مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک اعتقاد دارد اگر ارز ثبات پیدا کند قیمت در بخش مسکن نیز به ثبات خواهد رسید.

محمد هیراد حاتمی:

« قیمت مسکن طی روزهای آِنده چه وضعیتی خواهد داشت؟ » این سوالی است که این روزها ذهن بسیاری از شهروندان را مشغول کرده است. اگر گروهی که قصد سرمایه گذاری در بخش مسکن را دارند کنار بگذاریم تعداد قابل توجهی از شهروندان که به دنبال خرید یک واحد مسکونی برای سکونت هستند با نوعی ابهام در این بازار مواجه شده اند. به زعم بسیاری از کارشناسان بخش مسکن افزایش قیمت مصالح ساختمانی طی ماه های گذشته اصلی ترین عامل رشد قیمت در بخش مسکن بوده است. موضوعی که  مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک در رابطه با آن اینگونه اظهار نظر می کند که بیش از  80 درصد مصالح ساختمانی ساخت داخل است و ارتباطی با گرانی ارز ندارد: « همانطور که اطلاع دارید بیش از 80 درصد مصالح ساختمانی تولید داخل است. امید ما به این است که دست اندکاران تولید مصالح ساختمانی را بیشتر کنند تا نیازی به ارز نباشد. »  
خسروی در پاسخ به این سوال که چند قلم مصالخ ساختمانی در ساخت واحد های مسکونی نیاز است گفت: « حدود 150 شغل وجود دارد که وابسته به صنعت ساختمان است. جدای از سیمان و آجر کالا هایی مانند سیم برق، حتی کلید و پریز همگی جزء مصالح ساختمانی هستند. »

رییس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه 80 درصد نیاز ساختمانی در ایران تولید می شود گفته های خود را اینگونه ادامه داد: « چندی پیش با رییس اتحادیه مصالح که صحبت می کردیم ایشان گفتند 15 درصد سود مصالح را مصاح فروش ها می گیرند. این رقمی است که باید تجدید نظر شود. در ساختمانی که ما می سازیم عمده کار، مصالح است و باید حداقل روی این رقم تجدید نظر شود و پایین تر یباید. به طور مثال سیمان تولید داخل است و به مصالح فروش می دهند و مصالح فروش 15 درصد روی آن سود دارد. این رقم مقداری سنگین است و باید تجدید نظر شود. برابر جلساتی که با انبوه سازان و صنعت ساختمان داشتیم نشان می دهد بیش از 80 درصد نیاز ساختمان تولید داخل است. »  
خسروی در رابطه با پیش بینی قیمت در بخش مسکن طی ماه های آینده نیز اینگونه اظهار نظر کرد که اگر در بازار ارز ثبات داشته باشیم قیمت در بخش مسکن نیز با ثبات خواهد بود: « در رابطه با پیش بینی قیمت مسکن باید گفت که تلاش مسئولان این است که جهش قیمتی اتفاق نیافتد. جو روانی ساختمان بیشتر اذیت می کند. جو روانی به خاطر ارز است. بر اساس آن چه که من شنیدیم قرار است برای بودجه 1500 تومان پیش بینی شود که هنوز اعلام نشده اما در خبر ها اینگونه آمده است. اگر ارز به یک ثباتی برسد و روی این رقم بایستد می توان یک ثبات قیمت داشته باشیم. اگر روی این رقم نایستد یک نوسان قیمت خواهیم داشت. »
 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =