ما همه مثل این آقای مسعود گفتیم که بابا مردم تهران خیلی خودخواهند و خودروهای شخصی شان را بیرون می آورند و غیره منتشر نشد. یک نکته دیگه ، من نمیدانم چرا همه به این بنده خدا منفی داده اند ، بابا حقیقت تلخه. ( در ضمن من هم در تهران زندگی میکنم و هم ماشین دارم ، اما هیچ وقت ماشین بیرون نمی آورم و همیشه از تاکسی استفاده میکنم. )
    • هادی US ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      6 0
      پس تو اروپا که این همه ماشین تولید میشه مردم از آلودگی هوا همه باید مرده باشن!! آلودگی ناشی از خودرو تو دنیا تقریبا صفر شده, اونائی که خبر ندارن لطفا نظر ندن!!
    • ایرانی NL ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
      0 0
      من اصفهانی ام یه روز اومدم تهران برای نمایشگاه با مترو رفتم بقدری شلوغ بود که کلا از امدنم پشیمان شدم حالا شما فرض کنید همه ی تهرانی ها با مترو بروند روزی چند کشته باید از مترو بر اثر له شدگی بیرون اورند.
  • بدون نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    244 2
    این خبر یعنی سونامی سرطان
    • بدون نام GB ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      32 2
      بله سردار رحیم صفوی چند هفته قبل میزان ابتلا به سرطان را نگران کننده نامیدند و گفتند این مساله مشکوک است و در آینده سونامی سرطان کشور را میگیرد.
  • بدون نام CH ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    215 0
    منتظر تکذیب دولت باشید
  • بدون نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    190 0
    من فقط يه توصيه به پزشكان محترم دارن كه مدام نيان تو تلويزيون بگن اگه اين كارو كني يا اون كارو كني سرطان ميگيري.هرچقدر هم مردم رعايت كنن ولي به خاطر الودگي كه توسط همين بنزين ها به وجود مياد مردم به صورت غير ارادي مبتلا به اين بيماري وحشتناك ميشن.من خودم پدرم مبتلا به اين بيماريه.به چشم خودم ديدم تو يكي از مراكز درماني ويژه بيماران سرطاني به قدري بيماران مبتلا زياد بودند و هروز بر تعدادشون اضافه ميشد كه پزشكان و كارمندان و پرستاران بخش شيمي درماني اونجا عاصي شده بودن.
  • بدون نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    147 0
    تاسف بار است.
  • محمد IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    91 2
    یکی از اساتید ما میگفت که بهترین کیفیت بنزین از لحاظ عدد اکتان رو به تهران و کلان شهرها میبرن تا آلودگی کمتری ایجاد شود و بنزین های کم کیفیت رو به شهرهای خودمون میدن که حتی کیفیت بد هم نمیتونی بهشون بگی ...میگن کره وقتی پراید رو زد کیفیت یورو4 و یورو 3 رو در به سوزی چندان فرقی ایجاد نمیکنه.....در ضمن یه نکته که متاسفانه خیلی از دوستان راننده نمیدونن اینه که ترکیب بنزین با عدد اکتان 95 و 83 با همدیگر باعث میشه عدد اکتان کمتر از 83 بیاد و خردگی سوپاپ و تجمع آب در باکهای بنزین و سوختن ناقص رو در پی داره.
  • بدون نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    122 1
    من فکر میکنم خیلی بیش از اینهاست
    • بدون نام GB ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
      6 0
      دقیقا،وگرنه کسی راجع به آن اصلا حرفی نمیزد!!!
  • حمید DE ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    183 0
    والله مردم باهوش کشورمون از همون اول هم در کوچه وبازار وبین صحبتهای خودشون میگفتند مشکل هفتاد درصد از بنزینهای داخلی و30درصد از ماشینهای بی کیفیت وگران داخلیست ولی امان از تکذیبهای مسولین.تکذیبهای بیخودی جز اینکه اعتماد مردم را سلب کنه واقعیت را عوض نمیکنه.همین چند روز پیش بود که یکی از مسولین در رابطه با بنزین گفته بود که تازه اکتان بنزین تولید داخل از استاندارد جهانی بالاتره.آخه من نمیدونم چی در مورد مردم فکر میکنند.وارونگی هوا به کنار ولی من نمیدونم این بنزینها چطور تولید میشه در فصلهای دیگه هم همینطوره ولی با شدت کم تر.دود ناشی ازاحتراق این بنزینها مثل مه روی سطح زمین میمونه وبالا نمیره.واقعا عوارض خطرناک وبلندمدتی برای سلامت مردم وکشور ومحیط زیست داره.خیلی باید جدی گرفته بشه.
    • بدون نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      70 1
      احسننتتتت :)
    • حميد IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      75 0
      بر و خدا رو شكر كن آلودگي رو تكيب نمي كنند
    • m.sh IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      21 0
      آفریننننن
  • بدون نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    158 0
    لطفا یکی به داد این ملت مظلوم برسه!
    • بدون نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      118 0
      لطفا؟ ... با خواهش درست نمیشه!!
  • مرتضی IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    99 0
    ما هی می گیم بنزین عامل اصلی این آلودگی هاست ولی بعضی ها قبول ندارند. و روز به روز با توجه به شدید شدن تحریم ها این موضوع نیز تشدید خواهد شد. با توجه به آلودگی ایران، در حال حاضر کشورهای همسایه نیز از این نعمت آلودگی بی نصیب نخواهند بود.
  • بدون نام US ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    94 2
    تنها کشوری که از یک واقعیت مشترک آمارهای رسمی متناقض ارائه میشود کدام است؟ 1. ایالات متحده امریکا 2. آلمان 3. ژاپن 4. ایران
    • حميد IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      39 3
      1 و 2 و3 ديگه!!!!
  • آرش IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    124 0
    چي شد بنزين كه استاندارد يورو4 داشت اين همه تفاوت تو استاندارد بنزين،مشكلات تنفسي و سرطان و سقط جنين و مشكلات روحي رواني و سرطان خون و غيره....تا دو ساعت ديگه هم مسئولين محترم شركت نفت ميان و ادعا ميكنن بهترين بنزين دنيا رو توليد ميكنن
    • h IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      77 1
      مونده تعریف استاندارد توو ایران چی باشه!!!!!!!!
  • احمد IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    82 2
    تازه مدتی هست که شهرستانیها رو از وجود بنزین سوپر محروم کرده اند چرا؟ خدا داند
    • بدون نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      18 1
      دو مهه تو رشت بنزین سوپر نیست
    • ciavash US ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      11 1
      اراک هم نیست
  • بدون نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    118 1
    ما آماده صادرات بنزین به کشورهای اروپایی و آمریکایی هستیم ...
  • محمد SE ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    62 1
    نام ماده سرطان زا MBTE هست....
  • سرطااااااااااااان !!! IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    103 0
    هر دم از این باغ بری می رسد. روز به روز مشکلات و نابسامانیها بیشتر و بیشتر میشه. خدا به داد ما برسه. خدایا کشورمون داره به کدامین مسیر میره. هیچیش معلوم نیست.
    • بدون نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      47 1
      معلومه آقا. به سمت پرتگاه!
  • محمد SE ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    60 0
    آلودگی هوا پارازیت = سرطان
  • اهوازی IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    37 6
    دوستان تهرانی نگران مشکل آلودگی هوا هستید؟ سَری به اهواز بزنید تا نگرانیتان رفع شود
    • بدون نام IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      25 2
      آلودگی هوای تهران سمی هست نه گرد و غبار ..
  • بدون نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    76 0
    اين همون بنزينيه كه آقايون مي فرمودند كه يك شبه خود كفا ميشيم در توليدش؟!؟!
    • محمدرضا IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
      2 0
      بله. دقیقاً همونه!
  • محمد IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    30 1
    يه بنزين درست حسابي هم كه توليد نميكنن توليد تعطيليش 3 برابر باشه.
    • بدون نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      10 1
      همینجوریش هم کشور اوضاع خوبی نداره، اونوقت بعضیها فکر و ذکرشون تعطیلیه و اینکه چطور تعطیلیها رو بیشتر کنند!!مردم همه جای دنیا بهترین تفریحشون کاره و روزی 16 ساعت کار میکنند اونوقت اینجا اگه تو یک هفته اقایون 3-2 روز تعطیلی نداشته باشند جونشون بالا میاد!!بماند که همون روزهایی رو هم که مثلا سر کار میرن کار خاصی انجام نمیدن!!کاش همه بخشهای این مملکت میفتاد دست بخش خصوصی تا به اقایون نشون بدن کار کردن یعنی چی!!اونوقت ببینیم هی راه و بیراه به هر بهونه ای اقایون میتونستند بار و بندیلشون رو جمع کنند و بیفتند تو جاده های شمال یا نه
  • مغز متفکر IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    16 13
    یک فکر خوب! بیایید از اتومبیل های برقی استفاده کنیم.
  • بدون نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    49 0
    پارازیت ها رو هم به این مورد اضافه کنید
  • اميرحسين US ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    50 1
    من رفتم دكتر به دكتر مي گم كي خوب مي شم ؟ مي گه هيچ وقت ! تا زماني كه آلودگي هست همين جوري مي موني!!
  • گلخرچنگ IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    26 1
    هر دم از این باغ رسد گلی یا گل بود به سرطان هم اراسته شد.
  • ابول IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    50 0
    دوشواری؟!!! دوشواری نداریم اینجا خییلی هم عالیه! تکِ......تک !
  • محسن IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    51 0
    چرا دادستان علیه افراد دخیل در آلودگی هوا اعلام جرم نمیکنه !! مردم دارن کشته میشن خدایا این مردم را دریاب
  • بدون نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    51 0
    واقعا بنزین ما بر اساس استانداردهای اروپا تهیه میشوند؟کافیه یکبار با خودروی شخصی به کشورهای همسایه سفر کرده باشید تا تفاوت کیفیت بنزین رو در کارکرد و توان موتور خودروتون متوجه بشوید.
  • وحید IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    39 0
    ای اقااااااااااا به کجا داریم میریم مااااااااا؟
    • حميد IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      34 1
      همين بغل جنوب تهران بهشت زهرا
    • بدون نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      6 2
      خونه بابا!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    1 68
    به راستی با این خبر چه چیزی را می خواهید ثابت کنید اینکه محصول ایرانی بنزین را رها کنیم و برویم واردات بنزین را از سر بگیرم؟؟ آیا این راه حل عاقلانه و هشیارانه ایست که دارید مطرح می کنید؟؟ به راستی برای سیا ه و تیره و تار نشان دادن ایران چه جایزه ای به شما قرار است داده شود؟؟ مثلا انخابات ریسات جمهوری را ببرید هوای پاک سراسر ایران را در برمیگرد؟؟ آیا بنزین تنها در دولت نهم و دهم در ایران تولید شده است؟؟ جایگزین حذف بنزین ایرانی چه خواهد بود و قبل از آن ما آلودگی هو نداشتیم؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      31 1
      معلومه بدجوری خوشحالی برای خودت!!!
    • بدون نام IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      10 0
      خودت حرف خودتو قبول داري؟
  • بدون نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    25 0
    پیشرفته کردن پالایشگاه رو از قطر و عربستان یاد بگیرید................
  • بدون نام IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    16 2
    چه فایده . حالا گفته باشن که اینجوریه خوب که چی کاری قرار نیست انجام بشه
  • m.sh IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    25 1
    بنزین ما کیفیتش پایین تر ازین حرفاست
  • علی US ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    22 1
    یک معمای بسیار سادست اگر کمی دقت کنید انگاه خوهید دید چیزیکه سالهای اخیر تغییر کرده یکی بنزین که در داخل تولید میشود ودیگری خودروهای مدرنتر با موتورهای با نسبت تراکم بالاست که احتیاج به بنزین با درجه اکتان بالای97 دارند در غیر اینصورت ایجاد احتراق زودرس وناقص در موتورها ونهایتا الودگی شدیدهوا را در پی خوهند داشت .از این روست که تا مشکل بنزین حل نشود وضع بهتر نخوهد شد که بدتر.
  • امیر IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    20 1
    میشه بگید رسماً چطوری میشه بخاطر بنزین شکایت کنیم؟ به کی باید شکایت کنیم؟ از کی شکایت کنیم؟این مدعی العموم اینجور مواقع کجاست پس؟!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    7 0
    بدترین بنزین در دنیا را مصرف میکنیم که از عهده تصفیه آن بر نمی آیند و بسیارخطرناک است و تنها راه کاهش جمعیت!!!!
  • پيمان IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    4 0
    تو اين چند سال كلا"اقتصاد وتوليدات ما طولي رشد كرده نه عرضي كمي بوده ونه كيفي احتمالا"براي ثبت در گينس مي باشند- والسلام/
  • سرج انجلیان IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    اخیرا" بعلت سرطان کلیه در اثر بنزین مصرفی تهران در بیمارستان پارس تهران زیر عمل نفرکتمی قرار گرفتم و کلیه راست من از بدن خارج گردید. کلیه چپ نیز وضع خوبی ندارد. حال شکایت خود را پیش چه مرجعی بایستی ارائه دهم تا جبران خسارت شود